Gå til innhold

Er Nerd bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oh yeah - rotingen er definitvt det værste. Selv om det er LIVE er det ingenting som sier at de ikke kan ha hatt en generalprøve liksom.

Vel, det er 1 person som jobber med nerd 3 dager i uken ca.

Så er det 3 personer som jobber 5 timer hver søndag.

Da skal hele kjøreplanen lages og programmeres inn på en datamaskin som styrer bildemikseren, sakene skal redigeres, spilles inn på harddisk og legges inn,

NordNytt studioet skal bygges om til et Nerd studio, teknikken skal kobles opp, og vi er 2 timer på direkte, og etter sending skal Nerdstudio bygges om til NordNytt studio igjen.

 

Da er det desverre ikke tid til generalprøver.

Lenke til kommentar
Oh yeah - rotingen er definitvt det værste. Selv om det er LIVE er det ingenting som sier at de ikke kan ha hatt en generalprøve liksom.

Vel, det er 1 person som jobber med nerd 3 dager i uken ca.

Så er det 3 personer som jobber 5 timer hver søndag.

Da skal hele kjøreplanen lages og programmeres inn på en datamaskin som styrer bildemikseren, sakene skal redigeres, spilles inn på harddisk og legges inn,

NordNytt studioet skal bygges om til et Nerd studio, teknikken skal kobles opp, og vi er 2 timer på direkte, og etter sending skal Nerdstudio bygges om til NordNytt studio igjen.

 

Da er det desverre ikke tid til generalprøver.

Sikkert gode grunner internt, men helt ærlig så er jo alt det der totalt revnende likegyldig for TV-seerne.

 

Dårlig TV er dårlig TV uansett hva grunnene måte være eller ikke.

 

Jeg kjenner ikke bakgrunnen for hvordan NERD ble født og hvorfor det på død og liv måtte ende opp som lokal-TV i Tromsø. Dog kan man forvente at et TV-program skal ha et vesentlig høyere nivå på det redaksjonelle, det journalistiske, programlederne og ikke minst alle disse underlige figuerene som stadig vekk skal mene noe om spill. Mitt inntrykk er at omtrent hvem som helst får lov til å stikke frem hodet.

 

Til tross for minimale ressurser er det en rekke grep man kunne gjort for å forbedre programmet samt sikre seg mot mye mindre kluss under sending.

 

Noen stikkord: Bruk en del mer opptak, se på mulige partnerships for tilgang til mer og bedre stoff og mer stabil teknologi. Bare tull at online spillingen skal skje slik dere gjør. Der er proffe organiserte multiplayer-miljøer i Norge - bruk dem. Det er attpåtil gratis. Fremfor å støvsuge Tromsø for de mest ukarismatiske programlederne jeg har sett siden Mess TV kom på TV-Norge, kunne det kanskje vært en ide å involvere andre krefter også? Der finnes en drøss med distriktskontorer i NRK, og SÅ vanskelig skulle det ikke være med et minimum av tilgang på kamera i hvertfall. Det finnes også jenter her i landet som faktisk kan spill OG evner å gjøre en god jobb på TV-skjermen.

 

Det største problemet med programmet er konseptet. Slik programmet fremstår i dag er vel det eneste "positive" at det heter NERD - for det er temmelig betegnende for hvilket lavt nivå programmet i sin helhet befinner seg på.

Lenke til kommentar
Noen stikkord: Bruk en del mer opptak,

Hvem skal da lage disse opptakene ?

Vi får låne redigeringsutstyr på goodwill, Vi har satt igang en konkuranse for å

få stoff sendt inn, men det er utrolig få som sender inn stoff.

Vi har faktisk spillt av nesten alt vi har fått inn.

Mer stabil teknologi ?

Den "billige" maskinen som spiller av innslagene koster ca 24 millioner kr. Den er stabil om man får programmert alt rett. Og ting skulle ideelt sett vært bedre testet, men vi har som sagt veldig begrenset med tid.

Om det var det at vi spiller online og ting ikke alltid skjer som planlagt (f.eks at rune fra vg og frode fra sone2 kom seg på) så var det pga at platen med spillet til rune ikke fungerte, og frode fikk ikke nettlinjen sin til å fungere ordentlig. Dette er ting som ikke hadde funket med "mer stabil teknologi" heller.

 

Og joda, det finnes proffe organiserte mp miljøer i Norge, og de er hjertelig velkommen til å kontakte oss, men det er ikke alt som gjør seg like bra på tv,

og vi har fått like mange hendvendelser om for eksempel å ikke spille CS på tv

som vi har fått om å spille CS på tv. NESL f.eks kunne vært interesant, og vi vurderer å vise en av playoff`ene derfra på tv.

