Gå til innhold

Abit NF-7 og boot problemer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter her med en pc som ikke vil boote.

 

Den er en nabo sin og han har kjøpt disse komponentene

 

XP2500

1x512 MB pc3200 Twinmos DDR

Abit NF7

FX5600xt

 

Den vil ikke boote til bios engang

 

Har sjekket

PSU

GFX

Minne

 

Det jeg lurer på er siden denne er DUAL DDR kan man boote denne med bare en DDr brikke og i hvilken av de 3 DIMM slottene må den stå i da?

 

Eller er det mer sannsynnelig at cpu eller hoverkort har tatt kvelden

 

Detter er helt nye komponenter og har aldri funket etter at de er blitt skrudd sammen.

 

Har strippet den for alt og bare brukt gfx til boot men den vil ennå ikke boote

 

Det lyser rødt i LEDen i kabinettet når strømmen settes på

 

Takker for alle (konstruktive) innlegg

 

plz ingen "skaff deg bedre komponenter" svar

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Har nesten samme oppsett. Jeg har bare et annet skjermkort. Jeg kjører ikke dual, og mitt funker fett. Jeg hadde litt problemer med hastigheten på RAMen siden den stod i slot 1 i starten. På Nf7 kortene skal du starte med å putte dem i slot 3 og nedover.

Mitt lyser også rødt, og det er bare for å vise at det er strøm der. Jeg vet den er sterk, og jeg trodde selv at det var noe galt med den når jeg skrudde den sammen. Nesten nok å sette inn en glassplate på siden så har du fult opplyst kabinett :p

 

edit: morcan kom før meg :p

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Resette CMOS på HK, ja.. Stor sannsynlighet for at det vil funke tror nå jeg..

 

At HK støtter dual ram betyr ikke at du må bruke to minnebrikker..

 

Mange anbefaler faktisk å bare bruke en (ved overklokking) for å komme lenger..

 

Ved å bruke dual ram vil du få en ytelsesøkning på bare 1-2 %

 

Har samme HK, selv og har prøvd alle slottene (for å sjekke hvor høyt jeg kommer med fsb)

Lenke til kommentar

hvor kraftig PSU har du.......??Gfx kortet trekker MYE strøm og har du satt i strømkontakten til Gfx kortet......? ingen problem å kjøre med bare en rambrikke....sjekk manualen for plasseringen eller se på h-kortet...du bør ha min 360w helst 430w eller mer på PSU på et slikt system....jo da..mange vil hyle å si jeg kjører fint med mindre....spørsmålet er hvor lenge...(les på Toms hardwere..!)

ellers kan du prøve med et annet skjermkort....sjekk manualen på h-kort for jumpere og dobbelsjekk alle kabler og kontakter......kansje prøve en annen rambrikke hvis du har tilgang til en også.......lykke til... :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal teste med slot 3 har bareprøve 1 og 2 til nå

 

PSU er 300 W og det burde jaggu holde med bare en HD, men har ikke AMD selv så hvem vet.

 

Tar PSU som lite sannsynelig, skal teste slottene samt CMOS først

 

:yes:

 

 

Får angst av abit, glad jeg bare kjøper ASUS selv

 

Etter at mitt gamle BE-6 kort skaffet meg en uke med problemer i P3 tiden holder jeg meg langt unna abit :thumbdown:

Lenke til kommentar
Skal teste med slot 3 har bareprøve 1 og 2 til nå

 

PSU er 300 W og det burde jaggu holde med bare en HD, men har ikke AMD selv så hvem vet.

 

Tar PSU som lite sannsynelig, skal teste slottene samt CMOS først

 

:yes:

 

 

Får angst av abit, glad jeg bare kjøper ASUS selv

 

Etter at mitt gamle BE-6 kort skaffet meg en uke med problemer i P3 tiden holder jeg meg langt unna abit  :thumbdown:

Ved resetting av bios gjør følgende:

  • Koble fra strømledningene på hovedkortet (begge)
  • Flytt jumperen på CMOS
  • Ta ut batteriet
  • Vent et minutt
  • Sett på plass batteriet
  • Flytt jumperen på CMOS tilbake
  • Sett på strømkablene

Funker ikke det så har du et problem :thumbdown:

 

Har du forresten fått sjekket ut prosessor, minnebrikke og skjermkort?

Lenke til kommentar

Som sagt har sjekket:

 

Minne

PSU

GFX

 

Da den ellers er strippet for kort er det bare CPU og hovedkort igjen

 

Evt for lite PSU power men jeg tror ikke det er sannsynnelig

 

Denne pcen skal sjekkes vidre i kveld med disse forslagene, er jo mulig at skiten er dau (Skal sjekke om fyren har tatt knekken på CPUen også under montering evt kvestet en pin eller 2)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

PSU,en er den mest neglisjerte delen i en pc i dag og selv knakk jeg min aopen på 300w med et ganske slapt oppsett i forhold til det som beskrives her og flere andre opplever det samme,så det kan nok gå med en psu på 300w men det er neppe pisspreik å anbefale noe bedre da synes jeg.....les på Toms Hardwere om saken å få deg en tankevekker....... (sikkert ikke psu som er problemet hans her,vil bare nevne det sånn sjenerelt..)... :)

Lenke til kommentar

Når jeg resetter bios på det hovedkortet skrur jeg av hovedbryteren bak på PSU, slik at det røde lyset slokker etter et par sekunder.

 

Etter dette bare flytter jeg jumperern, holder med noen sekunder, og flytter den tilbake igjen..

 

Fjerner ikke kabler og batteri...

 

PS: IKKE sett på PC'n med jumperen feil (de to øverste pinnene)

 

Hvis det ikke funker er min teori i hvert fall at det er CPU, siden du ikke kommer inn i bios.

 

Edit: Lykke til !

Endret av morcan
Lenke til kommentar

Det er et kjent problem dette hvis PSU er for svak .

 

1. "Turning on the power only gets spinning fans, nothing from the video, and system wont post." This issue is more than likely caused by an inadequate power supply unit. If you have a generic power supply that came with your fancy new $50.00 case, I can almost assure you the power supply is not up to the job. I have read countless accounts of this problem and almost always when the person is asked about the power supply they are using, they usually respond, "I don't know, its whatever came with this case". It does not really matter if its a high wattage power supply either, as the wattage means nothing when it comes to quality. What your after are stable voltages, the better power supplies such as the ones described in the "Recommended Hardware" section of this site, have what are called isolated voltage rails. This means that there is separate circuitry built in to the power supply that produce each voltage rail, each independent of the other. Most lower end and generic power supplies do not have this feature, all the voltage rails come from a common source via simple voltage dividing circuits.

 

Other possible causes of this problem are:

A) Bad signal from CPU fan to motherboard fan connector.

B) Dead video card.

C) Incorrectly installed floppy drive cable.

D) Motherboard grounding out on the case (But you don't have in the case yet, right??)

 

http://www.lvcoyote.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...