Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det stemmer. På tunge spill med for få lanes/båndbredde kan man også miste NOE poeng på skjermkortet man ikke spiller på/bruker til andre ting.

 

Etter min egen erfaring fungerer det også å bare la foldingen kjøre på skjermkortet man spiller på, riktignok med kraftig reduksjon i PPD på det aktuelle kortet. Maskinen vil også bruke mer strøm totalt sett, da spill gjerne bruker mer CPU enn folding gjør.

Det kan vel og ha noe med om du spiller ett spill som bruker alle corene,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da regner jeg med at det samme gjelder om man har 2 stk skjermkort? F.eks. 1x GTX 970 til folding og et til spill? Ganske kjipt å måtte sette folding power ned til medium eller light, når man skal ta en liten titt på twitch. Virker som jeg mister rundt 10k credits per WU, uavhengig av hvor lenge jeg har pauset foldingen. Dog ikke aktuelt for meg enda, da jeg hverken har stor nok PSU eller nok PCIe lanes.

 

Fordelen med 2 skjermkort er muligheten for å stille inn GPU som er koblet mot skjerm til å kun folde ved idle. Mens kort nr 2 kan folde for fult hele tiden.
Da vil automatisk kort som er koblet til skjerm, pause folding og fungere 100% mot den applikasjonen ved behov. På denne måten vil maskinen nærmest virke upåvirket selv om den folder 24/7.
Hvis det var en forklaring som ga mening?
post-326544-0-68552900-1419184410_thumb.jpg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

Du kan ikke folde mer enn 4 kjerner med 2 Nvidia Gpu og i7.

 

Og Cpu blir fullt belastet med polling fra Gpu når du folder Nvidia kort. Så du har rett med tanke på tap av ppd ved belastning av Cpu ved Gpu folding.

 

Men muligheten for multitasking ved Cpu og Gpu er to vidt forskjellige funksjoner pr dags dato.

Lenke til kommentar

Fah støtter ikke HT.

 

Ny klient beslaglegger en kjerne pr Gpu, men ettersom HT lurer klient blir det feil med 2 Gpu + Cpu folding. Dersom man skrur av HT eller f.eks bruker i5 blir det automatisk riktig.

 

Mulig fremtidige klienter blir bedre på dette punktet. Er ikke et stort problem, men det er jo langt fra uaktuelt ;)

Lenke til kommentar

 

Da regner jeg med at det samme gjelder om man har 2 stk skjermkort? F.eks. 1x GTX 970 til folding og et til spill? Ganske kjipt å måtte sette folding power ned til medium eller light, når man skal ta en liten titt på twitch. Virker som jeg mister rundt 10k credits per WU, uavhengig av hvor lenge jeg har pauset foldingen. Dog ikke aktuelt for meg enda, da jeg hverken har stor nok PSU eller nok PCIe lanes.

 

Fordelen med 2 skjermkort er muligheten for å stille inn GPU som er koblet mot skjerm til å kun folde ved idle. Mens kort nr 2 kan folde for fult hele tiden.
Da vil automatisk kort som er koblet til skjerm, pause folding og fungere 100% mot den applikasjonen ved behov. På denne måten vil maskinen nærmest virke upåvirket selv om den folder 24/7.
Hvis det var en forklaring som ga mening?

 

Jess, det var det jeg lurte på. Takker

Lenke til kommentar

Hvis jeg setter inn et dedikert skjermkort i maskinen - kan jeg da tildele dette til den virtuelle maskinen som folder og la den "misbruke" skjermkortet?

Tror ikke Hyper-V har støtte for "pci passthrough" (men jeg er ikke sikker) som du måtte brukt for å få vm'en til å tro at skjermkortet satt "fysisk" i vm'en. I tillegg måtte både hovedkort (chipset og bios) og cpu støttet iommu/Vt-d/amd-vi.

Lenke til kommentar

Fah støtter ikke HT.

 

Ny klient beslaglegger en kjerne pr Gpu, men ettersom HT lurer klient blir det feil med 2 Gpu + Cpu folding. Dersom man skrur av HT eller f.eks bruker i5 blir det automatisk riktig.

 

Mulig fremtidige klienter blir bedre på dette punktet. Er ikke et stort problem, men det er jo langt fra uaktuelt ;)

Jo fah bryr seg ikke om det, den henter info fra win og har du 4 core og 4 tråder så tror fah at du har en ekte 8 core cpu :green: Er ikke 100% sikker, bare så det er sakt folkens. Sier det på grunn av at nå viser mine maskinen 12,6 x2 på cpu bruk. Hadde jeg skrudd av HT ville det være 50x2.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

 

 

Okay, starter jeg opp cpu folding på 6 av corene så går ppd på gpuene ned mye.

Ja du trenger å skaffe deg en 5960X asap :green:

Ikke verdt det imo, derfor 5820K, mest ytelse krone :)

 

Skal jeg kjøpe 5960x så skal den folde på fedora 21 maskinen min. X99 og alle cpuene til det kortet bruker mye strøm. Har bestilt nye test cpu får å prøve å få ned strøm forbruet så jeg kan kjøpe 3x980 til :green:

Har bestilt denne: Intel 1155 i3-3250 Ci3 Box (3,50G) BX80637I33250

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Okay, starter jeg opp cpu folding på 6 av corene så går ppd på gpuene ned mye.

Ja du trenger å skaffe deg en 5960X asap :green:

Ikke verdt det imo, derfor 5820K, mest ytelse krone :)

Skal jeg kjøpe 5960x så skal den folde på fedora 21 maskinen min. X99 og alle cpuene til det kortet bruker mye strøm. Har bestilt nye test cpu får å prøve å få ned strøm forbruet så jeg kan kjøpe 3x980 til :green:

Har bestilt denne: Intel 1155 i3-3250 Ci3 Box (3,50G) BX80637I33250

Hehe, bare å teste det!

