Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, men da er det snakk om 12V, og 100A blir hele effekten til PSU eller hva? Hver CPU trenger 130W med maks belastning, da snakker vi 520W, og det finnes andre komponenter som gjerne vil ha noe spenning og ampere og.

 

En PSU kan muligens bli knapt for den serveren. Uasnsett vil det nok hjelpe med 2 PSU.

Lenke til kommentar

Hallo! Hele serveren bruker godt under 700W totalt som gir PSU under 60% belastning og er ansett som ideelt. Uten CPUer er det kun 4 vifter som trekker strøm, og så hovedkortet (integrert skjermkort) da. Vi snakker om ca. 150W i tillegg til CPUer.

 

Disse serverne er i utgangspunktet fabrikkbygget med 2 x 1400W redundant PSU, men det er jo for å sikre oppetiden i en forretningsmessig verden. Disse maskinene (les hovedkortene) er vel i utgangspunktet ikke ment for oss vanlige dødelige å klusse med, men vi gjør det likevel. Corsair AX1200W eller tilsvarende er annerkjent som tilfredstillende for denne konfigurasjonen i foldingmiljøet utenfor vår andedam.

 

Det kan som du antyder være at tilførsel (les kabler) internt i PSU er underdimensjonert for leveranse av ampere til 4 x EPS 8p 12V. Jeg koblet alt på nederste etasje, og mulig jeg burde fordelt det på begge. Skal teste det ut i morgen, jeg kan ikke nå siden jeg da forskyver ETA til inn i neste døgn hvis du skjønner hva jeg mener. Det er litt viktig å bygge god statistikk for å klatre seg opp og fram.

 

Jeg har andre 4P servere som på en PSU (samme type) trekker mer enn dette uten at noe går varmt, men la oss vente til at serveren skifter til en annen WU før vi tar tråden videre. Jepp, PSU kan totalt levere 100A.

 

Hadde Smirnoff lest innom her er jeg sikker på at han ville hatt en veldig god teknisk forklaring, som godt kan stemme med din antakelse, men uten at jeg helt tror på den ennå.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på PSU'er, liker meg bedre når det snakkes om 440V og opp til 6,9kV, men prinsippene er stort sett de samme. F.eks, 440V generatorer har jo helv... tykke kabler, mens 6,9kV (6900V) har kanskje 1/3 eller enda mindre tykkelse enn hva 440V kabler har.

 

Så prinsippet er enkelt sagt det samme, går man ned med spenning, må kabel tykkelse opp for å greie den økte ampere styrken. Men som du sier, Smirnoff vet sikkert mer om dette.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nå begynner samlet PPD for mine 6 servere å ligne på noe.

post-53451-0-38110400-1380846381_thumb.jpg

Hadde de 2 på hytta foldet noe annet enn P8101 ville samlet PPD vært over 3.6 mill. Hadde de 2 nyeste kjørt med 4-kanals minne (nå 2-kanal) ville PPD vært over 3.9 mill, og endelig, hvis alle hadde kjørt bare P8104 ville PPD vært passert 4 millioner.

 

Jeg ser jo at de andre som har under bygging går for 4-kanal 1600MHz minne, og jeg er litt spent på hvor mye frekvensen utgjør i ytelse. Forskjellen fra 2-kanel til 4-kanal er ca. 30 sekunder forbedring av TPF.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ingen logikk i dette jeg gjorde nå! Jeg satte 2 gamle CPU-kjølere med små vifter på toppen av de 2 CPUene (3 og 4) som var varme og temperaturen på disse sank med 10 - 12 grader øyeblikkelig, samt at strømforbruket gikk ned med ca. 20W., se bildene nedenfor:

post-53451-0-92489700-1380850364_thumb.jpg

 

post-53451-0-25068900-1380850398_thumb.jpg

 

Temperaturene falt også for CPU1 og CPU2 så forstå det den som kan. Kanskje har det med at jeg belastet andre deler av PSU ved å koble til de 2 viftene.

