Gå til innhold

Hva er raskest? 1 WD Raptor el. 2 i raid?


Anbefalte innlegg

Noen som kan si meg hva som er raskest av 1 RAPTOR (36.7) eller to Seagate Barracuda 40 mb ata-100 i raid??? Hva blir stillest?

 

Jeg har mange disker liggende, men vurderer en Raptor. Jeg skal bygge musikk-data, men vil ikke sløse med pengene heller....

 

Jeg har Lian Li støyisolert kabinett.

 

Anbefalinger? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 stk 40mb 7200rpm i Raid 0, kan ikke sammenlignes med en WD Raptor 36GB

Men selvfølgelig vil vel bruksområdet avgjøre om du merker forskjell

Raptoren vil ta de på det meste av lesing og skriving +

største bonusen er søketiden.

 

Har aldri selv prøvd 2*40 i raid men......av egen erfaring med slike "smådisker" ser jeg ikke for meg at de i raid 0 er så mye bedre en en god "stordisk"

Lenke til kommentar

Først: Raptor blir ikke stillest.

 

Før du bestemmer deg bør du finne ut hva du vil. Hastighet eller sikkerhet ?

Hvis du sammenligner med RAID, hvilket RAID vil du ha ? Det er vesentlig forskjell i ytelse på de ulike RAID typene.

 

Og hvis du kan ha Raptor har du SATA tilkobling. Hvorfor ikke heller vurdere SATA disker i RAID framfor PATA(ATA-100). Og det virker litt lite med 35-40 GB, har du flere disker i oppsettet ditt og skal ha det du spør om til OS ?

 

Edit: Ser du sier du har flere disker liggende, går ut fra det er to av de du vil bruke i ett RAID, glem i så fall det jeg skrev om SATA.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Musikk data hvorfor trenger du så rask Hardiskk til det?

Musikkdata er vel noe av det viktigste å ha rask harddisk til!!!!!

 

Før brukte man alltid SCSCI-disker i raid, ofte 15000 rpm.

 

Kjenner ikke til noe viktigere å bruke raske harddisker til annet enn animasjonsfilmer.

 

Skal ha et system som fungerer prikkfritt til harddisk-recording. Har bl.a. 2 lydkort med 6 og 4 prosessorer (Til en pris av rundt 18-20.000 kr) og annet lydhardware til en markedspris på over 35.000 (nypris på over 130.000), så jeg gidder ikke at ting ikke fungerer 100% (minst 99.8 %) p.g.a. dårlig harddisk-oppsett.

 

Jeg vil ha så liten latency som mulig, selv når jeg kjører avansert oppsett, så jeg er klar over at jeg også må ha god RAM, og helst 1024 mb ram. Jeg har 512 nå, og vurderer en brikke til.

Lenke til kommentar

Vil også legge til at jeg har 4 disker på 40 mb liggende, og en på 60 mb, alle ata-100, men

 

Som hovedkort har jeg Abit IT7 MAX2. Dette var det råeste hovedkortet for 2 år siden, men tiden går.... men det støtter s-ata, så da blir det vel å investere i en s-ata disk. Noen anbefalinger?

 

Jeg er klar over at dersom jeg vil ha et virkelig raskt system, så må jeg ha et støyisolert skap, der jeg f.eks kjører 2 scsci-disker i raid, evt. 2xraptor, men lommeboka tillater ikke dette. Derfor må jeg vel bruke et system som ikke er fullt så raskt som det jeg vil ha, da jeg prioriterer stillhet. :roll:

Lenke til kommentar

Behov for harddisk-hastighet er sterkt overdrevet. Jeg har selv drevet et hjemmestudio med multitrack-opptak og en hvilken som helst moderne harddisk klarer oppgaven godt. Skal du først kjøpe en Raptor-disk ville jeg ha satt denne som systemdisk istedet for datadisk og heller kjørt noen WD 8MB cache SE-disker (200GB f.eks.) i RAID1 som opptaksmedium, for ekstra sikkerhet.

 

PS! Å liste opp hvor mange prosessorer lydkortene dine har og hvor mye de kostet har generelt liten verdi. :) Til og med 192KHz 32bit-systemer klarer bare å skrive "this much data" til en disk.

Lenke til kommentar
Behov for harddisk-hastighet er sterkt overdrevet. Jeg har selv drevet et hjemmestudio med multitrack-opptak og en hvilken som helst moderne harddisk klarer oppgaven godt. Skal du først kjøpe en Raptor-disk ville jeg ha satt denne som systemdisk istedet for datadisk og heller kjørt noen WD 8MB cache SE-disker (200GB f.eks.) i RAID1 som opptaksmedium, for ekstra sikkerhet.

 

PS! Å liste opp hvor mange prosessorer lydkortene dine har og hvor mye de kostet har generelt liten verdi. :) Til og med 192KHz 32bit-systemer klarer bare å skrive "this much data" til en disk.

1. Jeg er delvis enig, 2 x vanlige s-ata disker i raid 1 høres fornuftig ut. Da har man jo speiling for ekstra sikkerhet. Det er bare lydteknikerne som roper "raskere disker, raskere disker"

 

2. Jeg bare ramset opp verdien for å symbolisere at det er liten vits for meg å spare noen 100-lapper når jeg ellers har brukt så mye.....

