Gå til innhold

Litt interessante tanker rundt halshuggingen.


Anbefalte innlegg

At USA gjorde det for det Irakiske folk tviler jeg sterkt på, administrasjonen  var under press for å fange saddam, og når de først klarte det ville de vise frem trofeet sitt, og ydmyke han så mye de kunne, uten å få for stor kritikk for det.

Ja, for de ydmyket han så mye de kunne... :roll:

USA går foran som et eksempel når de ikke vil vise bilder som ydmyker uskyldige vanlige sivile irakere...

Tror du virkelig på det du selv skriver der eller overser du det bevisst ? :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Jeg har da ikke sagt at man skal gå for et øye-for-øye prinsipp. Men man skal da heller ikke gå for et ris-for-øye prinsipp heller.

 

Jeg mener at folk som dreper haugevis med andre mister alle rettigheter som mennesker hvis de har gjort det som oppegående, fullt bevisste mennesker...

 

Jeg hater "protect the murderer" tankegang, spesielt når det handler om folk som dreper andre med kaldt blod. Det er ingen vits å ha slike mennesker her i verden. Vi kunne heller brukt kreftene på å mate mennesker som trenger det. Ressursene som slike mennesker bruker burde brukes på andre mennesker som trenger det.

 

Hvis vi dreper dyr fordi de angriper eller dreper mennesker, burde vi gjøre det samme med mennesker.

Lenke til kommentar

Og da kan vi vel like godt jakte på mennesker når vi var så godt i gang. Join Cestmoi og Seixon og lag ditt naturlige samfunn for bare 99,50.

 

En drapsmann som har blitt tatt gjør ikke mer ugang om han får såpass mye fengsel at han er olding om han i det hele tatt kommer ut. Hva hjelper det å henrette fanger? Skal staten bestemme hvem som skal få leve og ånde, og hvem som skal dø og hvordan? Kanskje du vil ha det slik, men jeg tror faktisk det er mange som ble ferdig med sånne tanker for lenge siden.

Lenke til kommentar
Tilbake til halshuggingen; er det noen som har kryssjekket påstandene til trådstarter? Kan ikke si jeg føler for å gjøre det selv. :dontgetit:

Jeg sjekket

 

1) Det sies at de som snakker arabisk i videoen, gjør det med russisk aksent.
Det vil jeg ikke si at jeg er i stand til å bedømme

 

2) Den ene mannen har på seg en gullring, noe som er forbudt i Islam.
Veldig vanskelig å se...

 

3) Nick Berg hadde på seg samme type oransje dress, satt på samme type plastikkstol, og foran vegger med samme farge som sett i de berømte mishandlingsbildene.
Jeg synes det ser ut som om denne dressen er laget av et annet materiale enn guantanamo dressene. Men her er det vel bare det at den er oransje som teller

 

4) Da Berg ble halshugget viste han ingen typiske livstegn eller lignende som de sett hos levende menensker som blir halshugget med en kniv. Det var ingen krampetrekninger, og heller ikke blodsprut fra arterier, som ville vært naturlig når man kutter hodet av en levende person. Det spekuleres i at Nick Berg allerede var død før halshuggingen. Som dere alle ser (de som har sett videoen), han virker ganske så livløs/neddopa.
Han er misktenkelig slapp ja. I begynnelsen av filmen, hvor han sitter på den stolen, beveger han seg, og ser ganske oppegående ut. Når de står og leser opp det greiene, og han sitter i forgrunnen, beveger han seg også, men her ser har kreftig neddopet ut (synes hvertfall jeg). Men i det de "går til angrep" kutter det litt i filmen, og kvaliteten blir mye dårligere. Samt at du aldri ser noe store mengder blod. Det ser nesten ut som om det er klippet inn et annet klipp, og her gjør han ikke motstand i det hele tatt. For min del ser han død ut når han blir halsskåret/hugd.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Egentlig ikke. Mange av de er ikke noe interessante i det hele tatt. F.eks:

 

1) A Jewish man and U.S. citizen traveling alone in Iraq?

