Gå til innhold

Hvordan ta vare på batteriet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:dontgetit:

 

Her var det mye nytt som ikke stemmer med annen informasjon om disse batterikjemiene. Jeg skal prøve å gi noen tips.

 

NiMH mister kapasitet når de gasser, de gasser når de blir varme, de blir varme når de hurtiglades eller overlades. Dersom en celle er dårligere enn resten kan kapasiteten synke fort i begynnelsen men batteriet likevel vare en stund. NiMH batterier kan eksplodere dersom de blir utsatt for brann, ellers er de nokså trygge. NiMH har forholdsvis høy selvutladning, men tåler høyere belastninger enn Lithium.

 

Li-ion og Li-poly er potensielle bomber, bare søk på "lipo fire" eller noe tilsvarende! De fleste seriøse batteriene har minst 3 sikringsmekanismer/kretser for å forhindre skader. Aldri utsett et Lithium batteri for varme eller mekanisk skade! Orginale batterier og ladere skal være designet for sikker lading. Lithium oppladbare batterer en "best før" dato og blir dårligere uansett hva man gjør, men hard bruk og mye lading (laptoper med nettkabel) kan ta livet av et batteri i løpet av et år.

 

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-37.htm

 

http://www.cadex.com/info.asp

Lenke til kommentar

 

Det er noen hardnakkede misforståelser ute og går vedrørende NiMH batterier som desverre blir forsterket i denne artikkelen.

 

Minneeffekt er svært sjeldent og meg bekjent er det kun observert i satelitter som får svært periodiske ladesykler. Minneeffekt kommer av (sagt enkelt) at energien i cellen er lagret i bruddflatene mellom krystaller. Selvutladning medfører (eller skyldes at) disse krystallene gror og dermed får færre bruddflater. Dette skjer uniformit i cellen, men når den lastes vil kun de øverste lagene inngå i reaksjonen og tilsvarende når cellen lades vil det dannes nye krystaller helt øverst. Hvis cellen lades ut til samme punkt før den lades svært mange ganger vil bare dette øverste laget ha energi, og cellen går nesten umiddelbart tom når den lastes forbi dette punktet (Noe som altså ikke stemmer med amobils beskrivelse av minneeffekt).

 

Det som beskrives i artikkelen hvor batterimåleren indikerer tom men apparatet likevel holder koken lenge kommer av et fenomen som kalles spenningsdepresjon. Dette oppstår ved forurensing av elektrodene p.g.a. gjentatt overlading. Dette lar seg i teorien rette ved å lade ut cellen. I praksis vil total utlading av et batteri medføre at en eller flere celler blir reversert før alle de andre cellene er tomme, noe som er svært destruktivt for cellene. (nogenlunde intelligente apparater vil hindre dette ved å skru seg av ved en nedre grensespenning, noe som gjør at batterier med spenningsdepresjon vil oppleves som å ha mindre kapasitet siden de leverer lavere enn nominell spenning)

 

Jeg finner det også merkelig at amobil mener at NiMH celler er eksplosive (Jeg kan ikke forså hva som er så eksplosivt i disse) i motsetning til lithium baserte celler som nødvendigvis vil være eksplosive. (Alle oppladbare lithiumbatterier inneholder elektronikk som overvåker ladningen i batteriet for å hindre katastrofal feillading/last. Som en sideeffekt av dette gir lithiumbatterier ofte bedre informasjon om tilgjengelig ladning siden overvåkingskretsen kan rapportere batteriets status tilbake til apparatet (Denne vil i moderne batterier telle inngående og utgående ladning og dermed vite hvor mye ladning er tilgjengelig uten å måtte måle spenningen)

 

Hvis man vil optimere levetiden til en lithiumcelle bør den holdes på ca. 40% av full ladning, og gjerne oppbevares kjølig. Dette er naturligvis lite praktisk i bruk, så for praktiske hensyn er det gjerne greiest å påse at den i hvertfall aldri lades helt ut (Dette er mye mer skadelig enn å lades helt opp)

Lenke til kommentar

Jeg stusset også over at minneeffekt har noe med hva hvert enkelt apparat sier om ladningen, dette er jo selvfølgelig irrelevant.

 

Det var ukjent for meg at lithiumceller tar skade av å lades ut for mye. Har forøvrig en K750i som stadig imponerer med sin kapasitet, til tross for at jeg ofte har ladet den ut ganske grundig. Her er det vel, som du sier, elektronikk som hindrer de største skadene.

