Gå til innhold

10000rpm disk eller 2stk 7200rpm i RAID?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal bygge ny maskin, og vil ha en så rask diskløsning som mulig. jeg har følgende alternativer:

 

1) 1 stk 10000rpm 74GB Western Digital 740WD pluss en 200GB vanlig disk.

 

2) 2stk 200GB kjappe 7200rpm disker i RAID-oppsett. (Husker ikke om det er RAID 0 eller 1, den varianten som får lesing/skriving til å bli kjappere).

 

3) 2 stk 10000rpm 74GB Western Digital 740WD i RAID pluss en 200GB vanlig disk.

 

 

Hva er raskest av alternativ 1 og 2? Hva med støy og varme? noen anbefalinger?

Er alternativ 3 evt verdt pengene?

 

 

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil kjøpt en 15000 rpm SCSI disk på 18GB til OS og noen 10000 rmp 36 eller 73 GB disker til annet. Eventuelt en stor IDE disk til lagring av filmer ot. al.

 

Fordelen med SCSI er at den bruker minimalt med CPU i forhold til IDE

Lenke til kommentar

Her en måling jeg gjorde for en stund siden.

 

Den med best ytelse er 2 x 80GB sata 8/MB cache disker

på en silicon 3112 kontroller .

 

Den andre er PATA 133 160GB disk m 8MB cache .

 

http://server5.uploadit.org/files/abrakada...ntrapata133.jpg

 

 

2 stk sata disker i raid-0 er raskt for OS også ...

Alt henger sammen med kontrolleren og stripe size .

Silicons kontroller er god.

 

..

Lenke til kommentar

Jeg hadde to seagate 160 SATA disker i raid0 på maskina mi. Merka ikke noe praktisk forskjell synes jeg. Kanskje raskere filoverføringer mellom ide disken og raid diskene.

Så har du dette med at om en disk fu**er seg til, er alt borte.

 

Jeg har nå OS på en av sata diskene og spill på den andre, og er tålig fornøyd med det ;)

 

For å si det sånn ville jeg gått for alternativ 1, eller alt. 3, men med 37 gigg disker til OS.

 

Alternativ 2 er ikke å anbefale. Tenker du pris/ytelse, kan alt. 1 være tingen tror jeg....

 

Håper dette hjelper litt?

Lenke til kommentar

Jeg er meget godt fornøyd med en 74GB Raptor til Os-disk. Har hatt 2 X 180GB disker i Raid-0 i at annet system også, og det kan egentlig ikke måle seg med Raptoren. Ihvertfall ikke til system disk. De henger bra med i svingene når det går på store filer som skal kopieres, men det er tross alt ikke så ofte man gjør slikt. Eller ikke for min del da ;)

Det som også er dumt er faren for å miste data ved å kjøre Raid-0. Har opplevd at et slikt raid har brutt sammen, og det er veldig lite morro å miste mye verdifulle data.

 

Ville bestemt satset på alt. 1, og om nødvendig slengt på en Raptor til senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...