Håper 980 får støtte for cuda snart, muligens rundt 500K ppd på singelt skjermkort.

Lenke til kommentar

Det blir selvsagt misvisende når jeg kategorisk sier at Fah ikke støtter HT.

 

For CPU folding så støtter fah HT fult ut, og man får full uttelling for HT.

 

Men det er ved GPU folding at det blir "kluss" med mer enn 1 GPU og HT, da fah klient beslaglegger 1 Core for GPU1 og 1 tråd for GPU2. Det blir dårlig virkningsgrad.

 

Jeg må også utdype hva jeg hevdet tidligere om multitasking GPU vs CPU.

 

Dersom man kun folder CPU, så vil det fungere ganske godt å f.eks. spille av en film eller bruke pc til annet i tillegg til folding. Da CPU som i utgangspunktet kanskje jobber 90% mot Fah, reduserer til si 70% mot fah og 25% mot avspilling av film (kun hypotetiske eksempler).

 

Mens GPU vil fungere annerledes. For det første vil GPU folding kreve noe CPU (AMD krever lite, mens Nvidia krever en hel kjerne alene), så kommer prinsippet om enten eller.

 

Det er forskjell på ulike WU hvor mye av GPU de faktisk utnytter. Og for en type WU som virkelig belaster GPU fult ut, vil den fortsatt disponere 90% mot fah selv om en ny aplikasjon skulle kreve sine 25%.

Hvis det gir noen mening for de som leser dette?

 

En gang i fremtiden vil sikkert GPU være like tilpasset multitasking som CPU, men det fungerer ikke slik i dag.

 

Men ved bruk av 2 stk GPU, vil det være mulig å frigjøre en GPU ved å si at den kun folder ved idle. Tror ikke integrert GPU i CPU fungerer sammen med en dedikert GPU. Tror intern GPU i CPU blir disablet når man kobler til ekstra GPU på HK.

 

Ergo må man ha 2 stk GPU på HK for å oppnå denne effekten.

 

Mye mas fra meg, men håper det kan oppklare mer enn det kludrer til?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Okay, starter jeg opp cpu folding på 6 av corene så går ppd på gpuene ned mye.

Ja du trenger å skaffe deg en 5960X asap :green:

Ikke verdt det imo, derfor 5820K, mest ytelse krone :)

Skal jeg kjøpe 5960x så skal den folde på fedora 21 maskinen min. X99 og alle cpuene til det kortet bruker mye strøm. Har bestilt nye test cpu får å prøve å få ned strøm forbruet så jeg kan kjøpe 3x980 til :green:

Har bestilt denne: Intel 1155 i3-3250 Ci3 Box (3,50G) BX80637I33250

Hehe, bare å teste det!

Håper 980 får støtte for cuda snart, muligens rundt 500K ppd på singelt skjermkort.

 

Er ikke cuda som er problemet, men openCL.

Skal du ha mere en 2 kort på x99 må du bruke 5930 40 pcie lanes,5820 har 28

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Okay, starter jeg opp cpu folding på 6 av corene så går ppd på gpuene ned mye.

Ja du trenger å skaffe deg en 5960X asap :green:

Ikke verdt det imo, derfor 5820K, mest ytelse krone :)

Skal jeg kjøpe 5960x så skal den folde på fedora 21 maskinen min. X99 og alle cpuene til det kortet bruker mye strøm. Har bestilt nye test cpu får å prøve å få ned strøm forbruet så jeg kan kjøpe 3x980 til :green:

Har bestilt denne: Intel 1155 i3-3250 Ci3 Box (3,50G) BX80637I33250

Hehe, bare å teste det!

Håper 980 får støtte for cuda snart, muligens rundt 500K ppd på singelt skjermkort.

Er ikke cuda som er problemet, men openCL.

Skal du ha mere en 2 kort på x99 må du bruke 5930 40 pcie lanes,5820 har 28

Skal jeg ha ner enn 3 kort mener du vel ;)

 

I7 4770K har 16 lanes som gir nok til sli, ergo femtiåttetjuek vil gi nok til tre kort :)

 

1500Kr mer for 12 lanes, neitakk!!

Lenke til kommentar

Skal jeg ha ner enn 3 kort mener du vel ;)

I7 4770K har 16 lanes som gir nok til sli, ergo femtiåttetjuek vil gi nok til tre kort :)

 

Helt riktig.

PCI 3.0 x 8 fungerer utmerket til Nvidia.

 

Ergo kan du ha 3 stk kort på 5920X (8 x 3 = 24)

 

Men skal du ha 4 eller 5 kort må du over på 5930X

 

Dette gjelder bare for Nvidia sine kort vell og merke. AMD ville klart seg fint med PCI 3.0 x 4.

Lenke til kommentar

Har prøvd med å skrue av ht, 2core cpu og 2core til gpu. PPD gikk ned da også. Husk min cpu støtter kun 8x2 pcie. 1x16 pcie.

 

Det har jeg aldri testet, så greit å vite.

 

Men jeg har fra første stund kun foldet GPU, da det ikke var lønnsomt for min del å folde CPU i tillegg, samt jeg fant tidlig ut av PPD for GPU falt mer eller tilsvarende PPD for CPU (da jeg foldet både CPU og GPU samtidig).

 

Ergo jeg har alltid rådet nye og gml foldere til å droppe CPU folding når de folder GPU.

 

Vell er det unntak for de som sitter med en 5960X og to stk 750 ti kort f.eks.. eller GPU som leverer enda mindre PPD enn 750 ti.

 

Alt er jo relativt :p

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...