Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler bokserien Magic 2.0 av Scott Meyer! Første boken heter "Off to Be the Wizard". Forfatteren står bak blant annet basic instructions (web comic). 

Bokserien er veldig morsom, litt nerdete og er enkelt og kort sagt om muligheten som kommer når en reiser i tid. Det er utrolig mange morsomme referanser der, og de fleste som har noen gang sett på seg som litt nerd vil nok på ett eller annet punkt kjenne seg igjen.  :) Veldig lettlest.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Anbefaler ''Snømannen'' av Jo Nesbø. Utrolig god krim!

 

Siden jeg av en eller annen grunn ikke får visninger på trådene mine, spør jeg her. Om noen har lest boka ''Gjenferd'' av Jo Nesbø, hadde jeg satt pris på en PM. Har et spørsmål ang. boka.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har falt hodestups for Stig Sæterbakken. Den første boka jeg leste, så hatet jeg ham, men inne i den tredje fikk han skikkelig, ordentlig tak på meg. "Der jeg tenker er det alltid mørkt" essaysamling på under hundre sider, "Gjennom natten" som ordinær roman.

 

Knausgård sine "Om...". Jeg har hittil bare vært igjennom Om våren, men sikler på de tre andre bindene hver gang jeg passerer dem på biblioteket, prøver å strekke ut nytelsen. Knausgård er litt som å komme hjem. Fantastisk eksepsjonelle øyeblikkskildringer. Disse er kortere enn Min Kamp, selv om det fortsatt sjangres under personlig prosa, så oppleves det kanskje ikke fullt så tungt.

 

"Lofotveggen" av Stig Aasvik. Trehundreognoe sider, som ikke er delt opp i kapitler, ikke i avsnitt, ingen innrykk. Trehundreognoe sider med massiv tekst. Poesien i den, vevd inn i hverdagsøyeblikkene, humoren, særegenheten, selvinnsikten, den helt korrekte syrligheten ovenfor Navs jobbsøkerkurs- herlig. Lofotveggen er ikke actionprosa. Det er veldig stille, men stor prosa. Jeg elsker den.

 

 

Jeg leser ikke bøker med spenningskurve og handling, spydd ut i kvantitet, som går utover språket og novelty. *Skuler bort på krimforfatterene*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For to år siden ville jeg vært veldig usikker på hvilken bok jeg ville sagt var den beste jeg hadde lest. Det var vel på det tidspunktet rundt 10-20 bøker jeg alle synes var svært gode. Men så fikk jeg anbefalt fantasy serien "the stormlight archive" av Brandon Sanderson av en fyr som sa det var det beste han hadde lest. Jeg var skeptisk til om den jeg ville synes den var så god, men leste serien. Og jeg ble ikke skuffet. Den er definitivt det aller beste jeg noensinne har lest innen skjønnlitteratur. 

Lenke til kommentar

Jeg har lest mer god litteratur enn dårlig den siste tiden, og det er flott. Vil anbefale David Vanns "Legender om et selvmord", den samlede historen var fantastisk, delt opp i flere små, fra flere perspektiver og med litt annen story. Vondt fra begge sider, delirisk, dissosiativt, sterkt. Man kan kjenne både faren og sønnens uutholdelige smerte, uutholdelig- fordi den ble ikke holdt ut. Dette er en bok om to selvmord, som bare var ett, men som alle selvmord, aldri bare det. Gleder meg til å lese mer av ham.

 

Sylvia Plath "The bell jar", en klassiker, om psykisk smerte, elektrosjokkbehandlinger, mentalsykehus, alt fra perspektivet til en ung kvinne som skribent for moteindustrien, men alltid med ønsket om å bli poet. "Du er aldri alene i verden" står det skrevet i blyant på den siste sida i den slitne paperback-utgaven jeg lånte fra Gjøvik folkebibliotek. Selv skriver jeg i hodet mitt, i margen på de første sidene, ikke les denne om du sliter selv. Ikke assosier med smerten, ikke søk andre som har falt for den samme illusjonen om at livet ikke er verdt å leve. Ikke bli dette. Bli bedre. Søk friheten, du vil finne den. I andre, i deg selv, i livet- i pulserende liv, knus glassklokken over deg, før du leser denne. Det vil være verdt det. For mennesker på andre siden av dette tankemønsteret som Plath er kjent for, vil hennes eneste roman være et godt innblikk i hvordan menneskepysken også kan finne på å torturere et sinn.

 

"Et helt liv" av Robert Seethaler. Denne går litt i rytmen til Stoner av John Williams, med en tidlig, nedtonet ånd av Per Petterson, bare mer kortfattet, konsis. Boka handler om en først ung, så gammel mann som går igjennom et relativt ordinært liv, og transaksjonen mellom talglys og elektrisitet midt i livet. Han finner kjærligheten og mister den. Kort og lettlest, men selv om, eller heller fordi, den er så kort, er også ordene som er brukt og setningene som er formet nøye gjennomtenkt. Jeg ser også frem til å lese "The tobacconist" av samme forfatter, men det blir ikke helt enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

La meg begynne med en favoritt. En serie av C. J. Cherryh, kalt Foreigner.

Dette er, etter min mening, selve definisjonen av space opera. "Space" sier gjerne at det skjer i rommet, og "opera" forteller om fortellerstilens inngående utbrodering. Mange kan nok finne opera-stilen noe drøy, men selv syntes jeg det er fantastisk. Det er uhyre vanskelig å skrive, og det er veldig interessant om man klarer å holde følge med alt som skjer. Det er gjerne veldig innfløkt.

