Gå til innhold

Socket 939 - HK og CPU - Hva kan vi vente oss?


scoot

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg bare sitter og funderer på hva vi kan forvente oss av utvikling til juletider, og prisene er jo skyhøye, men de går vell kanskje litt ned ?..

 

uansett, post alt du vet/lurer på om Socket 939 utvikling..

 

Selv skal jeg oppgradere til juletider, og skal ha 939.. Selvfølgelig lyst på DDR2, PCI express og en god CPU, men med dagens priser ser det meget svart ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo ingen ytelsesforbedringer med Socket 939, det er jo bare Socket 940 og 754 på en sokkel liksom.

 

PCI-express har ikke vist seg å være noe spesielt enda, da kort ikke bruker nok båndbredde for å ta nytte av PCI-Express bussen. Dual PCI-express er heller noe jeg ser frem til :)

Lenke til kommentar
Det blir jo ingen ytelsesforbedringer med Socket 939, det er jo bare Socket 940 og 754 på en sokkel liksom.

 

PCI-express har ikke vist seg å være noe spesielt enda, da kort ikke bruker nok båndbredde for å ta nytte av PCI-Express bussen. Dual PCI-express er heller noe jeg ser frem til :)

Når er det vel heller ingen kort på markedet som utnytter AGP fullt ut heller, så for min skyld ser jeg ikke pointet med PCIe. Men dual PCIe derimot :w00t:

 

Man har vel Dual Channel da ? ... men klart dette gir jo ikke all verdens ekstra.

Lenke til kommentar

For min del kommer jeg uansett til å vente med og investere i socket 939. Siden det enda ikke finnes noen brikkesett for AMD som støtter PCIe og DDR2, synes jeg en oppgradering nå får litt begrenset varighet. Etterhvert som PCIe-kort blir mer utbredt og hastigheten på DDR2-minne går opp er det vel disse som blir gjeldene. Så jeg kommer til å vente på Nforce4 til det kommer. Håper Nvidia fikser litt på Gigabit LAN-biten også. Er ikke i nærheten av løsningen til Intel enda med hensyn på hastighet. Må vel gå ann å fikse noe CSA-lignende greier for Nforce også? Prisene er jo rimelig høye for tiden også. Spesielt prisen på DDR2-minne er jo vanvittig.

Endret av Lothorian
Lenke til kommentar

Jeg ser personlig ingen grunn for å vente på socket 939. Det er mye dyrere CPU'er, mindre finpusset sokkelformat, og så-og-si ingen egentlig ytelsesfoskjell verken på PCI-E eller dual-channel. (vi snakker om 1-2% i spill, visse programmer får mer ut av det selvfølgelig).

 

Greit nok at det er mer framtidsrettet, men jeg oppgraderer veldig skjeldent maskinene mine uasett. Kjøper jeg ny CPU, så kjøper jeg som regel nytt hovedkort også. De utdateres jo rimelig fort de også.

 

Jeg gidder ihvertfall ikke betale flere tusen mer enn jeg trenger på CPU'en min, bare for å muligens "spare" en liten tusenlapp en gang i fremtiden, om det neste systemet mitt tilfeldigvis gikk på samme socket.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Håper Nvidia fikser litt på Gigabit LAN-biten også. Er ikke i nærheten av løsningen til Intel enda med hensyn på hastighet. Må vel gå ann å fikse noe CSA-lignende greier for Nforce også? Prisene er jo rimelig høye for tiden også. Spesielt prisen på DDR2-minne er jo vanvittig.

Hva? :no: Gigabit Ethernet på nForce 250Gb er et av de beste du får... Raskere enn Intel sin CSA løsning i mange tester. På nForce sitter Ethernet kontrolleren på Hypertransport-bussen

 

Når det gjelder DDR2 så tar det nok litt lenger tid før det kommer til AMD, fordi AMD har ikke like stort behov for båndbredde på minne som Intel har. AMD er bedre tjent med lave minnetider...

