Gå til innhold

Litt interessante tanker rundt halshuggingen.


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990
Saddam fortjente ydmykelse.

 

Det er uvesentlig hva USA/du mener Saddam fortjener så lenge det bryter med Geneve-konvensjonen.

Geneva-konvensjonen sier egentlig ikke noe om statsledere sine rettigheter...

Ja, det var brudd av Geneva-konvensjonen, men som jeg sa, så er det forsvarlig å bryte reglene fra gang til gang. Det er forsvarlig å kjøre over fartsgrensen hvis noen er etter deg og prøver å drepe deg... Det er alltid unntak til reglen, hvor det er forsvarlig å bryte reglen. Rosa Parks kan kanskje fortelle deg litt om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, da vet vi hvor vi har deg og det er jo merkverdig at så mange er uenige.

 

Edit: Jeg er enig at det finnes unntak til reglene/regler, men dette her er ikke et "godkjent" grunnlag etter min mening. Det var unødvendig.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
At du gjerne blåser i konvensjoner hvis krigsfangen har vært "slem" nok.

Ja. Jeg syns faktisk at forbrytere gir opp sine rettigheter når de begår forbrytelser. Det må jo være forskjell mellom uskyldige og skyldige. Ellers hva er poenget???

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Poenget er at de er mennesker uansett og har rett til å leve. Skal man ta sykdommen eller opphavet til sykdommen?

Gikk jeg glipp av noe? Ble Saddam Hussein drept?

Lenke til kommentar

Ja. Jeg syns faktisk at forbrytere gir opp sine rettigheter når de begår forbrytelser. Det må jo være forskjell mellom uskyldige og skyldige. Ellers hva er poenget???

 

Halve cluet er at man skal være uskyldig til det motsatte er bevist, og skal behandles deretter. Om Saddam blir dømt til hundre års tortur er det greit for meg, så lenge han får de rettighetene han har rett på frem til han blir stilt for retten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Halve cluet er at man skal være uskyldig til det motsatte er bevist, og skal behandles deretter.

:scared::eek::hm:

 

Ja, for det er tvil om at Saddam er skyldig...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Nei, vi er ikke det. Hvor kommer dette fra? Det er en ulogisk ide. Vi er ikke like ille som han fordi vi gjør noe i respons til noe, hvor han gjorde det uten å bli provosert.

Det er akkurat likt med den ulogiske ideen om at det er like ille å henrette en morder som det var for morderen å drepe. Det er ulogisk.

 

Hvorfor har Saddam Hussein krav på å bli behandlet som alle andre mennesker? Hvorfor?

 

Det er en helt vilkårlig ide.

Lenke til kommentar

Rett og slett vi har lover og regler i et sivilisert samfunn. Der vi streber etter å behandle mennesker likt uansett rase, religion, politiske overbevisninger og hva de har gjort med livet sitt og andre. Og de som har gjort noe galt får sin straff etter avsagt dom.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Rett og slett vi har lover og regler i et sivilisert samfunn. Der vi streber etter å behandle mennesker likt uansett rase, religion, politiske overbevisninger og hva de har gjort med livet sitt og andre. Og de som har gjort noe galt får sin straff etter avsagt dom.

Ja, men det er når det er tvil om personen har gjort noe til noe som helst grad. Selvfølgelig behandler man folk like uansett kjønn, religion, rase, osv.

Men hvorfor behandle beviste mordere likt som helt uskyldige mennesker?

 

Hvorfor skal en bevist morder ha like rettigheter som meg?

Lenke til kommentar

En bevist morder har ikke samme rettigheter som deg. Han blir puttet i fengsel for mange år fremover. Alt ettersom hvilket land han blir dømt i. Her i Norge er det maks 21 år. Å bli puttet i fengsel hadde jeg sett på som en forferdelig straff, jeg mister da friheten til å gjøre hva jeg vil med livet mitt... Jeg kunne ha brukt de 21 årene til å gjøre noe helt annet enn å sitte i fengsel...

Lenke til kommentar

Fordi lovene gjelder for alle, selv om alle vet at personen er skyldig. Alle er lik for loven. Selv hva en har gjort. Jeg skjønner hvorfor du mener at Saddam ikke skal ha de samme rettighetene, men nå er jo lovene utformet slik at alle er like under loven. Da skal vi følge loven ellers blir det kaos. Kaos er noe samfunnet ikke vil ha. Kaos er en uting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, og Saddam kommer til å få seg en fin liten rettsak og alt det der, selv om alle vet at han er skyldig. Men om Saddam skal få alle rettighetene i Geneva-konvensjonen er noe helt annet.

 

Vi er ikke like ille som han om vi gjør noe han har gjort mot han. Men vi gjør ikke det likevel.

 

Det er bortkastet tid å forsvare Saddam Hussein fra å vise bildene hans offentlig, spesielt når det er forsvarlige grunner til å gjøre det....

 

Men vi trenger ikke ha mer om dette...

Tilbake til temaet...

 

Jeg vil egentlig ikke se på filmen igjen for å se om det er noe muffins med den... :(

Lenke til kommentar

Spar oss Seixon, ikke bli den nye JoachimR (som vi endelig ble kvitt), dette er burde du holde deg for god til. Hva tjener vi mennesker på øye for øye, tann for tann prinsippet? Det de vil ha er hevn... Det værste som finnes er å drepe et menneske, jeg synes staten skal heve seg over dette nivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...