Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av et enkelt hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Kjeder meg, ser det har vært etterlyst en nettverksguide og siden ingen av nettverksguruene her inne ser ut til å gidde :p har jeg laget en guide for nybegynnere som skal sette opp et enkelt hjemmenettverk ved bruk av ruter/svitsj og arbeidsgruppe (workgroup) i Windows XP.

Den enkleste form for nettverk er imidlertid ved krysset kabel mellom to datamaskiner. Det går også an å ha forskjellige former for serverbasert nettverk, med og uten domene og subdomene noe vi skal la det ligge her.

 

Ordforklaringer

Når en skal installere nettverk er det dessverre ikke til å unngå at en må sette seg inn i betydningen av endel forkortelser.

 

ISP=Internet Service Provider, det selskapet (Telenor, NGT, Tiscali osv,) som leverer ADSL.

IP Internett Protokoll. Brukes sammen med:

TCP Transfer Control Protocol. Regelsett for overføring over nettverk.

IP adresse en logisk adresse på formen xxx.xxx.xxx.xxx, der xxx er alt fra 001 til 255 som en bruker for å identifisere maskiner på Internett. F.eks har hardware.no IP adressen 217.77.34.240.

DHCP=Dynamic Host Configuration Protocol, tildeler IP adresser og DNS server adresser automatisk.

DNS= Domaine Name System, en protokoll som oversetter domenenavn til IP adresse. Eks. fra hardware.no til 217.77.34.240.

Dynamisk IP adresse betyr at Internett Protokoll adressen, dvs. adressen mot internett eller på PC ene i nettverket kan variere, i motsetning til

Statisk IP adresse, hvor en har fast IP adresse.

NAT Network Adress Translator. Funksjon som ofte er innebygd i rutere. Brukes f.eks. til å oversette det lokale (LAN) nettverkets IP-adresser til en felles adresse som ruteren bruker ut mot internett (eksternt).

LAN Local Area Network. Det lokale nettverket. F.eks. hjemme eller internt i en bedrift.

WAN Wide Area Network. Nettverket utenfor det lokale nettet (internett)

MAC-adresse, Media Access Controll er den fysiske adressen som er kodet inn på nettverkskomponenten (f.eks på nettverkskortet)

DMZ Demilitarized Zone. Funksjon i ruter som gjør at du kan gi en eller flere IP adresser adgang utenom den innebygde brannmuren.

 

Utgangspunktet

Jeg tar utgangspunkt i min egen situasjon for noen måneder siden.

  • Har ADSL fra før
  • 2 PC er som kan kobles med kabel til aksesspunktet.
  • 1 PC som jeg ville ha med trådløs tilkobling
  • Operativsystem: Windows XP-pro, XP-Home Edition, Windows 98

Jeg ønsket at nåværende og fremtidige maskiner skal ha tilgang til internett og kunne dele filer/mapper med hverandre.

Jeg bor i ett hus med 3 etasjer hvor ADSL modemet står på loftet (3.etg.) i den ene enden av huset.

Den ene maskina skulle plasseres 1 etg., men jeg ville ikke strekke kabel. Det måtte derfor være en trådløs forbindelse til denne. Jeg var litt skeptisk til rekkevidden, men siden PC en skulle stå i ett rom loddrett under aksesspunktet regnet jeg med det skulle gå greit. Noe det også gjorde.

De 2 andre maskinene kunne kobles via kabel.

 

Utstyr

I tillegg til ADSL-modemet som fulgte med ADSL abonnementet så valgte jeg ett såkalt trådløst aksesspunkt med innebygd ruter til å sette mellom modemet og datamaskinene.

I tillegg har den jeg valgte innebygd 4 porters svitsj.

 

I følge ordforklaringsguiden til hardware.no

Ruter: "En ruter filtrerer trafikken over nettverket og er derfor ikke like rask som en svitsj. Ofte brukes rutere for å koble et nettverk opp mot Internett."

Ruteren er altså ett knutepunkt for det lokale nettverket og for nettverkets tilgang til omverdenen.

Svitsj: "En svitsj brukes til å koble sammen flere nettverkssegmenter, ofte av forskjellige hastigheter (10/100/1000). En svitsj kan, i et belastet nettverk, gi en stor ytelsesforbedring i båndbredden."

 

Her avbildet en SMC trådløs ruter/aksesspunkt/basestasjon:

I175694.jpg

Bilde: komplett.no

 

Brannmur

Rutere har som regel innebygd brannmur. Dette har den fordelen at du slipper software baserte brannmurer, men det kan også ha sine ulemper ved at du manuelt må inn i ruteroppsettet og åpne porter for at enkelte programmer/spill skal fungere over internett.

 

Vi kan tenke oss ruteren som ett hus med mange dører. I ruteren kalles dørene for porter. For å hindre inntrengere er alle dørene er lukket bortsett fra den ene som lar deg komme ut på internett. Dersom du vil at enkelte programmer eller spill skal kunne kommunisere effektivt med din datamaskin må du gi det disse tilgang til din PC ved i tillegg åpne en bestemt dør i huset, der døra på ruterspråket er en port med ett gitt nr.