 

Dog kan man forvente at et TV-program skal ha et vesentlig høyere nivå på det redaksjonelle, det journalistiske, programlederne og ikke minst alle disse underlige figuerene som stadig vekk skal mene noe om spill. Mitt inntrykk er at omtrent hvem som helst får lov til å stikke frem hodet.

 

NERD går egentlig under klassifikasjonen Pause-TV bare for å ha det sagt, og budsjettet vårt er deretter.

Kan du gjøre det bedre, så lag en 2 timers sending, send inn en tape så kan vi jo sammenligne resultatene.

 

Der finnes en drøss med distriktskontorer i NRK, og SÅ vanskelig skulle det ikke være med et minimum av tilgang på kamera i hvertfall.

 

Vi får låne ett kamera her til å "lage reportasjer" og leie av kamera og fotograf er kjempedyrt faktisk, uansett hvordan distriktskontor man velger.

 

Grunnen til at Nerd endte opp i Tromsø er rett og slett fordi programideen ble utviklet her, og vi var de eneste som kunne få noe som helst ut på luften med et så lite budsjett.

Planen var kun å kjøre onlinespilling 2 timer, med vote ala svisj på hvordan spill man skulle spille neste.

Programmet utviklet seg litt videre, men jeg tviler sterkt på at noen kunne produsert bedre tv for like lite penger som vi egentlig har.

Lenke til kommentar

Nerd er bra om du ikke går inn for å kritisere programmet. Det er norges første spill program og man kan ikke forvente så mye av det. Istedet for å klage på det så kan dere heller sende inn diverse nyttige tips som kan gjøre programmet bedre.

Det er litt synd at det er så få som ser på programmet. Hva annet er det å se på på en søndags ettermiddag? Mye bedre enn en utvasket, elendig og kjedelig såpe..

Lenke til kommentar
Hva annet er det å se på på en søndags ettermiddag? Mye bedre enn en utvasket, elendig og kjedelig såpe..

Ærlig talt... en søndags ettermiddag (fortrinnsvis en med fint vær) er vel for dumt å tilbringe foran TV'n? det er min mening i hvertfall...

 

Skulle gjerne sett på nerd jeg... hadde det vært til en tid som jeg faktisk ser på TV allikevel. Har fortsatt ikke sett på ett eneste nerd program, men det er vel fordi jeg aldri tenker på det når søndagen kommer... har liksom alltid noe annet å gjøre. Sendes det i reprise midt på natta en dag eller noe? kunne tenke meg å ta en titt...

Lenke til kommentar
Ærlig talt... en søndags ettermiddag (fortrinnsvis en med fint vær) er vel for dumt å tilbringe foran TV'n? det er min mening i hvertfall...

Det var ikke det som var poenget....

 

 

Sendes det i reprise midt på natta en dag eller noe? kunne tenke meg å ta en titt...

Litt Googling hadde gitt deg følgende resultat:

Nerd's hjemmeside

Der kan du sjekke ut alle sendingene.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å klage på Nerd. Programmet blir produsert med ekstremt lavt budsjett, man får med seg artige snikktitter på spill samt oppdatert info om spill man ellers ikke spiller. Om man ikke har bedre å foreta seg enn å rakke ned på det eneste spill programmet på TV akkurat nå, synes jeg det er på sin plass at man finner på annet på søndagene enn å se det programmet.

Jeg er glad for Nerds tilstedeværelse, det er på tide at noen tok initiativet til å få et spill relatert programm på lufta. Å få et slikt programm til å fungere tar tid og man kan tydelig se at kvaliteten på sendingene har blitt bedre for hver gang. Jeg håper inderlig at Nerd får ytterligere kontrakt med NRK om videre programmer etter de avvtalte 10 sendingene, for hvis det ikke er marked for slike programmer på nåværende tidspunkt i Norge vil vi sansynligvis aldri få et slikt marked heller.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å klage på Nerd. Programmet blir produsert med ekstremt lavt budsjett, man får med seg artige snikktitter på spill samt oppdatert info om spill man ellers ikke spiller. Om man ikke har bedre å foreta seg enn å rakke ned på det eneste spill programmet på TV akkurat nå, synes jeg det er på sin plass at man finner på annet på søndagene enn å se det programmet.

Jeg er glad for Nerds tilstedeværelse, det er på tide at noen tok initiativet til å få et spill relatert programm på lufta. Å få et slikt programm til å fungere tar tid og man kan tydelig se at kvaliteten på sendingene har blitt bedre for hver gang. Jeg håper inderlig at Nerd får ytterligere kontrakt med NRK om videre programmer etter de avvtalte 10 sendingene, for hvis det ikke er marked for slike programmer på nåværende tidspunkt i Norge vil vi sansynligvis aldri få et slikt marked heller.

