Gå til innhold

Støt når jeg tar på kabinettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
cy_demon,24/05/2004 : 00:32]Hva er galt med strømmen når jeg får støt av å ta på pcen??

Det første du må gjøre, er og sjekke om du har jordfeil i huset.

Jeg forutsetter at du har IT system i huset ditt. (3fas 230volt ikke 3fas 400volt)

Bruk et universal instrument innstilt på Volt.

Mål mellom jord og den ene fasen, så mellom jord og den andre fasen.

Du skal da ha rundt 130volt i begge målinger.

Alt fra 80volt til 160volt er O.K. , men rundt 130volt er det beste.

Spenning til jord i et IT annlegg er fasespenning delt på kvadratroten av 3.

 

Dette er det første du må sjekke. Mål på en jordet stikkontakt i huset(kjøkken eller bad).

 

Når du har sjekket dette kommer jeg tilbake med del 2. :thumbup:

 

PS. jeg er elektriker.

Lenke til kommentar

Hmmm, mange forskjellige meninger. Er konklusjonen det at det er ikke bra for pc-en å være tilkoblet en kontakt uten jording? Jeg bor i et hus fra 70-tallet og det er bare jord på bad og kjøkken.

 

Jeg kjenner at kabinettet dirrer når jeg tar lett på det, og av og til får jeg støt. Er det altså farlig for datakomponentene mine? :hmm:

Lenke til kommentar

Kabinettet dirrer fordi det sitter en harddisk inni der som roterer med 7500 RPM. Vibrasjoner fra denne forplanter seg til kabinettet.

Om du selv får støt så er ikke det farlig for komponentene. Men hvis du har ledninger til noe annet (f.eks TV, stereo) så bør man ikke koble disse ledningene mens strømmen er på.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil så er jording laget for at hvis du får en elektrisk feil i ett apperat og du tar i det så skal strømmen gå direkte til jord ikke gjennom deg(noe som er vondt:)).

Delvis rett. Du har jording for å hindre at berøringsspenningen ikkje blir så høg at den er farleg (50V AC er grensa). Jordfeilbrytarar er vanlegvis på 30mA som er grensa for kor stor straum du kan få gjennom deg ved jordfeil.

 

Dersom jordinga er utført korrekt skal du ikkje få straum gjennom deg dersom du tar i vasken og ein lampeskjerm som det er jordfeil på samtidig pga. at lampeskjermen er jorda, og det er vasken, som gjer at det er samme potensiale og inga straumgjennomgang.

 

Dersom du kjenner ein liten støyt på eit kabinettet som ikkje er jorda så ligger feilen i kabinettet, dersom det da er ein feil.

Lenke til kommentar
du kan si det sånn. trekabinett eller ikke psu blir jo koblet til jord da og alle di svarte ledningene ut av psu er jord. det vil si att også alle viktige komponenter blir jordet. så det er absolutt en fordel om man kobler pcn til en jordet kontakt :yes:

 

rett meg om jeg tar feil

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ.... det blir vel litt feil kan du si... den "jorden" i de svarte ledningene er ikke jord i vanlig forstand, men 0 V, som blir brukt for å få nettopp 12 V. :p

Edit: Eller 5V

Endret av ok2k
Lenke til kommentar
Spenning til jord i et IT annlegg er fasespenning delt på kvadratroten av 3.

 

PS. jeg er elektriker.

Er vel hovedspenning delt på roten av 3 = fasespenning ;)

Begrepet "hovedspenning" eksisterer ikke i elektrikerfaget. :cry:

Begrepet er fasespenning.

I et 3fas IT-System er nullpunktet av frafoen ikke jordet, den er isolert.

Fasespenning måles mellom de tre fasene R - S - T. I et 230volt system er den 230volt.

Jord kalles PE og spenningen til alle tre fasespenninger er fasespenningen delt på kvadratroten av 3, ved et "friskt" anlegg. Ved jordfeil kommer den ene fasen i kontakt med jord, i form av et deksel eller kapsling. Dermed blir jord og denne fasen det samme punktet, og spenningen mellom de andre fasene og jord blir jo da som fasespenningen 230 volt.

 

Hvis du da tar i et deksel som har et overslag fra en fas(jordfeil) og tar på et annet potensiale og dette ikke er tilstrekkelig jordet, får du denne spenningen gjennom kroppen.

 

Håper ikke dette ble for komplisert. :thumbup:

 

Snakker vi om 400volt system er det gjerne et TN - system eller et TNC eller TNS.

Lenke til kommentar
Spenning til jord i et IT annlegg er fasespenning delt på kvadratroten av 3.

 

PS. jeg er elektriker.