Why did a private Jewish American citizen choose to wander around Iraq by himself? He also had a passport stamp from Israel - very unsafe to travel with.

Han var der for selskapet sitt, prøve å finne forretningsavtaler. Wow, så "merkelig"... :roll:

 

2) Berg wanted to return home

In his last email on April 6 to his family, Berg stated he wished to return home as soon as possible. The FBI claim he refused an offer of help to get home (perhaps because of danger to get to airport).

Han sa at han allerede hadde planer om å få skyss til Jordan.

 

4) FreeRepublic website listed the Berg business as an "Enemy of the State".

Nick Berg's father, Michael Berg, signed an anti-war petition online and included the business name. (Note that Nick Berg himself was pro-Bush and pro-war.) This occurred a week before his son's second departure to Iraq.

Totalt uninteressant.

 

7) Denial of custody

The US military has stated that Berg was never in US custody and that he had been in custody of the Iraqi police. The Iraqi police adamantly deny he was ever in their custody.

Dette er ikke helt riktig, utelater at USA sa at de faktisk hadde han og at han ble senere gitt til irakisk politi i Mosul.

 

8) Apprehension of Berg

Berg was mysteriously captured while still wearing jumpsuit.

Spekulasjon.

 

9) Was Berg at hotel several days to April 10?

Staff at Al-Fanar Hotel in Baghdad apparently told The Associated Press that Berg stayed there for several days until April 10. A U.S. consul contract worker checked at the hotel on 4/14 and staff there did not remember Berg.

Idiotisk. Presse-glade hotelarbeidere sier de så han, og andre sa han ikke var der. :roll:

 

10) Family blames detainment by U.S. military for Berg's death

The last time the family heard from Nick Berg was on 9 April. He had planned to return home at the end of March. His headless body was found near Mosul on 8 May. "That's really what cost my son his life, the fact that the United States government saw fit to keep him in custody for 13 days without any of his due process or civil rights," Michael Berg said.

Faren vet veldig lite om hva faktisk skjedde. Hvordan dette er "suspicious" vet ikke jeg.

 

11) Berg is killed before torture photos released but video tape refers to photos?

Nei. Bildene ble utgitt ca 4. mai i pressen. Berg ble funnet død 8. mai.

 

12) Text with video mentions "shameful pictures"
Duh.
13) Wag the dog timing
Nei. Det skjedde rett etter torturbilder.
14) Torture photo timing

CNN poll question: 'Is the Berg killing a reason for withholding any remaining Iraq prisoner abuse pictures?' Bush has been reported to be struggling with question of whether the Pentagon should release additional torture photos. Given that the alleged decapitation of Berg was allegedly prompted by the first wave of torture photos, Bush could now cite 'national security' issues for withholding additional materials.

Nei, de kan ikke utgi bildene pga Geneva-konvensjonen. De andre bildene ble ikke utgitt av USA, pressen gav de ut.
15) Orange jumpsuit

Berg shown in video wearing orange jumpsuit known to be of U.S. issue. The orange jump suit "appears" to be identical to the jumpsuits used at Guantanamo. (Compare with pictures at Guantanamo.) The orange jumpsuit was standard US military issue to men in custody. It is unlikely Berg would continue wearing a U.S. custodial uniform if he had been released by the military as they claim. The fact he was still wearing the suit is both anomalous and suggestive. One wonders: Was there an immediate transfer of Berg from the US military to unknown persons, preventing Berg from discarding his US prison garb?

Eller kanskje fengslene i Irak bruker de samme, you know, når han ble gitt til irakisk politi?

 

16) No blood at decapitation

When Berg is decapitated, there was almost no blood. If Berg were still alive at this point, with the cut starting at front of throat, blood would have been spraying everywhere. Berg's severed head, the floor, Berg's clothes, and even the hand of the 'Arab' who decapitated Berg had no visible blood on it. When the executioner holds up Berg's head immediately following what is represented as an actual decapitation of a living person, there is no significant blood flow from the neck or blood splatters showing anywhere on the executioner.

