Gå til innhold

Bærbar til musikkproduksjon etc etc..


Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestemt meg for å kvitte meg med min stasjonære pc,til fordel for en bærbar.

Det må være en relativt frisk maskin med tanke på at det vil bli kjørt en del softsynths og pluggins.

Lydkort midi etc etc kommer til å bli basert på eksterne fw enheter,kommer også til å ha eksterne hdd dedikert til audio.

Jeg tror det er centrino jeg vil basere meg på (selv om jeg ikke har peiling :p ),er også litt sugen på mac men vet ikke helt om jeg tørr :blush: .

 

Litt krav jeg setter til mskn :yes:

 

#1 Solid

#2 Lite støy

#3 God skjerm

#4 Pålitlig/stabil

#5 Ikke over 20 konger.

 

Håper på mange konstruktive svar,da jeg egentlig er helt åpen for ALLE forslag.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette,har null,zero,I know nothing,erfaring med bærbar.

 

På forhånd tusen tusen takk :thumbup:

Endret av Stoned
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for d niss27,endel kjekk lesing der,men er litt skeptisk med tanke på hva jeg har lest om whitebox.

Har også (etter hva jeg har lest) fått inntrykk av at det er litt simple maskiner,tenker da konstruksjonsmessig.

Korrekt meg gjerne om jeg tar feil :hmm:

 

Denne holder jeg på å falle for nå

 

http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/Prod...e=Specification

 

Noen som har erfaringer med den ?

 

Ser også at accer har solide maskiner med godt ry,om enn noe dyre.

 

En annen ting,ser flere steder at hvis en skal mate eksterne FW enheter med strøm via FW kabel,så kreves det en 6 pins FW ?

Er det 6pins som er standard ?

 

 

Thnx :thumbup:

Lenke til kommentar

HepP!

 

Jeg har en Elitegroup G551, og den fungerer veldig bra. Se www.multicom.no for gode tilbud på EGroup PC'er.

 

Når det gjelder G556 så har den ikke CentrinoCPU, og det betyr at den støyer mer og har mindre levetid. Du bør derfor gå for Centrinobaserte CPU'er når du ser etter bærbar PC - det er mitt forslag.

Lenke til kommentar

Tror det blir et centrino system jeg kommer til å basere meg på :yes:

Tror også det kommer til å bli en EG 556E jeg går for,heller litt i den retningen nå.

 

Men hva med 6pins firewire,er det standard ?

Finner ikke helt ut av det,har ikke noen fw kabel jeg kan se på heller :D

 

Takker så meget :thumbup:

Lenke til kommentar
mac har ikke 6 pins fordi 2 av pinnene er til strøm. Dette er derfor noe som ikke er særlig praktisk (synes produsentene) av bærbare.

 

Ville satset på en Mac hvis jeg var deg Stoned....ingenting å være redd for :)

Må si at det er litt fristende å gå for en mac,det er bare det at det kommer til å bli veeeeldig dyrt.

Må jo ha endel programmer som jeg allerede har,men da for pc .

Dessuten er jeg en vanedannet person i windows :no: ,så der ligger også litt av min skepsis til mac.

Må jo lære meg ett helt nytt interface,men tviler ikke på at mac er det lureste med tanke på kvalitet å stabilitet.

Er nok ikke uten grunn de fleste som driver med lyd/video produksjon på profesjonel basis satser på mac.

 

 

:hmm: ska itte værta lett det her nei :cry:

 

Thnx

Lenke til kommentar
om du er redd for å bestille fra whitebox, så kan du jo gå til audionet.no

ellers så er nok 556 og cl 56 relativt like maskiner

Audionet handler direkte fra Whitebox, og tar neppe service, reparasjoner e.l. selv. Skulle ikke forundre meg om utsendinger av bestilte varer går rett fra wb sitt "lager" også. Jeg ser ikke helt hvordan et ekstra mellomledd skal gjøre handel fra Whitebox særlig tryggere...

 

Og 6 pinners firewire finner du neppe på noen laptoper i dag. Overgang fra 4 til 6 pinners er helt standard, og du får kjøpt dette i de fleste nettbutikker i dag.

 

Ikke kjøp MAC om du ikke har helt spesielle behov som du 110% sikkert vet at denne typen maskin dekker bedre enn PC. Det er selvsagt gøy å være litt annerledes, men kan vise seg å bli svært tungvint i lengden.

 

B.T.

Lenke til kommentar

Jeg trodde også mac var veldig tungvint, inntill jeg fikk prøve maskinene til noen venner av meg. Virker som det bare er operativsystemet som er mer "tungvint". Du kan høyreklikke, du kan legge inn typiske windowsprogram, de vanligste filtypene er de samme... så jeg tror faktisk det er mye av det samme nå. Bra lyd og bra grafikk på de billigste typene som er mye bedre en på de billigste pc'ene også. Men man må såklart sjekke om de programmene man er avhengig av finnes til mac, og hva det koster. Selv har jeg windows så mye i fingrene at jeg ikke turte bytte til mac, og så spiller jeg mye spill... men jeg har ikke så mye bedre unnskyldning enn det innser jeg nå.

Lenke til kommentar

Hva med Acer ?

Noen som har erfaring med de?,har allerede lest en god del bra omtale på de.

Men føler de er litt overpriset,eller er de kanskje vært de extra kronene i form av kvalitet ?

Har nå mer eller mindre luket ut mac,det blir nok pc denne gangen o :roll:

 

Det blir litt nag nag dette her,med tanke på at det sikkert ligger hundre tråder om dette temaet,men men,det er jo et diskusjonsforum dette her,dere får ha meg unskyldt :blush::whistle:

 

Takker igjen for de mange gode forslagene :thumbup:

Lenke til kommentar

Vurder seriøst Powerbook.

 

Jeg har selv en selv, og er strålende fornøyd. Hva lyd angår, virker det som det er mac som er enerådende på lydproduksjon.

 

Min bror går på lydtekniker privatskole, der bruker de kun mac.

De kjører ProTools og Q-base.

 

Snakk med noen som har skikkelig peiling på dette, for eks et studio, skole osv.

Lenke til kommentar

Det største problemet med bærbar er vel at lydkortene som regel er for dårlige og treige.

For å drive med musikk/softsynth så bør du ha et lydkort som støttet ASIO og 0 ms latency.

Jeg vet at Maudio har eksterne lydkort for bærbare med tilnærmet 0 ms latency.

 

Jeg tror Whitebox/Zepto (samme maskiner, forskjellig innpakket) er gode vanlg.

Kundene virker veldig fornøyd med maskinen men ikke med kundeservice/levering.

Lenke til kommentar
Jeg og lurte på dette med 6-pins firewire på bærbar, men ga opp å finne noen, og kjøpte til slutt en CL56 (hadde omtrent samme krav som deg). Har enda ikke sett bærbare med 6-pins firewire. Mulig PowerBook har dette...?

Powerbookene har 6-pins firewire.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...