Gå til innhold

Dell eller Tundra


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe en bærbar som jeg kommer til å bruke til musikkinnspilling/redigering og skolearbeid. Har tenkt litt på Dell Inspiron 8600c med oppgradert ram til 768(333MHz), oppgradert skjerm-oppløsning og oppgradert prosessor(1,5GHz). Jeg ser at jeg kan få en pc, Thundra 1555, med bedre ram(1024-266MHz)) og prosessor(1,7) hos psdata for like mye penger...Bør jeg gå for psdata, eller er dell en "sikker vinner...på ein måde."? Har hørt at Dell bruker bra deler, men vet ikke noe om Tundra.

Trenger noe stabilt som ikke bråker. Har allerede lykort via firewire. Håper noen kan hjelpe meg!

Endret av knarbi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg planlegger å kjøpe en bærbar som jeg kommer til å bruke til musikkinnspilling/redigering og skolearbeid. Har tenkt litt på Dell Inspiron 8600c med oppgradert ram til 738(333MHz), oppgradert skjerm-oppløsning og oppgradert prosessor(1,5GHz). Jeg ser at jeg kan få en pc med bedre ram(1024-266MHz)) og prosessor(1,7) hos psdata for like mye penger...Bør jeg gå for psdata, eller er dell en "sikker vinner...på ein måde."? Har hørt at Dell bruker bra deler, men vet ikke noe om Thundra.

Trenger noe stabilt som ikke bråker. Har allerede lykort via firewire. Håper noen kan hjelpe meg!

psdata :yes:

Lenke til kommentar

Styr unna Dell.

 

Dei har laaaaang leveringstid og kundeservicen er dårlig. På kundeservice vil ikkje svara på det du spør om, men det dei meine du skal spør om. Om du då presisere ka spørsmålet ditt faktisk er (saklig og ryddig), blir dei fornerma og snakke meir tull.

 

Er heller ikkje fornøyd med batterilevetida på min Dell (ca 2 timar på ein pentium M)

Lenke til kommentar

Hva med WSXGA+? Er det mye bedre med wuxga? Dersom jeg skal holde på med musikk for det meste er det vel ikke livsnødvendig med høy oppløsing? Eller? Er det smart å oppdatere skjermkortet fra 64MB DDR nVidia® GeForce® 5200 Go AGP 4x til 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO?

Kommer jo ikke til å spille noe på maskinen, men er det smart med et bra skjermkort uansett?

 

Tusen takk for hjelpen til nå!

Lenke til kommentar

Gå for tundra!

 

De bruker minst like gode deler som DELL, dessuten (syns hvertfall jeg)

har de mye stilligere design på maskinene.

 

Min erfaring er at tundra er vel så gode maskiner som dell.

 

En annen ting er at widescreen på en bærbar er noe tull (hvis ikke du kun skal se på filmer i 16:9 format) som Dell ikke har skjønt enda... Det fører jo bare til at feks websider vises på litt over halve skjermen.

Lenke til kommentar

Men dersom en ser vekk fra skjermen og bare ser på "indre" egenskaper/stabilitet...Hva er best?

Har jo tenkt på Inspiron 8600c, men er det mest fornuftig å gå for en Latitude? Er disse mer stabile? Har jo lyst på en "moderne og bra" pc.....

Ser det er litt uenighet mellom Tundra og Dell, så jeg er nokså usikker.....

Endret av knarbi
Lenke til kommentar

Latitude-serien er proff-serien fra Dell. Her er det ikke lagt så mye vekt på multimedia, selv om man får dette dekket greit nok (tenker da på D600/D800). Det som her gjelder er stabilitet, vekt, garanti og batterikapasitet. Hvis man setter disse kravene høyt, er det nok lurere å gå for en Latitude enn en Inspiron.

