Duppsko2004 Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 Skal koble en bærbar opp mot nett... Har kabelmodem fra upc/chello.. Vurderer følgende: 1: 3Com OfficeConnect 11g Cable/DSL Gateway 2: Linksys WAP54G 3: Linksys WRT54G Hvilken av disse bør jeg velge?? Har to stasjonære PC'er som kobles direkte med TP-kabel, og en bærbar med 802.11b/g kort.... Og hva er forskjellen på nr. 2 og 3??? WAP54G og WRT54G?? Hovedforskjellen liksom?? Synspunkter på hvorfor jeg burde/burde ikke velge disse? Har lest noen steder at det hender at internettforbindelsen kan bli brutt i et kvart sekund osv, noe som hindrer f.eks. msn o.l. programmer med å holde forbindelsen... Er noen av disse 3 aksesspunktene bra/mindre bra på det området?? Og siste ting... Hva er forskjellen på et aksesspunkt og en basestasjon??
Lugmeister Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 (endret) på Wrt-54g har en innebygd router som deler ut ip adresser på et internt nett både tilo de trådløse og kabel tilkoblede enheter (kan også fungere som bare aksesspunkt). wap-54g er et rent aksesspunkt som ikke deler ut ipadresser og fungerer som en vanlig switch både for trådløse og kabeltilkoblede enheter. Jeg ville gått for wrt-54g eller 3com som har innebygd router, da kan du koble så mange enheter du vil bak denne. Dersom du bruker ett aksesspunkt så er du avhengig å få tildelt flere ip adresser fra leverandøren din. Vet ikke hva som er best av linksys og 3com men har linksys selv og den fungerer bra både mot kabel og adsl med dhcp,ppoe osv. Linksysen kan du sette opp til å ringe opp på adsl tilkoblinga med jevne mellomrom (hvert sekund :-) eller at linja kobler seg ned etter å vært inaktiv over lengere tid (veldig lang tid :-) En annen fordel er at det nå er Cisco en av verdens største produsent på nettverks utstyr som har kjøpt opp Linksys. En kamerat av meg oppgraderte sin linksys med en uoffisiell firmware og dobla nesten rekkevidden og fungerte over 30-50m gjennom 3-4 murvegger. Edit: 3com er heller ingen smågutter når det gjelder nettverksutstyr. Endret 25. juni 2004 av Lugmeister
Murty Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 hmm.. gutta på TheBroken er visst ikke så veldig positive til Linksys. du kan jo se selv. Thebroken.org
Duppsko2004 Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Skrevet 25. juni 2004 Jeg ville gått for wrt-54g eller 3com som har innebygd router, da kan du koble så mange enheter du vil bak denne. Dersom du bruker ett aksesspunkt så er du avhengig å få tildelt flere ip adresser fra leverandøren din. Jeg har chello pluss (kabel-internett, ikke adsl som ringer opp noen nummer), som gir inntil 3 ip-adresser fra dhcp-serveren... Det kommer ikke til å være behov for mer enn 3 pc'er opp mot nett samtidig... Er det da noen fordeler ved å velge wap-54g fremfor wrt-54g?? Eller er wrt'en akkurat lik som wap'en, men har innebygd ruter i tillegg?? Og la oss si at jeg vil koble til et mini-nettverk mellom disse 3 pc'ene (én bærbar trådløs, og to stasjonære kablet) - vil jeg da trenge wrt'en som gir egne ip-adresser, eller vil dette fungere med wap-54g også?? Eks. at jeg skal sende en fil fra den trådløse bærbare pc'en til den andre stasjonære.... Pr. dags dato har jeg bare to stasjonære pc'er som deler kabelmodemet gjennom en 8-ports 3Com hub (de får hver sin ip av chello)... Vil det si at når jeg kjøper en av disse aksesspunktene, så kan jeg droppe hub'en??
Lugmeister Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 Wrt har bare en innebygd router med nat brannvegg i tillegg. tror det er største forskjellen. Du har ett valg i wrt-54g om å kjøre den som router eller aksess punkt (da er den lik wap-54g). Ville gått for wrt da det ikke er mer enn ett par 100 lapper i forskjell
sofTest Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Litt på siden av spørsmålet, men relevant likevel, siden du ikke har kjøpt utstyr enda. Når du kjøper kort til den bærbare, kjøp noe med ekstern antenne på kabel. Mange sliter med signalstyrken på PC Card-nettverkskortene på grunn av den interne antennen. Et USB-basert kort med kabel vil ofte være en bedre løsning for å oppnå tilfredsstillende signalstyrke. Har forøvrig selv god erfaring med 3Com-routeren du har linket til. Sørg bare for å laste ned den nyeste firmwaren, hvis den ikke er preinstallert. Den har forøvrig også innebygget fire porters switch.