Lenke til kommentar

Jeg tror moderne telefoner/batterier hindrer en total utladning, dvs. når mobilen rapporterer at batteriet må lades opp og skrur seg av, så er det fortsatt en del kapasitet igjen. Jeg har en 6230i, og dette er i hvert fall tydelig der. Hvis jeg har på vekkeklokke på telefonen, så skrur den seg på og begynner å pipe selvom den akkurat har skrudd seg av med et påstått tomt batteri.

Derfor tror jeg ikke det er skadelig å la telefonene lade seg "helt ut".

Lenke til kommentar

Jeg opplever at det må være stor forskjell mellom teori og praksis på dette området.

 

Min se t610 har et lithium-polymer batteri. Ihvertfall er det det som står på batteriet. Denne mobilen oppfører seg akkurat som en mobil med et "gammeldags" batteri med minne-effekt.

 

1. Den begynner å pipe om at batteriet er tomt et par dager før den slokner.

 

2. Hvis jeg lar telefonen lade seg helt ut før jeg lader den opp igjen og gjentar denne ladesyklusen 3-4 ganger så tar det lengre tid før telefonen begynner å pipe om at batteriet er tomt.

 

Altså, telefonen funker fint per i dag, den er et par år gammel og batteriet holder 4 dager ca, men hvis jeg lader den når den sier at batteriet er tomt så vil det fort bli slik at den bare holder en dag ca før den begynner å pipe om at batteriet er tomt.

 

Det kan godt hende at batteriet varer like lenge uansett (det har jeg ikke oversikt over) men batterimåleren på mobilen oppfører seg iallefall som om at batteriet i telefonen var et gammeldags NiMh/NiCd.

 

Kanskje noen med litt mere peiling kan gi en fornuftig forklaring...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
En ting som burde vært nevn i en slik artikkel er at man bør ta ut laderen fra strømkontakten når man ikke lader telefonen siden laderen bruker strøm ved å være tilkoblet strømnettet uansett om en telefon er tilkoblet eller ikke (utfra hva jeg har lest)

5876643[/snapback]

 

 

Bra nevnt! Det er lurt å drege ut laderen når den ikke er i bruk. Det også fordi det faktisk er strøm i hele kabelen.

 

Dette er iallefall viktig å huske med vannkokere og annet lignende :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Jeg opplever at det må være stor forskjell mellom teori og praksis på dette området.

5951667[/snapback]

Det gjør jeg også.

 

Jeg har hatt noen telefoner opp gjennom tidene, gjerne kjøpt samtidig med andre. Og når andre begynner å klage på dårlig batterikapasitet, holder min telefon like bra (iallfall som jeg legger merke til) som før.

 

Jeg passer på å lade batteriet ut (så tomt jeg klarer iallfall) en gang i uka eller hver andre uke. Sånn cirka.

 

Min gamle far sverger fremdeles til Nokia 6210 (mener jeg det er) som kan den dag i dag stå på i over en uke med aktivt bruk, selv om han kjøpte en av de første modellene av denne som var tilgjengelig. Også han lader stort sett helt ut (dvs. når den går tom for strøm).

 

 

 

Jada jada, de aller fleste testene jeg har lest konkluderer med det samme som denne testen. Men erfaringen min sier noe annet...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere nevner hurtigladere i forbindelse med Lithium-baserte batterier. Til slike batterier skal man ALDRI bruke noe annet enn den originale laderen fra produsenten. Alt annet er direkte farlig.

 

Ellers er det riktig det som sies om Lithium-baserte batterier, bortsett fra at disse inneholder MER energi enn NiMH batterier og derfor er enda farligere ved kortslutning.

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere litt angående litium-batteriene. I artikkelen står det at litium-ion er det mest vanlige... for noen år siden. Jeg tror alle nye telefoner i dag kommer med litium-polymer.

 

I tillegg vil jeg nevne et fremtidsbatteri som vi sannsynligvis vil få til mobiler: sink-luft batterier som er miljøvennlig samtidig som de har 4-5 ganger mer kraft per volumenhet enn gamle batterityper. Utviklet av sintef, og videreutviklet av ReVolt. Les pressemeldingen deres: http://www.revolttechnology.com/communicat...ses.php?code=89

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ingen kjente tilfeller for at Li-Ion batteri eller Li-Po batteri har eksplodert\tatt fyr?

