Gå til innhold

Støt når jeg tar på kabinettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kursen du kobler PC'n til må i hvert fall være jordet.. Ble ikke påbudt å jorde alle stikkontakter i hus/leil. før på slutten av nittitallet, så hvis du bor i et litt eldre hus/leil. er det stor sjanse for at alle rom unntatt bad og kjøkken ikke har jordede stikkontakter.

 

Du kan jo prøve pc'n på kjøkkenet evt. Eller badet, da seff..

Lenke til kommentar

Som han andre sa så er det nok jordede kontakterpå alle våtrommene i huset ditt. Det vil si bad, kjøkken, vaskerom etc...

Jording er lett forklart. Det er en ekstra ting du kobler alt i kabinettet ditt til og om det går overstrømmer i kabinettet ditt. Noen komponenter leder strøm ut i kabinettet f eks så går dette til PSU'en din som er koblet til jord om du har koblet opp din pc til en jordet kontakt. :wow:

Om du ikke har det blir strømmen beholdt i kabinettet til f eks du kommer traskende og tar på det. Da går strømmen gjennom deg og til jord.

Jordet kontakt kan gjennkjennes medat det er to ekstra kobber-snurredutter i kontakten. Om du ikke skjønte helt den forklaringa så tar vi det sånn her istedenfor: :p

Vanlig ujordet kontakt har bare to strikkepinne-ender ca. Mens en jordet kontakt har på hver side (på kanten av selve kontakten liksom) jord-tilkobling.

Og jordkontakter har annen passform enn vanlige.

 

:blush: Om jeg klarte å forklare det der helt høl i hue så får noen se til å rette meg med en gang ;):D

 

- Chris

Lenke til kommentar

er pc'n plugget i en kontakt med jord ? i så fall har du en jordfeil i huset, få det fixet det er livsfarlig.

 

hvis ikke pc'n er jordet er det en jordingsfeil i pc'n. det er sikkert en feil i psu.

 

står pc'n i et rom med golvteppe ? isåfall er det statisk spenning...en real mobo/cpu killer....

 

og themystic har rett.....bortsett fra at du ikke kan plugge en ujordet kontakt i en jordet stikkontakt

 

 

edit: la til stuff

Endret av Vike
Lenke til kommentar
hvis ikke pc'n er jordet er det en jordingsfeil i pc'n. det er sikkert en feil i psu.

Nei, det er galt å påstå at det må være jordingsfeil.

Det er en kjent sak at det er lett å få et lite støt på en PC, det kommer av kondensatorer i nettfilteret. Det er derfor det kreves at en PC skal kobles til jordet stikk.

Men svært mange bruker ikke jordet stikk, og det går som regel bra. Det er jo ikke snakk om fare for liv og helse, men er man uheldig kan det ødelegge komponenter.

Lenke til kommentar
hvis man bruker en skøyteledning som støtter jording, så må man passe på at den står i en vegg.kontakt som er jordet også..

ellers så hjelper det lite..

hehe, sant det. Var ein kar som ikkje hadde jorda hus (bortsett frå bad osv) så han bestemte seg for å jorde det. Ha gjekk til Clas Ohlson og kjøpte x antal jorda stikkontaktar (han hadde ikkje snakka med ein som har peiling enda).

 

Da han kom heim og skulle skru dei på så skulle han prøve på eit rom, tok sikringa og skrudde opp den eksisterane kontakten. Alt var fryd og gammen og han hadde skifta på heile rommet. Han fortalte om dette til meg så spurdte eg han om han hadde jording i ujorda stikkontaktar (eg skjønte ingenting). Han hadde jo lite peil da, og det viste seg at han berre hadde skifta ut stikkontakten, og sidan det ikkje var jord tilstades så kunne han såklart ikkje koble til jord. Så der satt han med ein haug med jorda stikkontaktar og eit hus utan jord. :laugh:

Lenke til kommentar

du kan si det sånn. trekabinett eller ikke psu blir jo koblet til jord da og alle di svarte ledningene ut av psu er jord. det vil si att også alle viktige komponenter blir jordet. så det er absolutt en fordel om man kobler pcn til en jordet kontakt :yes:

 

rett meg om jeg tar feil

Lenke til kommentar
vet hvordan det ser ut å sånt men sellv om jeg har en jorda kontakt er ikke systemet vårt jorda. så da hjelper det vel ikke og kobla i en jorda kontakt uansett vel?

 

edit: sover dere aldri?

Alle hus uten unntak har jord(kansje hus fra 1900 ikke har det men fra 50 og oppover vaffal) , det er som regel ikke jordede kontakter der hvor det er parkett, er det betong eller fliser så er det jording(hvis reglene er fulgt). Jordingen består av en kobbertråd(ca 4 mm tykk) som er slynget rundt grunnmuren til huset. Denne kobles til vanninntak(røret som kommer inn) + at det kobles til sikringsskapet. Så lenge du finner en kontakt i huset som er jordet (og denne faktisk er koblet til en jordledning som går til sikringsskapet) så holder det. Hvis jeg ikke tar feil så er jording laget for at hvis du får en elektrisk feil i ett apperat og du tar i det så skal strømmen gå direkte til jord ikke gjennom deg(noe som er vondt:)).

 

Derimot skal du være veldig forsiktig med å sette en jordet kontakt i ett rom hvor de andre kontaktene ikke er jordet, om du får en jordfeil i ett apperat og du tar i ett som er jordet og ett som ikke er det(som skulle vært det) kan du få 220v+10 til 25 Amper gjennom kroppen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...