Heldigvis er de fleste rutere klargjort for åpning til de mest populære spillene. Alt du trenger å gjøre er å gå inn i ruteroppsettet og velge det spillet du vil åpne for.

 

I mitt tilfelle skulle ting skje raskt like før påske, så det ble å dra ut til Expert og kjøpe en Jensen Trådløs Bredbåndsruter. På denne kan 4 pc’er kobles til med kabel (4-porters svitsj), og inntil 253 enheter trådløst.

 

I ettertid kanskje ikke det beste valget med tanke på pris og hastighet (11 Mega bits per sekund mot 54 Mbps som det går mest av i dag.)

 

De to standardene som er mest aktuelle til trådløst hjemmenettverk for tiden er:

  • IEEE 802.11b som opererer med en hastighet på 11 Mbps.
  • IEEE 802.11g som har 54 Mbps., men noe dårligere rekkevidde.

I og med at maskinene som skulle tilkobles via kabel allerede har nettverkskort innstallert, var det eneste jeg trengte i tillegg til ruteren, en trådløs tilkobling til den maskina som skulle plasseres i 1. etg. Jeg valgte ett trådløst nettverksadapter som kobles til pc’ens USB port.

  • USB nettverkskort har den fordelen at det lett kan flyttes til andre maskiner bare medfølgende programvare er installert.
    wlan_usb.jpgbilde fra jensenscandinavia
  • Alternativet kan være ett trådløst nettverkskort som settes inn i ett PCI spor i maskina.
    I169377.jpgbilde fra komplett.no
  • PCMCIA kort for bærbare maskiner: I187174.jpg

Installasjonen

Oppsettet blir som følger:

Internett-->ADSL modem-->Ruter-->datamaskiner

  • Kabel fra veggkontakt til ADSL modem beholdes som før ruteren kom inn i bildet.
  • Kabel fra ADSL modemets Ethernettport til WAN (Wide Area Nettwork) port altså ”innporten” i ruteren.
  • Fra LAN (Local Area Nettwork) port 1-4 i ruter til nettverkskort i PC via kabel.
  • Installasjon av programvare fra CD på maskin som skal ha trådløs tilkobling.
  • Sette i USB nettverksadapteret i denne maskina.
  • Skrive http://192.168.xxx.xxx (varierer med type ruter) i internettprogrammet for å komme inn på oppsettet til ruteren.
  • Konfigurere ruteren for bruk med dynamisk IP adresse i henhold til manual.
  • Legge inn DNS adressene som ISP en har oppgitt i ruteroppsettet.
  • Legge inn Gateway oppgitt av ISP
  • Legge inn krypteringsnøkkel og MAC filtrering for å sikre det trådløse nettet (se manualen for hvordan dette gjøres)

Oppsett på PC

  • Avinstaller softwarebaserte brannmurer. Rutere har som nevnt en innebygd brannmur som hindrer uvedkommende i å komme inn og det kan fort bli problemer dersom andre brannmurer finnes i tillegg.
  • Gå til Start--> Kontrollpanel-->Nettverkstilkoblinger-->Lokal tilkobling-->velg Egenskaper.
  • Velg Avansert og fjern hukket som aktiverer den innebygde brannmuren i XP
  • Høyreklikk på Internettprotokoll (TCP/IP) og velg egenskaper.
  • Merk av for å motta IP adresse automatisk

Hvis du vil bruke statisk IP adresse:

  • I ruteroppsettet må du først legge inn det området (scopet) dine IP adresser skal ligge innenfor.
  • På PC under TCP/IP instillinger legger du inn IP adressen manuelt på hver enkelt maskin. Nettverksmaske (255.255.255.0) fylles ut automatisk og skal normalt ikke være nødvendig å endre.
  • Gateway=IP adresse til ruteren.
  • I feltet bruk følgende DNS serveradresse skriver du inn IP adressen(e)du har fått oppgitt av leverandøren din (ISP-en)

TCPIP2.GIF

I motsetning til hva jeg har gjort her kan du sette denne til å motta IP adresse automatisk noe som pleier å fungere i de fleste tilfeller. Nettverksmaske og Gateway blir da fylt ut automatisk.

(På bildet er "Foretrukket dns server" en lokal server, mens "Alternativ DNS server er adressen til ISP'en)

 

Deling av filer og mapper

For å dele filer eller mapper må de forskjellige maskinene være medlem av samme arbeidsgruppe.

Dette legges inn under kontrollpanel-->system-->Datamaskinnavn

Noe som kan være praktisk når du skal dele filer og mapper innenfor nettverket ditt er å gi maskinene navn i stedet for å måtte skrive IP adressen når du skal kommunisere mellom maskinene.

  • Finn filen eller mappen du vil dele
  • Under fil og mappeoppgaver velg "del denne mappen"
  • Under nettverksdeling hukk av for "del denne mappen over nettverket"
  • Skriv navnet på den resursen du vil dele med og trykk OK.

Mer om Fildeling i Windows

 

 

Hvordan finne IP adressen til PC’en. ?