 

Edit: Jeg sitter på en Dell Latitude D600, og dette er en maskin jeg er strålende fornøyd med. Den veier bare 2 kg... Selvfølgelig med Pentium-M CPU og SXGA-skjerm.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hvis ingen kommer med noen store protester tror jeg jeg går for Dell. Må kanskje betale litt ekstra for navnet, men jeg har ikke hørt noe særlig om Tundra, og det var bare tilfeldig jeg var inne på siden deres.

Men bør jeg gå for Inspiron 8600c eller Inspiron 510m. Begge maskinene har centrino, og jeg har forstått at det er det en bør ha. Ellers kommer jeg til å oppgradere dem med lik ram, prosessor, hardisk....Jeg må ha en solid maskin som tåler å bli brukt til musikk, og som det er lite støy ifra. Har forstått at det bare er tull med widescreen, men er det sånn at jeg bør vurdere en anne modell? Føler 8600c er nokså bra utenom....Snakket med en igår som mente det var tull å oppgradere oppløsningen, fordi da kom alt til å bli så smått på skjermen. Stemmer det? Hvis noen mener det er helt på trynet at jeg går for dell, si ifra! Før jeg kjøper maskin(om 2-3 dager)....Takk for hjelpen til nå!

 

Mvh. Knut Arne

Endret av knarbi
Lenke til kommentar

Styr unna Dell. De har helt tragisk kundeservice og teknisk support er en vits. Du kan i mange tilfeller finne bedre hjelp i en Rimi-blekke enn fra supporten hos Dell.

 

Jeg har har en Inspiron 500m og når jeg trengte litt hjelp med kabler til TV-ut, fikk jeg beskjed fra Teknisk Support at "vi har ikke så mye erfaring med denne modellen ennå" ... de hadde bare solgt den modellen her i Norge i over 6mnd.

 

Ikke noe er mer frustrerende å ringe til support med et reelt problem, for så å måtte snakke med en 18-årig drittunge(no offense) som leser fra et papir. Og hvis ikke ditt problem står på hans ark, er det du som sliter.

 

PSData derimot har glimrende service og de som jobber der har peiling på PC, for å si det sånn. I den buisnessen de driver, kan man ikke komme unna med dårlig peilig og råtne deler. Dell derimot selger billigste kvalitet med billigste support.

 

Hvis du vil ha en Dell, så kan du kjøpe min :roll:

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et vrak av en to år gammel Dell 8200 med 512Mb rambus og en 2GH p4. Noe så slitsomt og med dårlig ytelse har jeg aldri vært borti. Noen har greid å påstå at det er en mandags maskin, men jeg tviler på det. Den er nok som man skal forvente av DELL.

 

I tillegg kom det en DVD-brenner med maskinen. Ihvertfall står det DVD-brenner i faktura og på spilleren, men det har ikke vært mulig å brenne annet enn en DVD+RW som ikke kan leses på andre spillere enn denne.

Iflkge selgerene fra DELL skulle man kunne oppgradere spilleren med Firmware slik at den støttet andre formater.. Yeah sure.

Firmwaren har ikke gjort noe sålangt. Kan visst lese DVD+R nå men jeg vil skrive også!

 

Styr godt og deilig unna DELL, større arroganse enn fra den som kontrollerer markedet vil du aldri oppleve, gå for noen av de mindre mere seriøse butikkene og produsentene som trenger å gi god service og gode produkter for å overleve!!!!!

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk endel folk som har god erfaring med både Delle kundeservice og maskinene til Dell. Men min erfaring er at de funker omtrent like godt som en middels bra gjødselpumpe..

Om Tundra er noe bedre vet jeg ikke.. Personlig holder jeg en tommel på hp/compaq (nx7010???) nå om dagen..

Lenke til kommentar

Kanskje det er noe dritt med Inspiron-serien. Jeg har bare gode erfaringer med Dell, men så har jeg Latitude, og de er en del annerledes enn Inspiron.

 

Edit: da jeg skulle kjøpe bærbar, falt det meg ikke inn å kjøpe inspiron. Likte ikke de maskinene i det hele tatt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...