Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på med Len Deighton sin Bomber samtidig som jeg har andre boka i A Song of Fire and Ice-serien.

Bomber var litt interresant. Husker jeg har lest en av hans andre bøker, men det var da jeg gikk i sånn sjuende klasse eller noe sånt så kan ikke si jeg husker noe mer enn at jeg synes den var dritbra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkurat ferdig med "Parfymen" av Patrick Süskind, veldig spesiell (og ironisk nok så har ikke jeg luktesans i det hele tatt, siden mye av boken skildrer diverse lukter) men jeg likte den :)

Har nå tenkt å begi meg ut på "De Tre Musketerer" av Alexandre Dumas. Har laget meg en liten liste over klassisk litteratur som jeg vil lese.

Lenke til kommentar

Jeg liker Dumas godt - spesielt "Greven av Monte Cristo" - og har tenkt til å begynne med oppfølgeren til "De Tre Musketerer" straks. Serien er litt forvirrende, siden mange leser kun "De Tre Musketerer" uten å være klar over at det bare er første bok i en serie, der neste del heter "Twenty Years After" (aner ikke hva den norske tittelen er) og tredje og siste bok, "The Vicomte of Bragelonne" ofte blir utgitt som tre forskjellige bøker; "Vicomte de Bragelonne", "Louise de la Valliére" og til slutt "Mannen med Jernmasken".

 

Ellers er "Den Sorte Tulipan" veldig morsom, på sitt vis, da det handler om en fanatisk tulipandyrker under tulipangalskapen i Nederland som havner i fengsel pga. en konspirasjon (høres kjent ut? Dumas har en slags fiksering med justismord og fengsel) og hvordan han dyrker frem tulipaner i hemmelighet på cella.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med "Parfymen" av Patrick Süskind, veldig spesiell (og ironisk nok så har ikke jeg luktesans i det hele tatt, siden mye av boken skildrer diverse lukter) men jeg likte den :)

Har nå tenkt å begi meg ut på "De Tre Musketerer" av Alexandre Dumas. Har laget meg en liten liste over klassisk litteratur som jeg vil lese.

 

Parfymen syns jeg var bra. Og jeg forventet ikke mye av den boka egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det et særlig de to oppfølgerbøkene som koker litt bort i grøten. Lenge siden jeg leste Greven av Monte Cristo, men mener den led litt av det samme. Kanskje en konsekvens av å ha vært gitt ut som føljetong.

 

Jeg mener ikke å si at det er dårlige bøker, men de er ikke de mesterverkene enkelte kunnskapsløse boksnobber hevder at de er.

Lenke til kommentar

Det får i så fall boksnobbene krangle om.

 

Greven av Monte Cristo kunne nok hatt godt av å trimmes litt i kantene (og det er også flere forkortede versjoner der ute) men på en førstegangs gjennomlesning foretrekker jeg å lese fullstendige versjoner slik at jeg selv kan gjøre meg opp en mening. Det jeg liker best med boka er forvandlingen Edmond går gjennom fra å være en troskyldig unggutt til hevngjerrig "greve" for så å gjenoppdage sin empati i møte med konsekvensene av handlingene sine. Frem til den siste forvandlingen koser jeg meg også med hvor nøysomt og tålmodig han gjennomfører hevnen sin.

 

Kan ellers anbefale den franske filmatiseringen med Depardieu (selv om han overhodet ikke ligner på Edmond Dantes) og den japanske animerte versjonen Gankutsuou, der historien er satt til Paris på 3000-tallet og det er romvesener og mechs inne i bildet (kjerneplottet er det samme gamle).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser Red Country av Joe Abercrombie. Digger de andre bøkene hans, men denne her fenger meg ikke like godt, så jeg sliter litt. Drar snart på ferie og har pakket overnevnte bok, samt The Explorer av James Smythe og Emperor of Thorns av Mark Lawrence.

 

Får bare håpe at jeg kommer meg gjennom Red Country...

Lenke til kommentar

Så serien med Depardieu da den gikk på NRK, i alle fall deler av den. Tror jeg datt litt av underveis, men husker jeg synes den var ålreit. Men jeg synes å huske at den hadde en litt mer happy ending enn boka? Jeg tror jeg hørte boka som lydbok mens jeg holdt på med andre ting, så det er ikke så mye jeg husker. Huff, kanskje jeg bør lese den på nytt.

