Gå til innhold

Tester bekrefter klokkesperre på 9xx


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff! :blush:

Nå for tiden ser jeg ingen grunn til å velge LGA775 fremfor S939. (ENESTE MÅ VELL VÆRE AT DEN FÅR PCI-e RASKERE ENN S939.)

Først de glovarme Prescott-CPUene som atpåtil yter dårligere en Northwood, og så et chipsett som heller ikke gir noen særlig gevinst mvh. ytels

 

NEI, iNTEL: NÅ MÅ DU PINNADE SKJERPEDÆG GUTT!

 

Så intill videre kan vi bare si: LGA775 og Intel = LOL :thumbdown:

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
' date='23/06/2004 : 15:34'] Huff! :blush:

Nå for tiden ser jeg ingen grunn til å velge LGA775 fremfor S939. (ENESTE MÅ VELL VÆRE AT DEN FÅR PCI-e RASKERE ENN S939.)

Først de glovarme Prescott-CPUene som atpåtil yter dårligere en Northwood, og så et chipsett som heller ikke gir noen særlig gevinst mvh. ytels

 

NEI, iNTEL: NÅ MÅ DU PINNADE SKJERPEDÆG GUTT!

 

Så intill videre kan vi bare si: LGA775 og Intel = LOL :thumbdown:

hva med:

 

- beste integrerte lydchip hittil

- PCI-EX

- Prescott er nå forbi northwood i ytelse, og vil dra enda mer i fra på høyere klokkehastigheter

- fortsatt gromme funksjoner som GBit ethernet

- det store flertallet av hovedkort har ingen sperre

 

Jeg har virkelig problem med å forstå hvordan dette skal være så kritikkverdig.

Lenke til kommentar

hva med:

 

- beste integrerte lydchip hittil

- PCI-EX

- Prescott er nå forbi northwood i ytelse, og vil dra enda mer i fra på høyere klokkehastigheter

- fortsatt gromme funksjoner som GBit ethernet

- det store flertallet av hovedkort har ingen sperre

 

Jeg har virkelig problem med å forstå hvordan dette skal være så kritikkverdig.

 

Gbit ethernet eksisterer på de fleste hi end hk i dag og det store flertalet avhk vil ha fsb sperre. I alefal de første utgavene av de

 

Men du glemte og nevne den grome intrigrerte skjermkort løsningen. Den er ikke så ille så lenge du ikke må spille med høy kvalitet og 100fps++ Og mulighet for flere skjemer Og selfølgelig wi-fi

Endret av iron_knuckle
Lenke til kommentar
[quote name=[

hva med:

 

- beste integrerte lydchip hittil

- PCI-EX

- Prescott er nå forbi northwood i ytelse' date=' og vil dra enda mer i fra på høyere klokkehastigheter

- fortsatt gromme funksjoner som GBit ethernet

- det store flertallet av hovedkort har ingen sperre

[/quote]

Er Prescott virkelig forbi Northwood i ytelse?

Jeg mener, da den ble lansert i Februar, sa man at den først ville bli interesant når den hadde passert 3,6 ghz, fordi den da ville yte bedre enn Northwood.

Har det seg slik at de nye chipsettene har gitt den høyere ytelse enn Northwood?

Lenke til kommentar

Desperat forsøk til å få forbrukere til å kjøpe høyest spec prosessor i øyeblikket pga. socket som kan bli utslitt og "slutt" på fsb klokking. Med andre ord ingen synlige omveier for den vanlige dødelige mannen i gata.. :no:

 

edit: men vi kan nok slappe helt av, vil nok bli en uppdate på dette emnet.. :p

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
' date='23/06/2004 : 16:13']
[quote name=[

hva med:

 

- beste integrerte lydchip hittil

- PCI-EX

- Prescott er nå forbi northwood i ytelse' date=' og vil dra enda mer i fra på høyere klokkehastigheter

- fortsatt gromme funksjoner som GBit ethernet

- det store flertallet av hovedkort har ingen sperre

[/quote]

Er Prescott virkelig forbi Northwood i ytelse?

Jeg mener, da den ble lansert i Februar, sa man at den først ville bli interesant når den hadde passert 3,6 ghz, fordi den da ville yte bedre enn Northwood.

Har det seg slik at de nye chipsettene har gitt den høyere ytelse enn Northwood?

Ta en liten titt på f.eks THG sine tester, der 560-modellen stort sett topper Intel-prosessorene (med unntak av EE). Om dette chipsettet vil gi Prescott høyere ytelse enn Northwood på generell basis, kommer an på hvilken hastighet du sammenlikner på. Det er bare å gi seg testene i vold og gjøre sammenlikningene selv.

