Gå til innhold

Dell eller Tundra


Anbefalte innlegg

Blir bare i mer og mer tvil jeg....hadde håpet å få kjøpt meg noe innen søndag, men bør kanskje tenke litt mer over det....Setter uansett pris på alle kommentarer jeg får! Kjekt å høre andres erfaringer, og det påvirker meg og mitt kjøp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hva som er rpm standard på Inspiron 8600c? Ser at RAM'en på 1555 er 266MHz, mens på Inspironen er den 333. Har dette mye å si? Onkelen min jobber med pc og alle i firmaet hans har Dell. Sier de er meget bra service, men det er visst forskjellig oppfatning på det...Tror jeg tar sjansen på en Dell. Så det var noen andre som var fornøyde med din 8600c på en annen tråd. Bestemmer meg til uka.

Lenke til kommentar

For å komme med et kansje litt usaklig argument, men det holder kansje likevel.

Alle i Forsvarsbygg (Eiendomforvaltningsavdelingen til 'Det norske forsvaret'), eller ihvertfall alle i Trønderlagsfylkene som bruker bærbar bruker Dell Latitude. Hva kan være grunnen til det tro? Kansje fordi det er kvalitet.

Lenke til kommentar

Ja, Dell kan jo ikke ha fått det navnet de har uten grunn...er bare redd for at de bruker billige og dårlige deler som det er blitt sagt tidligere i tråden. Men en kan vel finne noe negativt med de fleste pc'er. Har sett mange som har anbefalt whitebox, men jeg tør ikke sjanse på det hvis det er usikkert om det vil overleve. Hva er forskjellen på 1MB og 2MB L2 Cache? Hvilken funksjon har dette?

Lenke til kommentar
For å komme med et kansje litt usaklig argument, men det holder kansje likevel.

Alle i Forsvarsbygg (Eiendomforvaltningsavdelingen til 'Det norske forsvaret'), eller ihvertfall alle i Trønderlagsfylkene som bruker bærbar bruker Dell Latitude. Hva kan være grunnen til det tro? Kansje fordi det er kvalitet.

Årsaken er anbudskonkurranser.

Det er svært sjelden offentlige institusjoner handler uten å måtte legge det ut på anbud.

Og dermed er det den deltager i konkurransen som tilfredstiller kravene i konkurransen best som får levere maskiner. Ikke nødvendigvis beste tilbud, men best besvart.

Lenke til kommentar

Jeg har litt delte erfaringer med Dell:

alt har fungert slik jeg har forventet til den prisen (ekstremt høy), men for en stund tilbake gikk strømforsyningen min i stykker. Etter en time i ventekø på supporttelefonen fikk jeg endelig kontakt med en herremann, og på hans initiativ hadde jeg ny strømforsyning hjemme to dager senere. Jeg måtte montere selv, men dette sa jeg var greit.

 

Det er derimot et slit å oppgradere ram hvis man er opptatt av å bruke originalram (for dual rate bør det være meget like rambrikker).

 

Kjøp fra psdata du, og sørg for at du får en pc i henhold til industristandard.

Endret av kallekalle
Lenke til kommentar

Så med 15000 tilgjengelig, så får jeg best bærbar fra psdata altså..? Jeg trenger minst 768mb ram og vil ha en stille(centrino) og solid(pålitelig) maskin med en god skjerm. Firewire er et must(1394)! Hardisken må ha minst 5400rpm. Må også ha trådløst internet. Pc'en skal brukes til musikkinnspilling.

 

Jeg tør ikke gå for whitebox eller andre merker som ikke er garantert å overleve/med dårlig garanti. Vet jeg har diskutert dette før i hele denne tråden, men jeg er bare redd for å kjøpe noe jeg vil angre på! Mitt første kjøp av en bærbar....

Kom med tips!

Lenke til kommentar

Du sier du skal holde på med musikk... lage musikk da regner jeg med. Husk at du må kjøpe ekstra USB/FW lydkort da. Alt etter kvalitet/størrelse kan jo det koste litt det også...

USB-lydkort klarer seg som regel med strøm fra usb-porten. FW-lydkort krever som regel 6-pins FW og det har nesten ingen bærbare - så da trenger du ekstra strømforsyning.

De innebygde lydkortene i bærbare er helt forferdelige. Jeg har Dell Inspiron 8500 og i tillegg til at lydkortet er dårlig så får jeg en ekkel skurring når jeg har i strømforsyningen. Blir bare kvitt støyen når jeg bruker batteri.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

Har motu 828 firewire lydkort....men jeg var ikke klar over det med pin'en. Lydkortet har ekstra strømforsyning. Har det da noe å si? Går det an å skaffe en overgang fra 6 pins til 4 pins, hvis det da er dette som er standarden?