 

Men PCIe hadde ikke vært dumt! :yes: kommer i nForce 4. VIA, ULi & SiS har også PCIe chipset til AMD64. Tror det var Q3 de skulle komme

Lenke til kommentar
Raptor,01/07/2004 : 15:06] Hva? :no: Gigabit Ethernet på nForce 250Gb er et av de beste du får... Raskere enn Intel sin CSA løsning i mange tester. På nForce sitter Ethernet kontrolleren på Hypertransport-bussen

Oi! Beklager i så fall. Leste et sted at den var "treig" siden Nvidia ikke har særlig lang fartstid innen nettverk i forhold til Intel (de har vel kjøpt opp noen som har det). Regner med det blir NCQ-støtte i Serial-ATA kontrolleren også. Vet ikke om dette finnes i nForce3.

Endret av Lothorian
Lenke til kommentar
Jeg ser personlig ingen grunn for å vente på socket 939. Det er mye dyrere CPU'er, mindre finpusset sokkelformat, og så-og-si ingen egentlig ytelsesfoskjell verken på PCI-E eller dual-channel. (vi snakker om 1-2% i spill, visse programmer får mer ut av det selvfølgelig).

 

Greit nok at det er mer framtidsrettet, men jeg oppgraderer veldig skjeldent maskinene mine uasett. Kjøper jeg ny CPU, så kjøper jeg som regel nytt hovedkort også. De utdateres jo rimelig fort de også.

 

Jeg gidder ihvertfall ikke betale flere tusen mer enn jeg trenger på CPU'en min, bare for å muligens "spare" en liten tusenlapp en gang i fremtiden, om det neste systemet mitt tilfeldigvis gikk på samme socket.

 

-Stigma

Helt enig. Jeg pleier ikke å oppgradere maskinen så ofte, så når jeg først gjør det kjøper jeg alt nytt. Planla egentlig å skaffe meg 939 fordi hastighetene der er høyere, og når jeg først skal kjøpe maskin nå i høst hadde jeg lyst til å slå litt på stortromma, men jeg får se hva som er "mest & best for pengene" til høsten. Gidder ikke kjøpe 939 hvis den rimeligste cpuen fremdeles koster 4500.

Lenke til kommentar
Nei herregud, sitter her med celly nå, og er rimelig småsulten på og få oppgradert til juletider, men får se til jul, hva som lønner seg. intel eller AMD.. Socket 939 eller noe annet.. who knows ?

Jeg ville sagt at A64 er det beste i år, fordi man har muligheter til å få bedre ytelse i Linux og windows etterhvert som xp64 kommer ut (rykter sier de holder det tilbake fordi intel ikke har noe 64bit cpu ute enda). Har heller ikke hørt så mye om det nye som kommer fra intel nå, det er ikke mye nytt og slike ting så det blir vel en skuffelse, må nok vente en stund til de kommer med en cpu som kan konkurere mot A64 så vi får massive priskutt =)

Lenke til kommentar

nja, 754 vs 939, vanskelig å si...

 

avhengig av hvilke rykter man egentlig har lyst til å tro på tror jeg ;-)

 

Jeg holder en knapp på 939 ;-)

 

når det gjelder PCIe, så er det, som nevnt tidligere i tråden, heller lite som strengt tatt benytter seg av all den frigitte båndbredden (enda....)

 

Men det som er interessant, slik jeg har forstått det, er at før, så har all PCI kommunikasjon foregått på samme "linje", så det har blitt køer osv, mens med PCIe så har de hver sin linje...

 

fordelen med PCIe på sikt er å virkelig få EN standard (da overser jeg med vilje de forskjellige PCIe ...)

 

bli kvitt AGP, PCI, ISA (ikke akkurat vanlig med ISA lenger, men still.)

 

 

det er, som alltid, hva fremtiden bringer som blir spennende, men det er mye høna og egget med i bildet, hva kommer først, muligheten eller behovet...

Lenke til kommentar
Men det som er interessant, slik jeg har forstått det, er at før, så har all PCI kommunikasjon foregått på samme "linje", så det har blitt køer osv, mens med PCIe så har de hver sin linje...

 

fordelen med PCIe på sikt er å virkelig få EN standard (da overser jeg med vilje de forskjellige PCIe ...)

 

...bli kvitt AGP, PCI, ISA...............

..........,Serie port, paralell port, game port, floppy disk osv. -Disse 15-20år gamle greiene har vi ikke brukfor! -Disse enhetene bruker jo interupt, og da sier det jo seg selv, de må jo (interupt) forstyrre hverandre :p

 

-Få inn de nye (USB, S-ATA, PCIe, FireWireo.l.)portene og hiv ut de gamle NÅ!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...