 

iron_knuckle kom også med flere poenger om hvordan dette chipsettet har fordeler over forgjengerne, utover det jeg opprinnelig nevnte. Jeg ser meg bare lei på de useriøse innleggene som kritiserer på totalt irrelevante grunnlag. Uansett hva du sier om i9xx serien, kan du ikke benekte ytelsesforbedringene, flere funksjoner, mange kvalitetsprodukter som nå er integrert, og støtte for nye teknologier. I tillegg vil ingen av oss hardware entusiaster noen gang bli plaget av overklokkingssperrer, siden vi velger hovedkort selv.

 

 

Hva er det da igjen å klage på?

 

Tydeligvis ikke så mye... ettersom det negative som har kommet her er et par ubegrunnede utskjellinger, og posting av en totalt irrelevant artikkel fra snorreh (for de som husker, så dreier artikkelen vi debatterer seg om i9xx, og ikke Prescott).

Lenke til kommentar
Tydeligvis ikke så mye... ettersom det negative som har kommet her er et par ubegrunnede utskjellinger, og posting av en totalt irrelevant artikkel fra snorreh (for de som husker, så dreier artikkelen vi debatterer seg om i9xx, og ikke Prescott).

Unnskyld meg, men dere diskuterte vitterlig Prescott gjorde dere ikke? :dontgetit:

 

http://www.overclockers.com/articles1049/index02.asp

Some people ought to start realizing who their friends are and aren't and start acting accordingly.

 

The real problem, though, is the person who looks at what I'm saying, and just says, "It's not going to happen."

 

Too many people confuse what they want to happen with what is actually happening, and this is why they lose. They confuse wishful thinking with reality.

;)

 

Her er forøvrig patentet på klokkesperren som er lagt til på de nye brikkesettene fra Intel:

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?...RS=PN/6,535,988

 

An over-clock deterrent mechanism of a chipset which comprises an over-clock detection circuit for detecting over-clocking of a system (processor) clock signal based on comparison of ratio of the system (processor) clock signal which is likely to be over-clocked and a fixed, stable reference clock signal which is highly unlikely to be over-clocked, and an over-clock prevention (thwarting) circuit for deterring such an over-clocking by either disabling operations of a computer system or significantly undermining key operations of a computer system.

 

Intel søkte om dette allerede den 29. september 1999, så denne overklokkingssperren har vært planlagt i lang tid. Patentet ble først godkjent den 18. Mars 2003, akkurat tidsnok til sluttføringen av designet til disse nye brikkesettene.

Lenke til kommentar

snorreh: Et ensomt innlegg som kun sier følgende:

Fremtiden til Prescott virker heller ikke særlig lys skal man tro Ars Technica:

 

The future of Prescott: when Moore gives you lemons...

 

... i en tråd om klokkesperre i 9xx chipsettet, oppfatter jeg som irrelevant og negativt. Jeg ville tro du også klarer å innse dette når du ser på sammenhengen.

 

Men det virker som om noen ikke kan dy seg for å komme med negative kommentarer. Da foreslår jeg at man retter saklig kritikk på temaet, og ikke begynner å snakke om noe helt annet bare for å få sagt noe negativt om Intel. Dette er forsåvidt noe som de som måte være fans av hvasomhelst av hardware burde merke seg.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
hva med:

 

- beste integrerte lydchip hittil

- PCI-EX

- Prescott er nå forbi northwood i ytelse, og vil dra enda mer i fra på høyere klokkehastigheter

- fortsatt gromme funksjoner som GBit ethernet

- det store flertallet av hovedkort har ingen sperre

 

Jeg har virkelig problem med å forstå hvordan dette skal være så kritikkverdig.

 

b0nna: Wi-Fi må du ha tillegskort for at skal fungere, men det kommer vist ikke før til høsten sier de...

- Det med lydchipen er bra. Det er sant. Matrix RAID teknologien ser også spennende ut.

 

- PCIe er ikke utbredt enda, og det blir ikke det før tidligst ut på høsten heller, og da finnes det i konkurentenes produkter også (nVidia, VIA, ULi og SiS)

 

- Jaha... Intel har "papirlansert" 3,2Ghz - 3,6Ghz Prescot... De er nesten like vanskelige å oppdrive som Pentium 4 EE (til rundt 10000 kroner). Problemet til Prescot er ekstrem varmeutvikling, intil de får løst dette er det ikke stort de får gjort, og det ser ut som de gjør det senere i høst når Prescot kommer med EMT64 (les AMD64) og en Cool'n Quiet klone (sikket samme som de bruker i "Mobile Pentium 4". NetBurst arkitekturen har etter min mening møtt veggen...