Ta det helt med ro. TV2 setter i gang til høsten med et eget program, og da med et skikkelig budsjett, og folk som har erfaring fra TV.

Lenke til kommentar

SmalHans @NRK wrote:

 

Noen stikkord: Bruk en del mer opptak,

Hvem skal da lage disse opptakene ?

Vi får låne redigeringsutstyr på goodwill, Vi har satt igang en konkuranse for å

få stoff sendt inn, men det er utrolig få som sender inn stoff.

Vi har faktisk spillt av nesten alt vi har fått inn.

Mer stabil teknologi ?"

 

Ja, nettopp..mer stabil teknologi. Leser du innlegget mitt en gang til så ser du at jeg ikke snakker om den der "flotte" boksen deres til mange millioner. La meg derfor presisere - ved å knytte til dere partnere som blant annet ymse MP-miljøer, utviklere etc. etc. kan dere få tilgang til innhold som gjør at det totale tekniske inntrykket av programmet bør kunne bli en del bedre. Dette har da ikke noe med "wonder-boksen" deres å gjøre.

 

 

"Den "billige" maskinen som spiller av innslagene koster ca 24 millioner kr. Den er stabil om man får programmert alt rett. Og ting skulle ideelt sett vært bedre testet, men vi har som sagt veldig begrenset med tid."

 

Nettopp derfor bør dere da vurdere andre løsninger eller suplerende løsninger.

 

"Om det var det at vi spiller online og ting ikke alltid skjer som planlagt (f.eks at rune fra vg og frode fra sone2 kom seg på) så var det pga at platen med spillet til rune ikke fungerte, og frode fikk ikke nettlinjen sin til å fungere ordentlig. Dette er ting som ikke hadde funket med "mer stabil teknologi" heller."

 

Skal vi vedde på om der finnes aktører i Norge som med glede ville påtatt seg å stå for det rent tekniske og praktiske rundt TV-basert mutliplayer-spilling og underholdning - og da med en noe høyere kvalitet enn det dere har fått til så langt? Og dette er ikke ment som kritikk fordi dere kan uansett ikke være best på alt eller sabla gode på alt. Dette dreier seg bare om å leve så godt som mulig med lavbudsjett.

 

"Og joda, det finnes proffe organiserte mp miljøer i Norge, og de er hjertelig velkommen til å kontakte oss, men det er ikke alt som gjør seg like bra på tv,

og vi har fått like mange hendvendelser om for eksempel å ikke spille CS på tv

som vi har fått om å spille CS på tv. NESL f.eks kunne vært interesant, og vi vurderer å vise en av playoff`ene derfra på tv."

 

Hmmm...multiplayer er da enormt mye mer enn CS..ja faktisk vil jeg si at nettopp CS er vel et av de spillene man med fordel ikke burde nevne med et ord. Det er en drøss med spill som er aktuelle å trkke inn, og man behøver heller ikke å kjøre alle slik ting live. Live er det jo uansett kun interessant for en liten klikk som deltar. Utfordringen er jo å få multiplayer til å bli underholdende TV.

 

Dog kan man forvente at et TV-program skal ha et vesentlig høyere nivå på det redaksjonelle, det journalistiske, programlederne og ikke minst alle disse underlige figuerene som stadig vekk skal mene noe om spill. Mitt inntrykk er at omtrent hvem som helst får lov til å stikke frem hodet.

 

"NERD går egentlig under klassifikasjonen Pause-TV bare for å ha det sagt, og budsjettet vårt er deretter.

Kan du gjøre det bedre, så lag en 2 timers sending, send inn en tape så kan vi jo sammenligne resultatene."

 

Hvorfor det? For det første har jeg større ambisjoner enn NERD. For det andre betaler jeg min TV-lisens og da forventer jeg at det er ok at jeg kritiserer programmer på NRK uten at det skal komme krav tilbake om at jeg da kan gjøre det bedre. Selve konseptet NERD kan med letthet gjøres bedre, og da nettopp med utgangspunkt i at dere har lave budsjetter - noe jeg har full forståelse for. Jeg har selv vært innvolvert i lavbudsjett-TV i NRK så det der vet jeg alt om. Det gjør heller ikke saken enklere for dere at NRK til tider kan være noe strikse med tanke på sponsoravtaler, men der er det også mye som kan gjøres fra deres side = mer ressurser for å lage bedre TV.