Start-->Kjør, skriv cmd og trykk enter. (command i stedet for cmd på eldre operativsystem).

I dos vinduet som kommer opp skriver du: ipconfig /all (husk mellomrom før /) Nå vises IP adresse, nettverksmaske, gateway osv.

 

Hvis du vil sjekke forbindelsen bruker du "ping" kommandoen:

F.eks. ping olesmaskin der olesmaskin er navnet du har gitt en av de andre PC’ene. Nå får du opp informasjon om bla. hastigheten på forbindelsen evt. forespørsel avbrutt dersom det ikke er kontakt.

Dersom det ikke virker med bruk av navn prøver du med IP adressen:

ping xxx.xxx.xxx.xxx (IP adressen til den andre maskina).

Hvis heller ikke dette virker prøver du å pinge gatewayen i ruteren ved å skrive ping 192.168.62.1 (bytt selvsagt ut med den rette adressen)

 

Ett par andre nyttige kommandoer for å "løse ut" og fornye IP adressen:

ipconfig /release

ipconfig /renew

 

 

Det var alt i denne omgang. Håper noen kan føre stafettpinnen videre og lage en guide for mer avanserte nettverksinstallasjoner.

 

Edit: Omformulering, endret heading, redigering

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Topp, men du burde skrive litt mer om kablenettverk. Regner med at denne blir sticky :w00t:

Fint at dere likte skriveriene mine.

 

Kabelnett :hmm:

 

Angående sticky så gjenstår det å se om noen moderatorer slipper den gjennom nåløyet og korsfester tråden.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

hei!

 

bra innlegg!

 

jeg har da et par spørsmål: jeg har en sånn smc-router (uten antenne) og adsl, jeg har en bærbar med innebydg kort og en stasjonær, og en dell axim PDA, det jeg har lyst til er å få den pda`n og den bærbare på nett uten ledningen...

 

 

hva skal jeg kjøpe?

 

hilsen Janne

 

ps: gi gjerne en link! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det bør vel legges til at det finnes trådløse aksesspunkt både med og uten innebygd router. Den UTEN router passer for de som allerede har en router, enten en de har fått fra ISPen (feks NGT), eller en de har kjøpt selv. Den MED router passer best for de som har en vanlig, enkel forbindelse uten noen form for NAT/routing (feks. Telenor).

 

Et trådløst aksesspunkt tar som regel også 1 IP. Dvs. at dersom du har en ISP som gir deg flere IPer (feks Chello Plus som gir deg 3 IPer), kan du koble til et trådløst aksesspunkt UTEN router + 2 PCer. Disse vil da kunne få en "ren" IP uten NAT/routing.

 

De uten router støtter som regel ikke PPPoE, så dersom man kobler et aksesspunkt uten router direkte til et Telenor ADSL modem, vil det ikke virke.

 

Dessuten bør vel enkle nettverksbegrep forklares. Feks NAT, TCP, UDP, Port forwarding, DMZ mm. forklares.

Lenke til kommentar

Flott guide, men jeg er litt uenig i at software brannmuren bør avinsstalleres.

En software brannmur hindrer ikke bare innkommende trafikk, men stopper også en del spyware / malware programmer i å kontakte internett. Ergo: du har mer kontroll over hvilke programmer som kan kontakte internett

 

Hvis det i tillegg er satt opp port forwarding på routeren, slipper trafikk på de portene som er forwarda igjennom routeren og til PC. Det kan derfor være greit å ha en software firewall som tar seg av dette.

Lenke til kommentar
jeg er litt uenig i at software brannmuren bør avinsstalleres.

Var i tvil om det punktet der, tok det med ut fra at det har vært anbefalt i ganske mange poster. Jeg vil gjerne høre om noen andre har meninger for eller mot bruk av softwarebrannmur sammen med ruter.

Lenke til kommentar
jeg er litt uenig i at software brannmuren bør avinsstalleres.

Var i tvil om det punktet der, tok det med ut fra at det har vært anbefalt i ganske mange poster. Jeg vil gjerne høre om noen andre har meninger for eller mot bruk av softwarebrannmur sammen med ruter.

hehe...

 

Greit med kondom selv om dama går på pillen.. da det ikke bare er graviditet som kan bli et problem

 

:green:

Lenke til kommentar
[pirkemodus]

Mener du utsagnet "ett" (i topic) som tallordet én (i intetkjønn) eller som artikkelen "et" (intetkjønn, ubestemt, entall)

[/pirkemodus]

 

Ellers en bra guide som inneholder det mest grunnleggende :thumbup:

 

Stå på!!

:thumbup: takker, siden jeg ikke snakker om antall nettverk; rettet.

Lenke til kommentar
denne guiden sugde asså... Du nevner jo ingenting om GHI, fysisk nettverk, GAY eller HOMO-sone

Stor glipp av meg, selvsagt helt naturlig å ta dette med her.

Men det finnes håp. Hvis du søker litt på nettet finner du sikkert noen andre sider som kan hjelpe deg med å komme ut av skapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...