Spekulasjon... Høres ut som noen har sett for mange voldsfilmer...
17) Berg did not move

Berg seems limp just before the beheading. It is not clear if he was moving after the time skip in the tape. While on the ground, Berg's body didn't seem move except in response to the captors movements. Although held down, Berg would have tried to instinctively wiggle and writhe away from captor's grip and use of a knife.

Spekulasjon. Hvorfor måtte Berg ha prøvd å bevege seg? Kanskje han ikke visste han kom til å ble "beheaded" og dermed trodde det var kanskje bedre å ikke gjøre motstand. Hvem vet. Uansett spekulasjon å si at det er "mistenkelig" at han ikke gjorde motstand.
18) Berg may have been dead just before beheading

Mer spekulasjon...
19) Straight cut on the neck

The cut on Berg's neck seems to be too straight to have been done crudely and with such speed by a man wielding a large knife. Anybody who has carved a turkey knows there is something wrong with the supposed beheading. The suspended head looks more like Berg had been neatly beheaded by a guillotine.

Mer spekulasjon og påstander...
20) Is the person in the video Berg?

Some viewers believe the person in the video only vaguely resembles Berg.

Idiotisk.
21) Chair

USA har tatt med seg stoler for bruk i Irak... Ikke mistenkelig i det hele tatt.
22) Walls and baseboard at the killing site same color as some in Abu Ghraid prison
Wow. For det er ikke vanlig med en slik farge vegg i Irak... :roll:
23) The videotape was quite blurred.
Dårlig utstyr/videoredigering/programvare/etc?
24) A quickly disappearing video source?

Spekulasjon.
25) Tape editing

Ja. Og? Kan ikke terrorister redigere liksom?
26) Long time jump in datestamp
Kanskje det faktisk tok litt lenger tid å kutte av hodet en filmen viser?
27) Scream dubbed in: Screaming starts while Berg is not moving and before he is touched
Ingen måte å vite om det er dubba eller om filmen har usymmetrisk lyd.
28) Handling of papers on video

"Terrorist" reader flips through pages of 'statement' at one point. He keeps ending up on the same page for awhile. As noted below, this would very likely produce a gap in speech, which is out of sync with the smooth timing of the spoken statement.

Spekulasjon...

 

Osv....

 

Det er veldig lite "mistenkelig" her, så jeg skjønner ikke hvorfor de må snakke om all slugs mulige ting som er helt logiske og ikke mistenkelig i det hele tatt. Massevis av spekulasjoner og... "He would have screamed 'Oh God!' if he got pushed to the floor"-liksom. Vilkårlig spekulasjon om hva skulle/ville/måtte ha skjedd.

 

Det eneste som er litt mistenkelig er terroristene i filmen, og alle omstendighetene rundt hvordan han ble tatt, hvor han ble fanget, når USA hadde han, når de ikke hadde han, FBI avhør, osv.

 

30) Berg identification - why?
Dette gjorde han andre som ble fanget og... som klarte å rømme til slutt.
31) Woman's scream, instead of Berg?

Berg skriker kanskje som en jente...

 

Veldig lite interessant her. Uff. Hvis man isteden for fokuserte bare på det som faktisk er interessant isteden for å ha et kappløp om å lage flest "mistenkelige" ting om filmene... :thumbdown:

Lenke til kommentar

(Alt er svar til Seixon i posten over. Quoting er for pingler)

 

1) Irak er en ustabil region med hendelser av usunn art ganske ofte. Poenget er at det er rart at han ikke skulle ha vett til å ferdes sammen med noen (som ville blitt kapret sammen med ham, eller som kunne rapportert kapringen), i steden for alene.

 

8) Spekulasjon? Enten ble han kapret i den oransje dressen, eller så må han ha fått den på etterpå. Uansett er det rart at Irakiske terrorister bruker amerikanske fangedrakter, syns du ikke? En annen ting er at på alle andre videoer og bilder av gisler og fanger jeg har sett, gjennom tidene, har de kaprete gått kledd i sivil. At noen da plutselig får på seg en oransje dress er litt besynderlig.

