Gå til innhold

Hvilken USB versjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For en stund tilbake siden kjøpte jeg et keyboard som gav meg litt problemer ved spilling. Tastaturet er koblet slik at det ikke takler når jeg trykker mer enn 3 taster ned samtidig (da piper PC'en). Dette er håpløst når en spiller mye FPS.

 

For å løse dette ble jeg tipset om å skaffe en PS/2 til USB adapter, da dette kunne løse problemet. Nå har jeg mottatt en slik adapter, men når jeg starter opp PC'en finner ikke PC'en hverken tastatur eller mus (som jeg begge nå har koblet gjennom adapteren). På adapterpakken står det at den er kompatibel med USB 1.1, så da kommer jeg til dages spørsmål; Hvordan finner jeg ut hvilken versjon USB jeg har på PC'en.

 

Jeg skal få ny PC om en uke, som støtter USB 2.0, håper den takler adapteren bedre.....

 

Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller for å si det på en annen måte, PC'en min har ikke 2.0, da må den ha 1.1. Right?

Jepp, det stemmer. (med mindre du har en PC fra ca 1996-1998, da USB 1.0 kom, Dette ble forsåvidt raskt byttet ut med 1.1 på grunn av bugs og problemer med 1.0)

 

Uansett om du har USB 1.1 eller 2.0 på PC'n så skal en USB 1.1 være kompatibel med begge.

 

Jeg tror også at du bare må slå på USB-tastatur i bios.

Lenke til kommentar

Ok, stakk innom Bios en tur, men jeg finner ikke denne valgmuligheten.

 

Skal prøve med noen forskjellige tastatur og mus for å se om det gir utslag. Mulig dette er et Bios problem.

 

Tror ikke jeg skal stresse for mye med dette akkurat nå, ikke på den gamle PC'en ihvertfall, men får jeg samme problem når jeg har koblet opp den nye PC'en om en uke eller to, får jeg heller ta frem denne tråden igjen.

 

PC'en jeg har nå er en Dell Dimension 4300 og Bios'en er nok ikke blitt oppgradert siden jeg kjøpte skiten.

Lenke til kommentar

Kan luke ut litt her, for å se om det kan gjøre det lettere å gi tilbakemelding:

 

-Har prøvd forskjellige PS/2 mus med adapteren. Samme resultat. PC'en finner ikke musen.

 

-Har prøvd et USB tastatur rett i USB-porten, det fungerer.

 

-Fant ikke en mulighet i BIOS om å slå på USB-tastatur (men det funker jo med tastatur)

 

 

Med alt dette på bordet sitter jeg igjen med to mulige svar på problemet:

 

1. Dette er et BIOS problem. Ett nytt hovedkort vil kunne takle dette.

 

2. Adapteren fungerer ikke.

 

 

Adapteren er en Manhattan USB-PS/2 adapter. Skal søke litt på nettet å se hva jeg kan finne om den.

Lenke til kommentar

Ja, jeg fant legacy USB i bios, den var på.

 

Men nå fungerer som sagt alt. Det er dog en sannhet med modifikasjoner. PCen finner tastaturet og musen via adapteren, men adapteren hjelper IKKE med å få tastaturet til å tåle at jeg presser ned mer enn 3 taster samtidig.

 

Det piper like mye enda.

 

Så alt i alt var adapteren et totalt meningsløst kjøp og jeg må lære å bruke andre taster på tasataturet (rundt en krets som aksepterer flere samtidige tastetrykk) når jeg spiller FPS (Tastaturet er gult og kult vil ikke bytte det med et USB tastatur).

 

 

Æsj.

 

Snitt i CS sank nettopp fra 2.0 til 0.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...