Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilkobling går ikke!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kabler som er laget for å linke 2 pc'er direkte uten switcher er såkalte kryssede kabler. dette er kabler hvor noen ledere inne i kablene er byttet om på.

 

Når du bruker en switch så er kryssingen internt i switchen. Når du da bruker kryssede kabler så vil det bli rot med signalene slik at switchen ikke vil gjenkjenne dem. som regel så blir det ikke lys i portlyset på switchen.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hva slaks isp har du?

ser at du bruker et modem , når du har et modem må du jo ringe opp det.

Kjenner noen som har bredbånd gjennom telenor som har fått modem, jeg har prøvd å kople en switch hos dem , men det har aldri funket- har også snakket med telenor suport, men de skjønte heller ingen ting.

Hadde du hatt en routeer hadde nok saken vært litt lettere.

 

Foresten får du lan mellom de to maskinene?

 

m.v.h

 

Knut Fredrik

Lenke til kommentar
Telenor deler ut bare en Ip-adresse.... med en svitsj vil det da ikke være mulig å komme på nett med mer enn 1 adresse :no:

 

DoffenDuck

hva?????

går det ikke??

kjenner da mange som har det.....

da må du ha noe som kalles en router ;) eller så må du ringe opp med en PC og dele internett tilkoblingen gjennom den til de andre maskinene!

Lenke til kommentar
Telenor deler ut bare en Ip-adresse.... med en svitsj vil det da ikke være mulig å komme på nett med mer enn 1 adresse :no:

 

DoffenDuck

Der tar du helt feil.

jeg har NGT de gir også bare ut en ip, men switchen gir ut intern ip'er.

Jeg har nå 4 pc'er tilkoblet og har bare en IP.

Lenke til kommentar

 

Der tar du helt feil.

jeg har NGT de gir også bare ut en ip, men switchen gir ut intern ip'er.

Jeg har nå 4 pc'er tilkoblet og har bare en IP.

 

Er jo faktisk du som tar helt feil! Alle vet at switcher ikke deler ut ipadresser, det er det en ruter som gjør :) Du bruker med andre ord en ruter.

 

Eneste dsl leverandøren som jeg vet om som har dhcp fra sentralen sin og ut til kunde er bluecom. Da vil den inntegnede skissen fungere. Da ville du kunne koble til en switch og opp til 5 pc'er (feks) og alle få hver sin ip. Ngt og telenor gor kun en ip og du MÅ ha en ruter koblet til dls modemet du får. De fleste rutere som er og få kjøpt idag ( til privatmarkedet) har imidlertid også integrert switch som du har virker det som. Da vil alle maskinene på innsiden av ruteren ha samme adresse på internett men unike adresser internt. Les mer om NAT her Du vil også som beskrevet over bruke den ene maskinen din som ruter, men det vil jeg ikke anbefale deg. Det er et mye mer tungvindt oppsett og en ruter som du trenger er heller ikke spesiellt dyr. (rundt 1000 spenn)

 

Problemene med at OS'et ditt sier at du ikke har nettverkskabel i skyldes enten at du har feil kabel, krysset feks. eller at det er noe galt med porten på switchen eller nettverkskortene dine. For riktig kabel bare spør etter "rett Cat 5 kabel" i butikken. Hvis switchen din hadde vært en MDI/MDI-X-switch vil du uansett ikke har krysset kabel problematikk, men siden din ikke gjør det dette må du derfor sjekke om du har rett / krysset kabel.

 

Når du får riktige kabler vil det lyse( og hw'en funker selvsagt)

 

 

Lykke til :)

Endret av LionHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...