 

- nVidia har allerede mer avansert Gigabit-Ethernet enn Intel. nForce2/3 Gb har både raskere overføringer, lavere forsinkelse og innebygd hardware branvegg

 

- Gigabyte og ASUS har ingen sperre nei... Men "flertallet" av hovedkort som sitter i Dell, HP osv. maskiner kommer GARANTERT til å ha sperre

 

Ser ikke noe galt i å nevne dette. Alt dette har med 9xx chipsetet å gjøre, og det kan nevnes i denne topicen. Det er lov å være kritisk til ting Intel gjør vet du mad_arab

Lenke til kommentar

[GDI]: Jovisst, og kritikk er bra. Men det er da besynderlig hvordan de kritiske holdningene er totalt off-topic? Det er kritikk av prescott, og utsagn som "Da blir det aldri mer Intel", men jeg har til gode å se noen påpeke noe negativt med chipsettet bortsett fra denne klokkesperren, som allerede er omgått.

 

Kan det faktisk være at dette chipsettet faktisk ikke er dårlig siden ingen har funnet noe skikkelig å utsette på det? Ser vi folk klage på de mindre oppgraderingene nforce150>nforce250>nforce250gb kanskje? Det faktum at det lanseres et nytt chipset som overgår det gamle på alle felt er i mine øyne en god nyhet.

 

Og nei, kritikken av prosessoren prescott har faktisk ikke noe med dette chipsettet å gjøre, og burde vært tatt i en av de ørten trådene som er dedikert til den så vi blir spart for det. Folk kan få mislike den så mye de bare vil, men her snakker vi om i9xx chipsettet og en potensiell klokkesperre, og da er den gnålingen om prescott en avsporing.

Lenke til kommentar
Raptor' date='23/06/2004 : 22:15'] - Gigabyte og ASUS har ingen sperre nei... Men "flertallet" av hovedkort som sitter i Dell, HP osv. maskiner kommer GARANTERT til å ha sperre

Har det noen gang vert mulig å overklokke slike pcer?

Lenke til kommentar
[GDI]: Jovisst, og kritikk er bra. Men det er da besynderlig hvordan de kritiske holdningene er totalt off-topic? Det er kritikk av prescott, og utsagn som "Da blir det aldri mer Intel", men jeg har til gode å se noen påpeke noe negativt med chipsettet bortsett fra denne klokkesperren, som allerede er omgått.

 

Kan det faktisk være at dette chipsettet faktisk ikke er dårlig siden ingen har funnet noe skikkelig å utsette på det? Ser vi folk klage på de mindre oppgraderingene nforce150>nforce250>nforce250gb kanskje? Det faktum at det lanseres et nytt chipset som overgår det gamle på alle felt er i mine øyne en god nyhet.

 

Og nei, kritikken av prosessoren prescott har faktisk ikke noe med dette chipsettet å gjøre, og burde vært tatt i en av de ørten trådene som er dedikert til den så vi blir spart for det. Folk kan få mislike den så mye de bare vil, men her snakker vi om i9xx chipsettet og en potensiell klokkesperre, og da er den gnålingen om prescott en avsporing.

Gidder ikke diskutere dette så mye mer, men Prescot er jo SENTRAL i denne chipset lanseringen. "Socket T" er jo noe av det nye som kom i 9xx serien, og med unntak av Pentium 4 EE så er det bare Prescot prosessoren som kommer til å kjøre på dette chipsetet. Da er det jo til syvende og sist Prescot som eventuelt skulle blitt overklokket...

 

Men som jeg allerede har sagt så er det noe bra i chipsetet og, HD Audio og Matrix RAID er spennende nyheter... PCIe kunne de ha ventet litt med, men er jo greit å få det nå, selv om jeg tviler på at vi ser et bredt utvalg av PCIe kort før sen-høsten og DDR-2 gir foreløpig ingen gevinst...

 

Føler du deg såret av at vi er kritiske på overklokking og Prescot i denne tråden bør du ta det opp med en moderator...

Lenke til kommentar

Mad arab: Riktig at overklokkings sperra er overgått, det er faktisk også andre gangen den er overgått, mener å ha lest et sted at 9xx plattformen er på revisjon 1.1 og den har en vannskeligere sperre enn 1.0. Hva tror du skjer når en 1.2 kommer? Vil Asus og Gigabyte klare å knekke den også?

 

Uannsett så er det verste med en slik overklokkings sprerre prinsippet. Selskapet Intel vhar et ønske om å ødelegge morroa for overklokkerne i de 1000 hjem.

 

Når det gjelder det med ytelse mente jeg at jeg så at en 3,4 ghz northwood var omtrent like god/bedre enn en 3,6 prescott... Det vil si at ytelsen per dags dato ikke er bedre på 9xx, men det retter seg nok opp ganske fort når forskjellige drivere og teknologier modnes.

 

Ellers synes jeg det er positivt at Intel satser på å bytte ut alt, selv om jeg er litt lei av at de bytter socket så ofte (AMD har ikke vært noe bedre i det siste, bare så det er sagt). Siden Tejas er droppet kommer også prescott sannsynligvis til å være den eneste cpuen til socket lga 755.

 

Gleder meg til å se hvordan plattformen utvikler seg når 1066 fsb cpuene kommer, regner med at vi får se et pent lite ytelses hopp da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...