 

Nå gir jeg meg for i natt, og ser på hva som har skjedd i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PSU 2 har 76A på 12V railen. Men som du ser i forrige melding, etter at jeg koblet inn 2 vifter til så fungerer plutselig alt helt utmerket også med bare en PSU. Strømforbruket er nå nede i 665W, samme som den første E5-serveren min, og TPF har aldri vært bedre med bare 8 minnebrikker.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det har nok med varmeutvikling i kabler etc å gjøre. Dess mer varme jo mer effekt må til fordi motstanden i kabler etc øker, når du har mer kjøling vil ikke det kreves så mye effekt for å få ting til å snurre rundt. Altså mindre ampere kan man kanskje si.

 

Kan ikke komme på annen forklaring i farten.

Lenke til kommentar

Alle mine deler er nå i hus, endelig :)

Usikker på hvor mye montering & installering jeg får gjort i dag, med en dårlig planlagt forkjølelse som bygger styrke time for time. Satser på å få levert resultater fra første WU før mandag ihvertfall. Vil vel ligge på rundt 1 mill PPD.

 

Helt suverent! :)

Lenke til kommentar

Det har nok med varmeutvikling i kabler etc å gjøre. Dess mer varme jo mer effekt må til fordi motstanden i kabler etc øker, når du har mer kjøling vil ikke det kreves så mye effekt for å få ting til å snurre rundt. Altså mindre ampere kan man kanskje si.

 

Kan ikke komme på annen forklaring i farten.

Det har ingen ting å si hvor de siste 2 viftene jeg koblet til er plassert. Hvis jeg kobler fra en av dem øker temperaturen på CPU3 og CPU4 umiddelbart, så jeg antar det må ha noe med viftestyringen i bios å gjøre. Må grunne litt på dette så finner jeg vel ut av det. Bios i denne versjonen er helt forskjellig fra det første kortet så jeg må vel lese meg litt opp på hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Alle mine deler er nå i hus, endelig :)

Usikker på hvor mye montering & installering jeg får gjort i dag, med en dårlig planlagt forkjølelse som bygger styrke time for time. Satser på å få levert resultater fra første WU før mandag ihvertfall. Vil vel ligge på rundt 1 mill PPD.

Nå blir det spennende dager til du får bygget ferdig og har fyrt i gang, gratulerer med ny foldingrigg. :thumbup:

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine to Titan jobber som bare det, men det blir nok dessverre en stopp på ca 6 uker fra og med onsdag. Da er det tid for arbeid enda en gang og min "lille" PC får hvile seg en stund. Har fortsatt et lite håp om å oppnå 10 millioner før jeg tar pause, men kun tiden vil vise.

 

Har enda ikke gitt opp håpet om folding i Linux, får se hva som skjer i helgen om jeg lykkes med å få F@ÑH client til å funke skikkelig.

Lenke til kommentar

Nei, lett er det ikke å få til GPU folding i Linuix, men det er absolutt mulig. I Ubunut var porblemet er at GPU'ene ikke blir funnet, selv om F@H finner både CUDA versjon og CUDA driverne. openSuSe måtte jeg gi opp ganske raskt da CPU folding funket kun rett etter installasjon. Ved restart virket ikke noe folding.

 

Men tror jeg skal prøve LinuxMint igjen så får jeg se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Har bestillt meg et nytt leketøy, denne Parallella-16 Pre-Order (October Delivery) - No GPIO / Zynq7010 for å se om den lar seg folde på. Butikken her for de som er interessert http://www.adapteva.com/

Disse kan bygges opp til 64 kjerner ved å sette sammen 4 av disse parallelt, hvis jeg har forstått det rett, og da fungerer de som i et cluster oppsett, som bygges enkelt slik. http://adapteva.myshopify.com/collections/featured-products/products/parallella-cluster-kit

Jeg skal først forsøke om det overhode lar seg gjøre, og dernest hvilken ytelse noe slikt kan ha. Strømforbruket er jo nesten ikke eksisterende.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...