Gå til innhold

P-ata harddisker på en IDE-kontroller sammen s-ata


Anbefalte innlegg

heisann

 

Når jeg kjører min s-ata disk sammen med p-ata disker som er koblet på hovedkortet fungerer alt som det skal, men når jeg putter i IDE-Kontrolleren og setter harddisker på denne vil ikke pcen boote..

 

Etter pcen har funner harddiskene kommer denne feilmeldingen:

"Disc boot failure, please insert system disc and press enter"

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette problemet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro du først har gått inn i Win (Med HD'ene enda på HK) og lagt til IDE-kontrolleren først?

 

Altså at du har kontrolleren i, men ingen HD'er tilkoblet..

 

 

Dette er nødvendig på de fleste kontrollere.

 

 

(EDIT: Dårlig formulert, si fra hvis jeg skal forklare bedre ;) )

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Hmm, Nei.. (Joakim87 er kameraten som hjalp meg, jeg som har problemet, hehe)

 

Har aldri gjort det før, problemet er at både S-Ata disken og IDE-Kontrolleren blir gjenkjent som SCSI, men vil det ha noe å si om jeg først installerer IDE-Kontrollere i Win, og så putter på HDer ?

Lenke til kommentar

ettersom det er biosen som bestemmer hva du booter fra har vel det neppe noe å si, men i biosen ett sted skal det være mulig å velge hvilken type disk den skal boote fra, altså pata, sata osv, men også ihvilken rekkefølge den skal boote dem, jeg kan iaffal velge om jeg vil boote fra sata0, 1 eller 2. altså først velger du scsi eller hva du nå får, å så velger du hvilken "scsi"-disk du skal boote fra i den andre menyen ;)

Endret av darkfury
Lenke til kommentar

Hmm ... både SATA-kontrolleren og PCI-PATA kontrollern blir gjenkjent som SCSI-kontrollere av Bios. Problemet er tydeligvis at PCI-PATA kontrolleren blir tolket som den å boote fra, noe som naturligvis ikke går, siden det ikke er noe OS på den disken som er koblet til PCI-PATA kontrollern.

 

Har desverre ikke noen løsning til deg på den, annet enn å kontakte produsentene av hovedkort/SATA kontrolleren og produsent av PCI-PATA kontrollern.

 

Alternativt får du innse at du har "tapt" og flytte OSet på en annen disk, f.eks den ekstra PCI-patakontrolleren.

Lenke til kommentar

Hvis ikke en bios oppgradering fixer at det bootes fra pci kortet først .

Er det en "workaround" .

 

En Harddisk på PCI ide kontrolleren må være boot device

med boot ini fil som dirigerer til sata disken's windows .

Litt teit , men det vil virke .

Bakdelen er at windows installasjonen på sata er avhengig av en

ide disk på det nye kontrollerkortet .

Lenke til kommentar
Hvis ikke en bios oppgradering fixer at det bootes fra pci kortet først .

Er det en "workaround" .

 

En Harddisk på PCI ide kontrolleren må være boot device

med boot ini fil som dirigerer til sata disken's windows .

Litt teit , men det vil virke .

Bakdelen er at windows installasjonen på sata er avhengig av en

ide disk på det nye kontrollerkortet .

Med den løsningen, er han låst til å ha diskene koblet opp på denne måten "for alltid". Da kan det være like greit å bare klone partisjonen på SATA-disken over på en PATA-disk og sette denne på PCI-kontrollern eller hovedkortet.

 

Maskina booter ikke fra SATA, men ellers fungerer det perfekt.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er kun en SCSI device i bios, kan ikke velge 0, 1 elns ..

 

Men har en "midlertidig løsning" nå . Har et Highpoint kort som er IDE-Kontrolleren. Om jeg trykker "end" før den finner HDene så blir biosen til kontrolleren "disabled", så den hopper rett på S-ata kontrolleren og booter opp den, så når jeg kommer i win er HDene der :) Men stress å trykke "end" hver jævla boot.. Så det blir vel å kjøpe en IDE-Kontroller hvor det er en option hvor jeg kan disable at den sjekker i bios, det vil da fungere :)

 

Eller at Asus kommer med en bios update hvor "S-Ata" blir tilgjengelig som en boot device, GRR asus! hurry hurry

Lenke til kommentar

Oki.

Kjører selv et oppsett med Asus A7V600 med kun PATA disker.

OS disk på hovedkort, og 2 stk lagringsdisker på hovedkort.

CD-rom og Brenner på PCI kort.

 

Når jeg booter, kjører den S-ATA kontrolleren opp først, før den sjekker PCI kortet.

Merkelig at ditt hovedkort ikke ser OS disken og skjønner at det er der han skal boote og ikke fra PCI kortet.

Lenke til kommentar

snole: Her tar den IDE-Kontrolleren før S-Ata`en, så den prøver å boote IDE-Kontrolleren først :/ derfor prøver den å boote IDE diskene, som ses på som SCSI først, så fungerer jo naturligvis ikke det, og den hopper over S-Ata disken

 

syar2003: Gjort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...