Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene


Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Litt shameless self promotion må være lov en gang i blant!

 

C-tar - Trance Euphoria 03

https://soundcloud.com/ctaraldsen/c-tar-trance-euphoria-03

 

C-tar - ASOT 600 Who's Afraid of 138 warm up

https://soundcloud.com/ctaraldsen/c-tar-asot-600-whos-afraid

 

C-tar - The Peter Plaznik tribute mix

https://soundcloud.com/ctaraldsen/c-tar-the-peter-plaznik

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En ting jeg lurer på. Noen som vet hvorfor ingen bruker Roland TB-303 eller noen slags form for instrument til å lage acid-lyder i trancemusikk lenger? Og hvorfor handler alt bare om mainstream trance og uplifting/progressive trance nå for tiden? Hvorfor lager ingen hard trance lenger? For alt jeg vet, kan det hende hard trance fortsatt lages, men i såfall blir det ikke promotert skikkelig/satt ut i lyset. Synes bare trance blir mindre og mindre variert. På 90-tallet og tidlig 2000 var det fokus på alle stiler innen trance. Jeg kan bare nevne et nytt album hvor jeg har hørt elementer av acid, og det er 'Magenta' av Giuseppe Ottaviani. En utrolig bra artist! Noen få sanger har minimalt med acid, faktisk nok til at du kan legge merke til det. Jeg sjekket alle sangene fra albumet på Beatport, og jeg må si at jeg faktisk elsker albumet. Noe jeg dessverre ikke kan si om de fleste trancesanger/album nå til dags.

 

Så er det noen her som har skikkelig peiling på hvorfor trancemusikken har kommet i den retningen den er i i dag og kan svare på alle mine spørsmål? Jeg bare synes det er synd de har glemt andre stiler innen trance og bare fokuserer på 'mainstream' (som jeg selvfølgelig er klar over ikke er en stil, heller en måte å kategorisere trancemusikk laget av folk som bare bryr seg om penger og fame, ikke trance med kvalitet), utlifting trance (noe jeg har sansen for, hvis det er laget på skikkelig vis) og progressive trance.

 

Edit: Andy Moor hadde faktisk et veldig bra artistalbum i 2012, det må jo nevnes! Så det finnes jo noe bra trance fortsatt, sånn sett. Og Binary Finary's remix av Erik De Koning - Rain, som kom ut i 2012. Men det tror jeg faktisk er den eneste hard trancesangen jeg hørte i 2012.

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Kan det være at du er kommet i feil undersjanger av trance eller at det du tenker på ikke engang er trance? Det er mange trance-sjangre som bruker TB-303 eller kloner, Det er tusenvis av aktive artister, men siden musikken er kommersielt bærekraftig kommer du heller ikke over den uten å søke det selv. Noen artister har også sluttet å gi ut låter og produserer kun egne sett de resier rundt med étt år eller to, igrunnen forståelig siden de stort sett tjener penger på donasjoner og opptreden. En del artister produserer ut av godvilje, siden de taper penger på å produsere musikk kontra å disponere den tiden på en vanlig jobb. Den som søker vil finne.

Lenke til kommentar

Acid er gammeldags. Jeg elsker når det brukes i dag, men det er lite av det. Mainstream trance gir jeg temmelig beng i. Jeg hører, som deg, på uplifting nesten utelukkende. 138+ er min stil.

 

Det var kanskje et større skille på den tiden enn det er i dag. Kanskje fordi det var klarere hva som var. I dag eksperimenterer man mye mer med sjangere enn de gjorde da. Da er det kanskje vanskeligere å skille. Du ser jo flere uplifting folk også går litt mer mot det mørke.

 

Har ikke hørt Magenta enda, men det virker som om jeg må!

Lenke til kommentar

DJ_Dark: Jeg snakket hovedsakelig om hard trance, ja. Men jeg liker psy-trance også. Jeg liker mange forskjellige stiler innen elektronisk musikk som har acid, techno og god gammeldags house deriblant. Har du hørt om kanadieren Clayfacer? Jævlig bra hard trance-artist! Dette er kanalen hans: http://www.youtube.com/user/mmmburgers Dette er favorittsangen min fra han og en annen: http://www.youtube.com/watch?v=7gW4Zj1gMTA Og ja, jeg foretrekker selv 138+ BPM, selv om noe går helt greit selv om det er under 138. Men jeg foretrekker helst 138 og oppover.

 

Har du spilt Unreal Tournament før? Jeg har ikke, men musikken er rå. Bare hør på denne, tror det er fra Unreal Tournament '99: http://www.youtube.com/watch?v=acN8sB1wJUg Det er en skam at FPS-spill ikke har ordentlig musikk lenger. I dag skal alt høres så veldigvirkelighetsaktig ut. Call of Duty er forresten dritt. Men ja, de eksperimenterer mye med trance nå til dags. Er nesten som om vi lever begynnelsen av 90-tallet om igjen, bare at lyden er mye anderledes i dag. Og trance har alltid vært i forandring, men prosessen har vært langsom. Hvis du hører på tidlige 90-tallssanger til sent på 90-tallet, vil du merke at den har vært i forandring hele tiden. Eneste forskjellen er at den holdt seg faktisk bra under forandring da, men nådde dessverre et vendepunkt på midten av 2000-2010.

 

Magenta bør du virkelig høre på, selv om de fleste sangene er under 138!

 

BadCat: Hørt noen av de sangene før, men skal sjekke ut de andre du linket også.

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

AgeOfRage: Legg spesielt merke til Sugar Rush, den er i en klasse for seg selv.

 

One of my favourite tracks from 'Moment Of Truth' is 'Sugar Rush'. What's its history?

 

Sugar Rush was made in 1993 on kit that cost £300. I actually made it in a day at a friends house, it wasn’t even intended to be a finished mix but it got such an enormous reaction when it first got played that I felt I had to get it out. I tried to emulate the vibe of the 93 version on a better production (Refined Mix) but I couldn’t get the magic of the original. It was like a jam session that worked and I’ve never been able to make it better. I think if I’d have had another day in the studio with it then I’d have probably spoilt it. It’s just one of those enigma’s!

Lenke til kommentar

DJ_ Dark: Hørte forresten på Emotions-mixene dine i går mens jeg spilte online, mye mer digg enn å høre på spillmusikken! Jeg trodde det meste var nytt helt til jeg hørte Nebulus - Destination Paradise i den første mixen jeg hørte på. Kjente den igjen fra første sekund fra 52 minutter og noe, en veldig bra sang til å avslutte mixen! Har den på Trance 2003 The 1st Edition. Og ikke tenk så mye på at det er shameless self-promotion, som jeg så du skrev lenger opp. Hadde du ikke linket noen av dine egne mixer, så hadde jeg ikke visst hvor bra de er. Jeg spilte faktisk bedre enn jeg pleier å gjøre mens jeg hørte på musikken i stedet for spillmusikken.

 

BadCat: Hørte på sangene du postet i går. Av sangene jeg ikke hadde hørt, så likte jeg Man With No Name - Teleportation best, den var bare så utrolig bra. Tror de eneste sangene der jeg har hørt fra før er Astral Projection - Dancing Galaxy og Arrakis - The Spice (har de på iPod-en min). Arrakis - The Spice har jeg forresten på In Trance We Trust 002 (DJ Stigma, 1999) og Tracid Traxxx Volume 1 fra 2000. Og Chakra & Edi Mis - X-File '99 (Armin & DJ Johan Cyber Mix) har jeg på Global Clubbing Norway (DJ Stigma, 1998). Men jeg hadde ikke hørt den versjonen du postet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...