Er vel hovedspenning delt på roten av 3 = fasespenning ;)

Begrepet "hovedspenning" eksisterer ikke i elektrikerfaget. :cry:

Begrepet er fasespenning.

I et 3fas IT-System er nullpunktet av frafoen ikke jordet, den er isolert.

Fasespenning måles mellom de tre fasene R - S - T. I et 230volt system er den 230volt.

Jord kalles PE og spenningen til alle tre fasespenninger er fasespenningen delt på kvadratroten av 3, ved et "friskt" anlegg. Ved jordfeil kommer den ene fasen i kontakt med jord, i form av et deksel eller kapsling. Dermed blir jord og denne fasen det samme punktet, og spenningen mellom de andre fasene og jord blir jo da som fasespenningen 230 volt.

 

Hvis du da tar i et deksel som har et overslag fra en fas(jordfeil) og tar på et annet potensiale og dette ikke er tilstrekkelig jordet, får du denne spenningen gjennom kroppen.

 

Håper ikke dette ble for komplisert. :thumbup:

 

Snakker vi om 400volt system er det gjerne et TN - system eller et TNC eller TNS.

Oki... er det elektroteknikklæreren min kaller det... i allfall i 3-fase... menmen.. det jeg mener med hovedspenning er det du måler mellom 2 faser, da blir det i et vanlig IT-system 230 V, i TN 400V. Dersom du måler mellom en av fasene og jord (evt. N-lederen i TN), skal du få ca. 132 V i et IT-system, og 230 V i TN. DA måler du vel fasespenningen? Eller?

Lenke til kommentar
Dersom du måler mellom en av fasene og jord (evt. N-lederen i TN), skal du få ca. 132 V i et IT-system, og 230 V i TN. DA måler du vel fasespenningen? Eller?

Vi holder oss til vanlig IT-anlegg som det er i de fleste hus.

 

Måler du mellom fasen og jord, måler du spenningen til jord.

Fasespenning er kun mellom fasene.

 

 

I et TN - system er jo 0-punktet på trafoen jordet, samtidig som jord og N-leder er det samme punktet ut fra fordelings tavla.

 

Jordfeil er ikke så vanlig i TN-system, for der går sikringen ved jordfeil.

Fordi jordfeil i et TN-system er kortsluttning.

Lenke til kommentar
Dersom du måler mellom en av fasene og jord (evt. N-lederen i TN), skal du få ca. 132 V i et IT-system, og 230 V i TN. DA måler du vel fasespenningen? Eller?

Vi holder oss til vanlig IT-anlegg som det er i de fleste hus.

 

Måler du mellom fasen og jord, måler du spenningen til jord.

Fasespenning er kun mellom fasene.

 

 

I et TN - system er jo 0-punktet på trafoen jordet, samtidig som jord og N-leder er det samme punktet ut fra fordelings tavla.

 

Jordfeil er ikke så vanlig i TN-system, for der går sikringen ved jordfeil.

Fordi jordfeil i et TN-system er kortsluttning.

IT er jo mest vanlig ja, så ok! ;)

Men jeg er riiimelig sikker på at fasespenning er den som er i fasen... så det blir den du måler mellom en fase og jord... menmen... kan jo alltids sjekke i mårra ;)

Lenke til kommentar
menmen... kan jo alltids sjekke i mårra  ;)

Ja, sjekk i morgen med læreren din. :yes:

 

Sier han at spenningen mellom en fase og jord heter fasespenning, kan du sende han til meg. Da lærer han opp elevene sine feil.

 

.....men.....men... når du blir lærling får du greie på hva det heter. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, ok! :) Men en ting... kom på at det var spenningen over hver spole i f.eks en 3-fasemotor i stjerne, som ble kalla fasespenning...  :blush: Men denne er jo også 132 V da  :roll: ... er ikke mulighet for at dette er det samma vel?

Ja, det stemmer det som du sier om trefaset motor koblet i stjerne.

, men det har ingen ting med jordfeil og spenning til jord og gjøre.

 

Det er bare det at 230volt 3faset motorer kobles i trekant med 230volt fasespenning og samme motor kobles i stjerne med 400 fasespenning.

Motoren blir da på samme Kw.

 

På alle store fordelings tavler står det voltmeter i tavla som du kan vri rundt og måle alle spenningene mellom de tre fasene og til jord:

Lenke til kommentar

Att ingen kommit på den mest uppenbara förklaringen...

 

Datorn är nog tillräckligt väl avstörd/jordad, men brukaren är statiskt uppladdad innan han tar i den.

Matta/teppe av konstfiber eller ull, kläder av annat material än bomull, skrivbordsstol med hjul som genererar statisk elektricitet, ... Källorna är många.

Jag upplever snarlika problem dagligen på jobbet (ett sjukhus) där dåligt jordade apparater inte är något problem.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...