Gå til innhold

Maxtor OneTouch 200/250 GB


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Leser flere tråder her på dette forumet der det står at man skal styre unna Maxtor OneTouch 200/250 GB eksterne disker.

De fleste forteller om "bad sectores" og andre typer av feil der dataene blir uleselige.

 

Jeg har derfor noen generele spørsmål til alle dem som har opplevd disse feilene.

1. Har noen av dere kontaktet Maxtor eller butikken der dere har kjøpt disken, for å høre hva de har å si til dette?

Og eventuelt hva slags service kan man forvente seg å få ved slike feil på diskene?

2. Der feil har oppstått, har dere kjørt diskene via USB eller Firewire? ( flere steder står det at diskene har funket etter de har blitt koblet opp på firewire )

3. Hvordan har diskene blitt benyttet? Kun til lagring, eller til å kjøre programmer, spill osv fra?

4. Har dere flyttet mye på diskene?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har tre slike disker, som jeg kjører via Firewire. Jeg bruker kun diskene til largring, og de står ikke på mer enn da jeg henter ut data fra dem.

Har ikke opplevd noen feil, men greit å vite hva man kan gjøre den dagen jeg står der. Hva slags rettigheter har man år slike feil oppstår? Garantier osv?

 

Og så er det greit for folk som vurderer å kjøpe nye eksterne disker å vite hva an går til. Er virkelig disse diskene så dårlige som noen mener?? Har f.eks ALLE som har eksterne disker fra Maxtor opplevd de samme feilene, eller er det kun noen få?

 

Kanskje legge til en spørreundersøkelse for å avdekke hvor mange som har opplevd feil?

 

Når man leser på Maxtor sine support sider, virker det ikke som at dette er noe stort problem i resten av verden. Står faktisk veldig lite om de feilene jeg leser om her. Noen som er mye på forumer som dette i utlandet, som kan fortelle om de samme feilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min maxtor 250gb extern døde.

 

Brukte firewire i det den døde.

Men testa seffølgelig med usb etterpå også.

 

Den var bad sectors, så eg fikk henta ut masse info fra disken, men den viste seg ikkje lengre i utforskern, måtte bruke eit program som heiter GetDataBack for NTFS.

Kanskje litt feil og sei at den døde da, men eg ville i allefall ikkje ha den. Eg hadde kjøpt disken av komplett.no og det gjikk fint og bytte. Tok litt tid, men det er berre og smørje seg med tolmodigheit. Tok ca 1,5 veke, så var ikkje not that bad heller.

Brukte disken berrre til lagring av filmer og musikk og uinstallerte programmer (iso filer) og spel (iso filer)

 

Eg spurte om eg kunne få ein Western Digital 250 extern harddisk i retur, og det gjekk bra!

 

externhd-shit.JPG

 

Ikkje noke problem og få bytta disken av Komplett.no i allefall

Bad sectors kom først etter 7-8 månder etter at eg hadde kjøt disken.

Eg har flytta litt på disken, men ikkje så mykje. kanskje tatt den med meg 2 ganger i veka. Ein extern disk burde tåle og bli flytta på, det er jo det som er heile poenget med disken.

 

Kan også legge til at eg har 3x300 maxtor disker i pc'n (interne) og den eine av dei klikker vel merklig. Klikk, så spinner den oppigjen. Vis 2/4 disker skal bli øydlagde av badsectors/andre ting på så kort tid så er vel det verdt og stille seg eit spørsmålstegn ved kvaliteten på Maxtor sine disker.

Dei interne diskane har vifte som blåser på seg, og dei er ikkje for varme.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Kom akkurat hjem og oppdaget til min forskrekkelse at den ene av mine to disker var helt død. Ikke noe lys i disken og powersupply bare blinker. har prøvd å bytte powersupply, men det blinker fortsatt.

 

Virker heldigvis ikke som om disken er defekt, så jeg får ta en tur til byen for å bytte i morgen.

 

Noen som har vært borti liknende? (altså at powersupply blinker grønt, og at enheten er død)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke mange som hadde problemer med Maxtor OneTouch i denne omgang, i forhold til alle de negative kommetarene og anbefalingene jeg føler folk gir her til alle som spør om Maxtor...

 

Noen fler med problemer?? Og en eller annen moderator..kan dere lage en undersøkelse av dette innlegget?