 

Har laget min egen Tundra 1557 nå, men det blir 2500 sure penger ekstra iforehold til hva jeg hadde tenkt(iforhold til inspiron 8600c, men sikkert med bedre deler da!)....Aaaaah! Jaja, jeg får tenke litt mer. Må vel bare punge ut.

Lenke til kommentar

Da krever det at du bruker strømforsyning på Motu'en (det fulgte kanskje med en?) dersom du ikke har en laptop med 6pins FW-kontakt. Nå kjenner jeg ikke Motu 828 men den krever kanskje ekstern strømforsyning uansett? Overgang mellom 6 og 4 pins firewire er ingen problem å skaffe, men du mister muligheten for å kjøre strømmen gjennom kabelen straks du bruker 4pin.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

Ja, den krever ekstern strøm uansett. Så da trenger jeg bare en overgang til 4 pins? Koster dette mye, og hvor får jeg kjøpt det? Vurderer sterkt å kjøpe 1557. Leste bra anmeldelser av den på barbara.no. Tenker å ha 1024mb ram(333mhz) og 80 gb hitachi hardisk(7200rpm) samt en prosessor på 1,6 Ghz. Høres dette bra ut? Blir en total på 16.800, uten frakt. Dette svir litt....Noen som vet hvor mye de tar i frakt?

Lenke til kommentar

Hva med denne?

Tundra 1557P Centrino - Intel P-M 1.5GHz/512MB/60GB/CDRW/DVD/15"SXGA+/R9600

13895,-

 

Jeg synes 1024x768 er litt lav oppløsning, men det er jo smak og behag også - og hva man er vant til. På min DELL har jeg WUXGA (1920x1200) og det er for høy oppløsning. Angrer på at jeg kjøpte det.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

Den overgangen (kabel) koster ikke mye.

 

Når det gjelder Dell vs alle de andre "billigmerkene" er de stort sett ikke hverken bedre eller dårligere, så du kan fritt sammenligne de med alle med a en tilsvarende kvalitet som whitebox, tundra, green, zepto etc - ofte er det bare klistremerket som er forskjell på disse maskinene...

 

Men. - De er som oftest ikke de billigste. - Bortsett fra når de kjører uslåelige kampanjer innimellom - og da må man bare passe på å holde tunga rett i munnen og kun kjøpe akkurat det de har annonsert superbillig, og ikke og slå til på alle tillegg og oppgraderinger selgeren deres prøver å prakke på deg. - Og ja, du må som oftest ringe og bestille disse superkampanjene, fordi prøver du å konfigurere pcen på dell.no sliter du som oftest med å få samme pris. :)

 

Når det gjelder kundeservice er det MEGET blandede erfaringer - konklusjonen er derfor at du må ha litt flaks for å få god service :)

 

Dell gir derfor ikke mest for pengene i de fleste tilfeller, - men du kan jo ta en ttt på f.eks Acer også, - dette er tilsvarende PC'er med stort sett samme eller bedre kvalitet, men oofte til en hyggeligere pris.

Lenke til kommentar

Dell kjører en kampanje akkurat nå med oppgradert prodeddor, oppgradert minne og 868kr i avslag samt fri frakt...høres jo ut som et knalltilbud. Men ved å "bygge" en egen 1557 hos Tundra fikk jeg mer for pengene følte jeg. 80 gb 7200rpm, 1024mb ram(må ihvertfall ha 768 har jeg fått beskjed av lokale musikkbutikker) med 333mhz og 1,6ghz er også mer en jeg ville valgt hos dell....

 

Skal kikke litt på acer imorgen...

 

sozo: vennlig pris, men jeg skulle hatt litt mer ram...får gå inn og se en gang til om jeg kan få ned prisen noe....

Lenke til kommentar
Dell gir derfor ikke mest for pengene i de fleste tilfeller, - men du kan jo ta en ttt på f.eks Acer også, - dette er tilsvarende PC'er med stort sett samme eller bedre kvalitet, men oofte til en hyggeligere pris.

 

hva med denne acer-maskinen til 14300 på psdata:

 

Acer TM 292LMi Centrino-Mobile-1.5 512MB 40GB 15" DVD-RW(D) Radeon-9700 XP-Pro-M

Lenke til kommentar
sozo: vennlig pris, men jeg skulle hatt litt mer ram...får gå inn og se en gang til om jeg kan få ned prisen noe....

Det er vel bare å kjøpe en ekstra minnebrikke?

Jeg liker å ha god oversikt/mye på skjermen i Cakewalk og da trenger jeg høyere oppløsning enn 1024x768. For 14900 får du bedre skjermkort og bedre oppløsning. Alternativet er bedre CPU og disk men dårligere skjerm til 16400. Vanskelig valg, men jeg hadde valgt bedre skjerm og billigere maskin.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...