 

Da skal jeg gjøre dere kjent med det... I videoene under har de gjort batteriene ustabile manuelt, men simuleringen for hva som skjer er det samme som når lade-regulatoren er gammel og dårli\defekt, eventuelt batteriet begynner å bli dårlig.

 

<a href="http://video.google.com/videoplay?docid=64...h&plindex=2" target="_blank">http://video.google.com/videoplay?docid=64...h&plindex=2</a>

Derfor er det anbefalt å ikke ha laptop på fanget dersom laderen står i. Ville du ha hatt den på fanget?

 

Andre tilfelle, med lignende batteri som er i mobiltelefon... Dette er et modellfly-batteri..

<a href="http://video.google.com/videoplay?docid=64...h&plindex=2" target="_blank">http://video.google.com/videoplay?docid=64...h&plindex=2</a>

 

Håper jeg har opplyst dere litt for hva som vil skje med et dårlig li-po batteri. Lad alltid batteriet i omgivelser som ikke genererer en større brann. Med andre ord, ikke la mobilen ligge under en gardin eller i en seng å lade.

 

Ikke la en laptop ligge over natten med laderen i. Da vil strømtilførselen være konstant, og du kan kjenne på omformeren at den er blitt veldig varm. På denne måten kan lade-regulatoren bli defekt, å da vet du hva som vil skje... En massiv eksplosjon av flammer som kan ta fyr på det meste.

 

 

 

Ellers var det en helt grei artikkel...

Takk

 

 

 

PS! Li-Ion og Li-Po batteri er som sakt to forskjellige ting, og Li-Po batteri er mer ekstrem når de først eksploderer.

Men Li-Ion kan også eksplodere, og forårsake stor brann. I Norge blir det brukt mest Li-Ion batteri pga sikkerhet. Men alle har vel hørt om han som hadde mobilen i lommen da den eksploderte? Det var i Norge.

Endret av epos85
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvordan ta vare på batteriet?

De fleste som har eid en mobiltelefon har opplevd at batterilevetiden gradvis synker, men finnes det noen måte å forhindre dette på? Vi tar saken.

 

Les artikkelen her

 

Et Li-ion har ingen minneeffekt, men vil ha nytte av 5 skikkelige opp/ut ladinger før det taes i normalbruk. Etter dette vil normal utlading en gang i grunn være ok. Skal du lagre batteriet, varer det best om det lagres ved ca 40% av full lading.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Myter er utrulig seigliva - det er dere som skriver her et bevis på.

Les artikkelen en gang til og merk dere at det er minst to forskjellige batterityper i mobiltelefoner. Ta rede på hvilken type dere har.

Og referer typen når dere skriver !

Litiumtypen er i stort flertall idag og det er best for denne typen at den har så mye strøm på seg som mulig og derfor bra å klattlade.

Det er fullstendig betydningsløst hvor lenge du lader første gangen. Laderen i telefonen bestemmer hvordan, hvor mye og hvor lenge batteriet skal få lading. Når systemet forstår at batteriet er ladet så slutter den med å lade uansett hvor lenge pluggen står i.

Slike batterier er innkapslet i glass og ville eksploderet hvis det ikke var for en sikkerhetsventil som løser ut hvis det skulle bli noe feil med laderen.

Det er absolutt negativt for batteritypen om denne skulle bli overladet, også første gangen. Det er bedre å ta batteriet gradvis ibruk enn å lade det fullt opp første gangen.

Lenke til kommentar

Mye av det som står om Li-Ion batterier gjelder ikke LiPo. LiPo er VELDIG brannfarlig ved feil lading (NiMh ladere på LiPo batt) og kortslutning. I telefoner er som regel batteriene beskyttet i selve batteriet. En skikkelig lader lader med CC/CV (Constant current / Contant voltage) med 1C ladestrøm, som tar litt over en time ved helt utladet batteri.

 

 

Det er det som brukes i modellfly/helikopter osv. Det er mye kunnskap om LiPo ute på nettet. Jeg lader mine batterier i en bransikker bøtte selv om det ikke er farlig hvis man lader/utlader riktig.

 

LiPo-batterier liker ikke å lades ut. De vil helst lades så ofte som mulig. Hvis de skal oppbevares over 1 uke bør de lades ut til ca 50%. De første gangene de brukes bør de ikke lades mer enn 50% ut før lading. De tar skade av lav spenning når de er nye. Forventet levetid på LiPo er ca 100-200utladninger. (Billige mye mindre)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...