En absolutt favoritt. "Foreigner" er nå på 18 bøker og flere er i kjømda.

Det hele dreier seg om menneskeheten som har lett opp nye steder å eksistere, og via et par uhell havnet et sted hvor de ikke hadde flere muligheter til å dra videre og måtte innfinne seg med der de var. Der fant de en humanoid rase med særdeles anderledes mentale koblinger, som i løpet av historien skaper både problemer og fordeler.

Serien er nok mer "opera" enn "space", og anbefales for alle som har en hang etter å lese engelsk på et relativt tungt nivå.

 

Som fortsettelse vil jeg nevne, fortsatt samme forfatter (Cherryh), Coldfire.

Dette er en serie (tre bøker) som jeg aldri har lest maken til. Det er en blanding av religion og magi som bare fungerer. Om det skal kunne sammenlignes med noe måtte det være hvordan vampyrer fungerte dersom de levde på magi i en verden hvor Guds allkraft var realitet, og enhver tanke mennesket kunne ha ble gjort til realitet kun ved tanken og innfalletss kraft, uten at man har noen kontroll på dette. En drøm om natten kan da sjeldent forbigåes ustraffet.

Det er en skremmende verden, og Cherryh har i disse tre bøkene skapt den absolutte antihelt noen sinne sett i fiksjon.

Dette er bøker hvor du vil heie på "the bad guy". Og du vil være stolt av det.

 

Som en tredje bok vil jeg nevne The Traveler's gate.

Det er en historie om en person som, ved rent uhell, kom i kontakt med en kriger med fantastiske evner. Han fikk tilbud om å være elev, og det tok ham til en verden verken du eller ham kunne tenke seg.

Det er en brutal verden hvor magi er vanlig uten at magi egentlig nevnes. Han ble en elev av House of Blades, og tok det ett hakk videre. En solid historie om å sloss mot overmakten.

Anbefales.

 

Som fjerde kan kanskje nevnes Weapon of Flesh.

En litt mer standard underdog historie, men likevel uvanlig. Tittelen henspeiler på hovedpersonen som i praksis ikke har egne valg (til å begynne med), men historien går sin gang. Han er en formidabel kriger, med god kunnskap om hvordan drepe folk. Dette gjør ham til en ettertraktet snikmorder. Ikke minst fordi han kan kommanderes mot hans vilje.

Men ingenting varer evig.

 

Som en femte vil jeg nevne Wayward Pines.

Det er vanskelig å si noe om disse tre bøkene uten å gi noen spoilers. men om noe så er dette en såkalt "mindfuck". Mens du leser gjennom første boka vil du hele tiden tro du begynner å få taket på hva som foregår, for bare å bli vist at du tar feil.

Historien begynner med hovedpersonen (en FBI agent) som våkner opp i skogen og husker ingenting. Han finner en småby, og leter seg frem til sheriff og husly og en bar for mat. Og alt han møter er bare ... feil. Hvorfor vil ikke sheriffen etterforske? Hvorfor kan han bestille en burger uten penger? Hvordan kan han få et hotellrom bare ved å love å betale når han finner igjen lommeboka si?

Mer kan jeg ikke si uten solide spoilers. Det får holde med å si at etterhvert som dere får svar på alt sammen vil dere hele tiden også oppdage at dere tar feil. Sannheten er verre. Mye verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Pillars of the earth" av Ken Follett. Fantastisk bok der historien utspiller seg i 1100-tallets England. Anbefales virkelig !!!

Jeg forsøkte å lese den boka, men jeg syntes ikke den var noe særlig. Men "Nålen" likte jeg veldig godt. Spennende spionroman. Skrevet dengang Ken Follett var ung og sulten på suksess.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

 

Mistborn.

Beste serie ever.

 

Er nå på min 2nd runde i serien.

 

Den er definitivt en av de beste jeg har lest. Men "the stormlight archive" (av samme forfatter) er hakket bedre.

 

Er vell 15-20 timer inn i første stormlight archive boka. Skjønner fortsatt ikke hva serien handler om xD

Joda det er noen kule sverd og drakter, men det har jo egentlig ikke skjedd noe.

Lenke til kommentar

 

 

Mistborn.

Beste serie ever.

 

Er nå på min 2nd runde i serien.

 

Den er definitivt en av de beste jeg har lest. Men "the stormlight archive" (av samme forfatter) er hakket bedre.

 

Er vell 15-20 timer inn i første stormlight archive boka. Skjønner fortsatt ikke hva serien handler om xD

Joda det er noen kule sverd og drakter, men det har jo egentlig ikke skjedd noe.

 

 

Det blir bra etterhvert! Jeg liker ikke andre serier der det er veldig vanskelig å forstå hva som foregår veldig godt. Eller serier med veldig omfattende univers. Men fortsett å lese!

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar

 

"Pillars of the earth" av Ken Follett. Fantastisk bok der historien utspiller seg i 1100-tallets England. Anbefales virkelig !!!

Jeg forsøkte å lese den boka, men jeg syntes ikke den var noe særlig. Men "Nålen" likte jeg veldig godt. Spennende spionroman. Skrevet dengang Ken Follett var ung og sulten på suksess.

 

Kanskje den er bdere for deg på lydbok? Audible har den, lest av John Lee. Utrolig behagelig stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...