 

Der finnes en drøss med distriktskontorer i NRK, og SÅ vanskelig skulle det ikke være med et minimum av tilgang på kamera i hvertfall.

 

Vi får låne ett kamera her til å "lage reportasjer" og leie av kamera og fotograf er kjempedyrt faktisk, uansett hvordan distriktskontor man velger."

 

Her tror jeg det er flere ting man kan gjøre hvis man absolutt går inn for det. Men nok om det.

 

"Grunnen til at Nerd endte opp i Tromsø er rett og slett fordi programideen ble utviklet her, og vi var de eneste som kunne få noe som helst ut på luften med et så lite budsjett."

 

Jeg er halvt nordlending selv så for mitt vedkommende har dette ikke noe med "hat" ovenfor folk nordfra. Dog vil jeg anta at du sikkert ser poenget når dere laver lavbudsjetts-TV med en drøss folk som ikke akkurat er imponerende gode på skjermen - og den ene etter den andre fremstår som en fra venneflokken på skolen. For meg er det blant annet med å totalt drepe tilliten til programmet sidne jeg vet der finnes masse mennesker her i landet som kan gjøre en god jobb i et slikt program. Bare fint om ide, hovedredaksjon etc. befinner seg i Tromsø, men i min verden betyr ikke det at programmet i (nesten) helhet fremstår som lokal-TV fra Tromsø.

 

"Planen var kun å kjøre onlinespilling 2 timer, med vote ala svisj på hvordan spill man skulle spille neste.

Programmet utviklet seg litt videre, men jeg tviler sterkt på at noen kunne produsert bedre tv for like lite penger som vi egentlig har."

 

Og her er vi totalt uenige. Delvis er konseptet feil, delvis er det ikke helt de riktige folkene på lufta, delvis er dere for lite kreative med kommerse og alternative måter å hente inn ressurser og partnere.

 

Jeg tviler ikke på at dere prøver aldri så mye, men det betyr ikke at det er godt nok.

Lenke til kommentar

Selve idéen er ikke så verst. Hadde NRK Troms/ Nordnytt hatt bedre midler hadde det sikkert blitt litt mere intressant.

 

MEN, de klarte å velge ut den mest idiotiske programlederen; Maria Larsen. Greit nok at hun var proglameder på Slang på TVtromsø, men man skal da ha noen som holder på med dette/ kan om dette i programleder-stolen!

 

Dessuten er han irriterende Nicolaj Iversen med. Han jobbet før på Ram&Rom, men jobber nå på Spiderman (i Tromsø). Dessverre. Dette sier jeg fordi han er sleskete. Skulle en gang bytte to relativt nye PS2 spill der, og han ville som vanlig bare gi en brøkdel av hva de egentlig kosta. Faktisk bare en skarve hundrelapp. FYSJ!

 

Så NERD er en fæl blanding av grusomme folk, og burde sendes klokka 8 om morran, når ingen har stått opp.

 

Se heller på det derre svenske spillprogrammet. E-type var med en gang og spilte BF:V. ARTIG :green:

Lenke til kommentar

Heales:

Dette programmet går på nrk2, ergo er det ikke mulig å hente inn penger på kommerse og alternative ressurser.

Det har vi faktisk ikke lov til, på noen som helst måte.

Dessuten er det virkelig ikke bra å bli kjøpt og betalt av spillprodusentene som vi skal anmelde spillene for, rent journalistisk er det ikke bra for anmeldelsene.

 

Ingen kan komme å si at dem ikke ville blitt påvirket om f.eks EA hadde spandert

flerretters middag, drikke og underholdning en hel kveld for dem, og i tillegg

hadde stått for en større del av lønna, via sponsing av programmet.

 

Andre løsninger for å avikle sendingen er ikke mulig desverre,

det har blitt vurdert av flere teknikere og med bare EN kombinert tekniker og produsent på hver sending er det ikke mulig å gjøre dette på noen annen måte.

Og som jeg sa tidligere, vi har ikke mulighet til å forhåndsprodusere mer enn

vi allerede gjør.

 

Du må gjerne kritisere Nerd så mye du vil, men du må tåle at du får noen meldinger tilbake.

Du trenger ikke å fortelle meg at multiplayer er mer enn cs forresten,

jeg spiller faktisk alt annet enn nettop cs.

 

Mr. Jenssen: Dette programmet blir ikke laget av Nordnytt, og nordnytts midler har ingenting med programmet å gjøre. Vi får bare låne Nordnytt studio og nordnytt regikontroll hver søndag til å avvikle våre sendinger.

 

yeaaaaaah: det kan du ikke vite desverre, men du kan jo spørre deg selv hvorfor

jeg skulle late som?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...