The Jackal Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 på Wrt-54g har en innebygd router som deler ut ip adresser på et internt nett både tilo de trådløse og kabel tilkoblede enheter (kan også fungere som bare aksesspunkt).wap-54g er et rent aksesspunkt som ikke deler ut ipadresser og fungerer som en vanlig switch både for trådløse og kabeltilkoblede enheter. Jeg ville gått for wrt-54g eller 3com som har innebygd router, da kan du koble så mange enheter du vil bak denne. Dersom du bruker ett aksesspunkt så er du avhengig å få tildelt flere ip adresser fra leverandøren din. Vet ikke hva som er best av linksys og 3com men har linksys selv og den fungerer bra både mot kabel og adsl med dhcp,ppoe osv. Linksysen kan du sette opp til å ringe opp på adsl tilkoblinga med jevne mellomrom (hvert sekund :-) eller at linja kobler seg ned etter å vært inaktiv over lengere tid (veldig lang tid :-) En annen fordel er at det nå er Cisco en av verdens største produsent på nettverks utstyr som har kjøpt opp Linksys. En kamerat av meg oppgraderte sin linksys med en uoffisiell firmware og dobla nesten rekkevidden og fungerte over 30-50m gjennom 3-4 murvegger. Edit: 3com er heller ingen smågutter når det gjelder nettverksutstyr. Kanskje på tide sjekke sine facts før man skriver noe. Begge linksys enhetene har innebygget DHCP servere, og kan dermed sende ut IP adresser. Det er INGEN sammenheng mellom det å ha en router og ha DHCP server. NAT er dessuten ingen form for brannmur. Siden han har chello bredbånd (ethernetbasert), så klarer han seg fint med aksesspunktet. Denne vil motta en IP fra Chello, og så vil den sende ut lokale IPer til maskinene. Den har dessuten støtte for bridgeing, som gjør at den kan bli transparent i nettet. Når alt kommer til alt, så ville jeg vel likevel kjøpt en av routerene. Hvis du f.eks skaffer deg ADSL senere, så vil du kunne bruke routeren uavhengig av hvilken leverandør du skulle skaffe deg. Det vil ikke nødvendigvis fungere med aksesspunktet. Routeren har dessuten innebygget SPI firewall. Hvis du setter deg litt i hvordan du konfgurerer denne, så slipper du å kjøre software firewall på maskinene dine (sparer ressurser på maskinene).
Lugmeister Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 (endret) Etter det som jeg fant på hjemmesiden til linksys så har ikke aksesspunktet DHCP server men har ellers mange av de samme sikkerhets funksjonene (ssid,WEP osv) som routern. Dette fant jeg under BRuker guiden i en pdf fil.Wireless-G Access Point Appendix A: Troubleshooting This appendix provides solutions to problems that may occur during the installation and operation of the Wireless-G Access Point. Read the description below to solve your problems. If you can't find an answer here, check the Linksys website at www.linksys.com. Frequently Asked Questions Can the Access Point act as my DHCP Server? No. The Access Point is nothing more than a wireless hub, and as such cannot be configured to handle DHCP capabilities. NAT er ikke i den forstand en brannvegg men det er mange produsenter som kaller/kalte det for det. quote: Wrt-54g har en innebygd router Skal være wrt-54g er en router med dhcp......... så ble litt feil der. WAP-54g Wireless-G is the upcoming 54Mbps wireless networking standard that's almost five times faster than the widely deployed Wireless-B (802.11b) products found in homes, businesses, and public wireless hotspots around the country — but since they share the same 2.4GHz radio band, Wireless-G devices can also work with existing 11Mbps Wireless-B equipment. The Linksys Wireless-G Access Point lets you connect Wireless-G or Wireless-B devices to the network. Since both standards are built in, you can protect your investment in existing 802.11b infrastructure, and migrate your network clients to the new screaming fast Wireless-G standard as your needs grow. To protect your data and privacy, the Wireless-G Access Point can encrypt all wireless transmissions, and supports the industrial-strength security of WPA. The MAC Address filter lets you decide exactly who has access to your wireless network. Configuration is a snap with the web browser-based configuration utility. Future-proof your wireless network with the Linksys Wireless-G Access Point. You'll enjoy Wireless-B connectivity today, and be prepared for a high-speed Wireless-G tomorrow. WRT-54g Wireless-G is the upcoming 54Mbps wireless networking standard that's almost five times as fast as the widely deployed Wireless-B (802.11b) products found in homes, businesses, and public wireless hotspots around the country — but since they share the same 2.4GHz radio band, Wireless-G devices can also interoperate with existing 11Mbps Wireless-B equipment. Since both standards are built in, you can protect your investment in existing 802.11b infrastructure, and migrate to the new screaming fast Wireless-G standard as your needs grow. The Linksys Wireless-G Broadband Router is really three devices in one box. First, there's the Wireless Access Point, which lets you connect Wireless-G or Wireless-B devices to the network. There's also a built-in 4-port full-duplex 10/100 Switch to connect your wired-Ethernet devices. Connect four PCs directly, or daisy-chain out to more hubs and switches to create as big a network as you need. Finally, the Router function ties it all together and lets your whole network share a high-speed cable or DSL Internet connection, files, and other resources such as printers and hard disk storage space. To protect your data and privacy, the Wireless-G Broadband Router can encode all wireless transmissions using 128-bit WEP encryption, and also supports industrial-strength Wi-Fi Protected Access™ (WPA) wireless security. The Router protects your PC from most known Internet attacks with a powerful Stateful Packet Inspection firewall. It can also serve as a DHCP Server, supports VPN pass-through, and can be configured to filter internal users' access to the Internet. And even with all this power, set up is a snap with the web browser-based configuration utility. With the Linksys Wireless-G Broadband Router at the center of your home or office network, you can share a high-speed Internet connection, files, printers, and multi-player games with the flexibility, speed, and security you need! Endret 28. juni 2004 av Lugmeister
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå