Gå til innhold

super&elektromagneters grense !


Anbefalte innlegg

Hva vil skje med en supermagnet eller en elektromagnet ved det absolutte nullpunkt ?
En supermagnet vil vel bli enormt (uendelig) sterk, og siden ledningsevnen blir 100% vil vel også en elektromagnet kunne 'gå amok'.
Dette er vel umulig uansett, men det er artig å tenke på. Ville man forstyrre universets gang, og kunne leke Gud ? Hvis man bare tilførte hele tiden mer strøm i en krets ved det absolutte nullpunkt, ville jo en elektromagnet bli sinnsykt sterk.

Forskerne har jo greid å holde temperaturen én milliondels grad over det absolutte nullpunkt i følge illvit. Hvis dette er sant, vil man da se svake symptomer på det som vil skje ved det absolutte nullpunkt ?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, man kan vel ikke få lavere temperaturer enn det absolutte nullpunkt?

Ved det punktet står jo alt 100% stille, og det er vel ikke mulig å få det til å være "enda mer stillestående". Og reverserer man bevegelsen, vil det jo være bevegelse og bli dannet varme... :hmm:

 

Tror også det er en grense ved supermagnetene ved nullpunktet, det er ikke mulig å lage større krefter enn hva som skjer da.

 

Men hva vet vel jeg, bare mine tanker. :roll:

Lenke til kommentar
Forskerne har jo greid å holde temperaturen én milliondels grad over det absolutte nullpunkt i følge illvit. Hvis dette er sant, vil man da se svake symptomer på det som vil skje ved det absolutte nullpunkt ?

Det vil ikke skje noe særlig spesielt ved det absolutte nullpunkt (i forhold til å være en milliontedels grad over, eller superledende i det hele tatt). Det er ikke noe "magisk" ved dette punktet som du tydeligvis tror ;)

Lenke til kommentar
Elektrisitet er jo elektroner i bevegelse ("hopper" fra atom til atom), og ved det absolutte nullpunkt (0 K) står jo elektronene stille, dvs ingen elektrisitet som igjen blir ingen elektromagnet :no:

Nei, nei, nei.

 

Tingen er at når det er 0K står alle elektronene i lederen stille så elektrisiteten som blir sendt igjennom ikke kolliderer like hyppig som den ellers ville.

Men da stiger jo temperaturen igjen, så det blir umulig å oppnå 100% 0K med ledeevne.

 

Uæh, blir gal av å tenke på det. Bare motsigelser hele veien.

Lenke til kommentar
Elektrisitet er jo elektroner i bevegelse ("hopper" fra atom til atom), og ved det absolutte nullpunkt (0 K) står jo elektronene stille, dvs ingen elektrisitet som igjen blir ingen elektromagnet :no:

Nei, nei, nei.

 

Tingen er at når det er 0K står alle elektronene i lederen stille så elektrisiteten som blir sendt igjennom ikke kolliderer like hyppig som den ellers ville.

Men da stiger jo temperaturen igjen, så det blir umulig å oppnå 100% 0K med ledeevne.

 

Uæh, blir gal av å tenke på det. Bare motsigelser hele veien.

Jamen det er jo slik at spenningen "dytter" elektronene i lederen "fremover", det jo det som er elektrisitet :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja, men når du har superledere vil partiklenene i lederen stå helt stille, mens elektronene går uhindret gjennom.Det vil bli omtrent ikkenoe motstand.

 

Men jeg aner ikke, skal ikke være lett å bli klok på slikt.

Nå er det ferie og da må man ikke tenke seg gal. :p

 

Jeg har sikkert tatt feil eller noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I 1995 lyktes det noen forskere å kjøle ned en gass til en temperatur på noen få milliarddeler av en kelvin, dette for å bevise et prinsipp i kvantefysikken som kalles Bose-Einstein-kondensasjon (BEC). De benyttet et apparat som kjølte ned gassen med en type laser, og en avansert vakuumpumpe. Laser kan under de rette omstendighetene brukes til å bremse bevegelsen til et atom, snarere enn å øke bevegelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det ikke bare hadronene som vil stå stille ved  0 K  ?? (tenker på protoner/nøytroner eller antistoffene dems)

Hvorfor skulle hadroner stå stille, mens leptoner klare å bevege seg? Ikke at jeg hevder at du tar feil, men hvis det du sier er riktig lurer jeg absolutt på hvorfor. Dette emnet burde sendes til "spør oss" i illustrert vitenskap, eller på forskning.no..

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...