Lenke til kommentar

jeg har bare hatt bra opplevelser med min, inntil nå. Jeg sitter her uten drivere. Jeg prøver å installere min på firewire i dette øyeblikk, men funker ikke. Driver CD'en min ligger i NZ og jeg er i norge.

 

Noen som kan dra ut driverene til meg? Burde den ikke funke uten drivere?

 

Jeg har en Onetouch 250.

 

Maxtor har jo ikke lagt ut noe på sidene sine. Ekle folk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er grunnen til at det avgivelig er så mye mer feil med de eksterne diskene enn interne? Er ikke disken som sitter i disse lik de som selges som interne disker? Kan kabinettet disse sitter i noe ha noe som helst med saken å gjøre? Eller er det trolig bare måten diskene behandles på? Mye bevegelse/støt og skump, koblinger av og på etc

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at det avgivelig er så mye mer feil med de eksterne diskene enn interne? Er ikke disken som sitter i disse lik de som selges som interne disker? Kan kabinettet disse sitter i noe ha noe som helst med saken å gjøre? Eller er det trolig bare måten diskene behandles på? Mye bevegelse/støt og skump, koblinger av og på etc

Fordi man kan ha med en ekstern hdd rundt om. Lan, hos kompiser etc. Ganske praktisk egentlig - hvis den funker :p

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at det avgivelig er så mye mer feil med de eksterne diskene enn interne? Er ikke disken som sitter i disse lik de som selges som interne disker? Kan kabinettet disse sitter i noe ha noe som helst med saken å gjøre? Eller er det trolig bare måten diskene behandles på? Mye bevegelse/støt og skump, koblinger av og på etc

Det er akkurat det jeg lurer på også...hvorfor f.eks det er så mye mer feil med Maxtor sine eksterne disker i forhold til andre produsenter, og hvor ligger feilen? I selve disken eller i kabinettet?

 

Finner fortsatt utrolig lite om dette problemet utenom alle klagene her på hw, så hvor stort dette problemet egentlig er, er vanskelig å si.

 

Men at disker som blir flyttet på mye, og kanskje får seg noe støt her og der, har større mulighet for å feile, er vel naturlig.

 

Mine disker står pent og pyntelig ved siden av hoved pc'en, og håper på at de ikke tryner helt..... :cry:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har en maxtor onetouch 250gb, og har ikke opplevd "krasj" på den, men jeg har et annet problem, og det er at det tar mer enn dobbelt så lang tid å legge noe inn på den, enn å ta noe ut? Er det noen som har noen løsning på dette?

 

En kamerat har samme disk uten dette problemet, og vi har prøvd om hverandre, så det er disken min som har dette problemet. Hans disk er like rask begge veier.

 

Flott om noen har forslag til løsninger.

 

Hilsen Per

Lenke til kommentar

Må nesten si noe positivt om den også, selv om jeg åpenbart er en av få her.

Jeg har hatt min 300 GB i over et år nå. Her hatt den i skoleveska nesten hver dag i over et halvt år, mistet den i bakken så det ble et stort hakk i den og den har fungert og fungerer uten problemer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser at det har kommet en del nye tråder med feil på Maxtor sine disker. Hadde vært fint om dere skrev dem inn her også, slik at vi får samlet så mange som mulig.

Planen er å sende dette til de nettbutikkene som har MAxtor sine disker, for å se hva de har å¨si til dette.

Lenke til kommentar

Har sjølv ein 250 og ein 300GB Maxtor one-touch, og har aldri hatt problem, bortsett frå då eg sletta innholdsfortegnelsen på den eine.

 

Har begge kopla opp med FireWire, og dei har stått og gått i rundt eit år no.

 

Eineste eg merker meg er at 250GB'en (7200rpm) blir ganske varm, og at det "smitter" over på 300GB'en når dei ligg oppå/under kvarandre.

 

Begge blir brukt som fillagring, men den eine (250GB'en) får køyrt seg nokså heftig pga. ein ftp som er på den.

Lenke til kommentar

.. og der døde min elskede, eksterne 250GB Maxtor-disk.

 

Pokker.

 

Jaja. Enda ein artikkel i retur til komplett.

 

Trur eg skal spørje om å få bytte i ein intern sata-disk. Nokon som anbefaler noko? Skal brukast til lagring av filer, så lydnivå har høgare prioritet enn hastigheit. Har allerede to Seagate Barracuda V, og er fornøgd med dei. :)

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...