 

Har akkurat lest gjennom Blodmeridianen av McCarthy. Synes den var godt skrevet, men jeg vet ikke om jeg ble like fenget som de fleste andre. Dommeren traff meg ikke helt, jeg følte det ble mye av en gal manns rabling.

 

Nå blir det diverse av Edgar Allan Poe og Pynchons Iboende brist.

Lenke til kommentar

Så serien med Depardieu da den gikk på NRK, i alle fall deler av den. Tror jeg datt litt av underveis, men husker jeg synes den var ålreit. Men jeg synes å huske at den hadde en litt mer happy ending enn boka? Jeg tror jeg hørte boka som lydbok mens jeg holdt på med andre ting, så det er ikke så mye jeg husker. Huff, kanskje jeg bør lese den på nytt.

Har akkurat lest gjennom Blodmeridianen av McCarthy. Synes den var godt skrevet, men jeg vet ikke om jeg ble like fenget som de fleste andre. Dommeren traff meg ikke helt, jeg følte det ble mye av en gal manns rabling.

Nå blir det diverse av Edgar Allan Poe og Pynchons Iboende brist.

Har du lest The Road av McCarthy? Tror den vil få deg til å føle, kanskje litt for mye. :/

Lenke til kommentar

Endelig kommet i gang med "Den tapte byen Z. En beretning om dødelig besettelse i Amazonas" av David Grann. En gang i tiden var det Don Rosas Donald-historier hvor de reiser på oppdagelsesferder og skattejakt, Indiana Jones-filmene og Vikingskatten-trilogien av Gunnar Staalelsen som både vekket leselyst og interessen for forhistorien (endt opp med master i historie...). Dette ble opprettholdt ganske lenge, men har vært noe borte en del år nå. selv om jeg bare har lest 80 sider av boken, har jeg blitt minnet på hvorfor jeg synes dette temaet er så spennende. Inn i det ukjente, finne skjulte skatter/byer/steder, gå der ingen mann har gått før. Grann gir et dypdykk inn i den virkelige siden ved denne tematikken, gjennom både å skrive en biografi om Percy Fawcett og gjennom å skrive en reiseskildring om sin egen jakt etter Fawcetts endelikt og det fawcett lette etter, nemlig en skjult siviliasjon inne i Amazonas. Samtidig får vi nødvendige og gode utdypninger rundt hele oppfagelsesferdperioden, hva det gikk ut på etc. Når Grann også skriver meget godt og oversettelsen til norsk er god, er dette faktisk for min del ekstremt underholdende og interessant lesning. Anbefales. Hvis man kan det etter 80 sider.

 

Ble også ferdig med The republic of Thieves av Scott Lynch for en liten stund siden. Boken var nesten nødt til å skuffe. De to første bøkene i serien var fantastisk kule og tredjeboka måtte vi vente lenge på. Forventningene ble for store. Ikke at boken er dårlig, Lynch skriver fortsatt med et tempo og en snert mange fantasyforfattere må misunne ham, men jeg savner noe. Kanskje den store eksplosjonen i handlingen som de to foregående bøkene hadde. Boken tok aldri helt av. Den beveget seg i stort sett samme tempo hele veien. Nå er handlingen noe annerledes enn i de to foregående, og det er gøy å se(lese) at Lynch klarer å bryte egen formel, men ved å gjøre dette mister handlingen noe snert og egenart. Allikevel vil jeg påstå at Lynch med denne boka bekrefter sin posisjon som en av dagens kanskje mest interessante fantasyforfattere (sammen med Martin, Erikson og Rothfuss).

 

 

Ang. Dumas og De tre Musketerer, så klarte jeg å glemme å kjøpe bøkene når jeg var innom et antivariat i bokbyen Fjærland (en liten bygd i Sogn og Fjordane, ved Sognefjorden. Hvem fane finner på å lage en bokby der?). Digger å gå i brukbokhandlere/antikvariater. Finner så mye interessant. De tre musketerer var noen av bøkene jeg klarte å glemme å kjøpe (sammen med noen tegneserier, en fin utgave av Ringenes Herre, og et par-tre historiebøker). Endt dog opp med Emmanuel leRoy Laduries "Montaillou" og en merkverdig bok med navn "Evens fantastiske liv og opplevelser" av Hermann von Lügenhals - sistnevnte aner jeg ingenting om, men jeg heter Even, så da måtte jeg kjøpe den. Førstnevnte har jeg lenge ment å få lest, men har glemt det. Da var det greit med 120,- for den.

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...