 

13) Akkurat. "De er slemme, da kan vi være slemme," kan amerikanerne si da.

 

14) Hvem tror du ga bildene til pressen? Og USA har tidligere vist at de bryr seg lite om Geneve-konvensjonen.

 

15) På bildene der irakiske fanger blir torturert ser du at de ikke har på seg oransje dresser.

 

16) Spekulasjon?! Legevitenskapelig fakta, heter det.

 

17) Ikke visste at han skulle bli halshugget?! Når du ligger på gulvet og noen står og kutter på halsen din med en stor kniv skal du være ganske tett om du ikke skjønner at noe foregår...

 

18) Ja, spekulasjon. Men hvorfor ellers ville 16 og 17 inntreffe?

 

20) Jeg ble overrasket da jeg så dette punktet på listen. Noe av det første jeg tenkte da jeg så filmen var faktisk "Hm, han ligner da ikke på bildene jeg har sett av ham."

 

23) Kan være. Eller så er filmen uskarp for å dekke over dårlig redigeringsarbeid. I seg selv lite mistenksomt, men sett i lys av alt det andre kan det være ganske indikerende.

 

27+28) Hvis lyden er usymmetrisk skal det være det samme, men på feil tidspunkt. Filmen og det som sies er ikke bare out-of-sync, det stemmer dessuten ikke overens.

Lenke til kommentar

Angående punkt 16 så ble jeg også overrasket over lite blodsprut...

Men jeg snakket nettopp med legestudent kompisen min (3. året av 5). Han sa følgende: "Man kan kappe av låret til noen. De første minuttene vil det praktisk talt ikke blø. Det handler om lokale vasokonstriktive utskilinger i forbindelse med koagulasjonssystemet." "De kappet det jo ikke akkurat rett av, de saget det jo av. Ved store skader, trekker arterier seg sammen."

 

Så der gikk dessverre min argumentasjonsrekke. Men jeg håper enda at han var død før de kuttet av hodet på han...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

1. Ja, fornuften ville si at han ikke burde gått rundt alene, men man kan ikke anta at en person har fornuft.

 

8. Det er spekulasjon at han ble tatt med drakten på, ja. Det er ingen som vet dette, så å si dette blir spekulasjon. Dessuten er det ikke "amerikanske" fangedrakter når de har blitt utgitt til bruk i irakiske fengsler. Hvem vet, kanskje det irakiske politiet har noe med saken å gjøre? Samarbeidet de med terrorister? Er det irakisk politi som har henrettet Berg? Hvem vet. Men det er bare spekulativt å si at han ble fanget med dressen på.

 

13. Nei. Torturbilder ble vist, og terroristene tok hevn. A => B.

 

14. Pentagon gav ikke bildene til pressen. Bildene ble uoffisielt gitt til pressen. USA har brutt Geneva-konvensjonen før ja, betyr ikke at de skal gjøre det til en hver tid for det... :roll:

 

15. Nei, for de har ingen klær på seg i det hele tatt...

 

16. Ehm. Nei. Det er ingen "regler" for hva som skal skje når et hode blir kappet av. Det varierer fra hver gang det skjer, og dessuten var det litt blod som viste på videoen. Det er spekulativt å si "men det skulle sprutet blod over alt!" Det er det som skjer på voldsfilmer, og ikke i virkeligheten.

 

17. Han visste ikke FØR de begynte hva de skulle gjøre. Når han var på bakken tror jeg de holdt han nede mens de sagde.

 

18. Det er fremdeles spekulasjon.

 

20. Nei, for i andre bilder er han totalt skallet og uten skjegg. I filmen har han mye hår og skjegg. Det utgjør en stor forskjell...

 

27-28. Hvordan kan du vite at det som blir sagt ikke stemmer overens? Kan du se leppene til taleren kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...