 

Det blir et mini-studio. Jeg vil i årene som kommer utgi en del cd-er, noen samle cd-er med forskjellige ukjente artister, og noen av meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg har Raptor 74gb i strikkoppheng.

 

Dette vil jeg anbefale på det sterkeste. Jeg har en rimelig lyddempet maskin og hører ikke en døyt av raptoren.

I tillegg så har du en vanvittig mye lavere søketid på Raptoren enn på Samsung disker i raid. Dette utgjør at du får mye bedre respons i maskinen.

 

74gb versjonen er og vanvittig mye raskere enn 36gb versjonen.

Denne er og MYE sikrere mot data tap i forhold til en vanlig IDE disk.

Endret av SlinkeY
Lenke til kommentar
Musikk data hvorfor trenger du så rask Hardiskk til det?

Musikkdata er vel noe av det viktigste å ha rask harddisk til!!!!!

Hva mener du egentlig?

 

A: Til å lagrer musikk og data så blir de to 40GB-diskene i raid0 raskere enn raptoren. Grunnen er at musikk og data som regel er store filer (mange MB). Dermed blir det forholdsvis mye sekvensiell skriving/lesing og skjeldne søk. Raptoren ruler på søk, men 2 stk Seagate barracudaer i Raid0 vil gi høyere sekvensielle hastigheter. Det er ikke store forskjellen men de to Seagate'ne tar nok seieren. PS. Til lagring av musikk og data bør du vel heller satse på sikkerhet, altså Raid1 (speiling) i stedet for Raid0 (striping).

 

B: Som systemdisk i en musikk-PC trenger du ikke så voldsomt med ytelse. Nesten hva som helst holder der, (med mindre du tenker på profesjonell musikkproduksjon.)

 

Jeg ville nok satset på noe slikt: 40GB Seagate barracuda (IV-serien ??) til systemdisk, og kjøpt 2 stk like store disker i området 80-200GB og satt de i Raid1 (speiling). De to sistnevnte ville jeg brukt til å lagre data og musikk på. Alternativt i stedet for Raid1 er å kun bruke den ene disken som normalt og plassere den andre i et USB/Firewire-kabinett og ta daglige/ukentlige backup'er til den. Det er flere fordeler med å skille OS og data/musikk på hver sine disker, men det trenger jeg ikke å komme inn på her.

 

De to Seagatene er i hvertfall mye mer stillegående enn Raptor 36GB.

 

PS. Ukomprimert lyd i 192 kbit/s i hver av de to kanalene trenger altså en harddisk som takler minst 192 kbit/s uavbrutt datastrøm. Normalt takler alle disker langt over 10 MB/s skrive/lesehastighet så det skal absolutt ikke være noe problem å finne raske nok disker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vet bare at det er forskjell på teori og praksis. Når man jobber mye med musikk vil man at alt skal fungere, og alt som har med PC å gjøre, har en tendens til å ikke virke slik det skal. Derfor er det viktig å ha et system som teoretisk skal klare langt mer enn oppgaven. Det bør være et slingringsmonn.

 

Dersom man skal kjøre 24 audiospor i stereo, altså 48, på 96khz, så er man jo oppe i nesten 5 mb/sek, og nesten 10 mb/sek på 192khz. Så det er viktig at harddisken klarer langt over dette. Feilfritt!

Lenke til kommentar
Dersom man skal kjøre 24 audiospor i stereo, altså 48, på 96khz, så er man jo oppe i nesten 5 mb/sek, og nesten 10 mb/sek på 192khz. Så det er viktig at harddisken klarer langt over dette. Feilfritt!

Hey! Her snakker du profesjonell lydproduksjon! (fikk ikke med med det før nå)

 

Kjør i hvertfall OS og lagringsdisker separat. Gjerne en Raptor som OS-disk siden den er lynkjapp (lav søketid og 8MB minnebuffer). Raptor 36GB'en bråker litt mer en andre disker så det kan være lurt med lyddempende tiltak eller å gå for den mer stillegående 74GB-versjonen av samme disk.

 

Til lagring/redigering av mange lydspor vil jeg generellt anbefale 7200rpm-disker med 8MB minnebuffer. Det er hovedkriteriene. Deretter så er det visse forskjeller på produsentene. Samsung og Hitachi har disker som er både stillegående og yter bra i forhold til "gjennomsnittet".

 

Raid1 (speiling) kan også være noe å vurdere for å øke sikkerheten til oppsettet. (kjipt om du har noen artister i studioet og du ikke kan gjøre opptak fordi PC'n streiker og du må vente flere dager/uker før en erstattningsdisk kommer.

 

PS. Det jeg mente med 10MB/s var en generell nedre grense. Mange disker klarer gladelig 20MB/s eller mer i de fleste tester. Du kan sjekke ut http://www.xbit-labs.com test av 22 stk 120GB-disker for å få et bilde av hvordan forskjellige disker yter.

Lenke til kommentar

RAID 5 er jo også en god mulighet (evt. 6 hvis du er paranoid). Highpoint har noen fine kontrollere som ikke er så altfor dyre.

 

4x40 i raid 5 gir 120 Gb til lagring, så kan du f.eks. installere systemet på 60'en.

 

Kravet ditt om 10Mb/sek er nok ikke noe problem så lenge du bare bruker maskinen som arbeidsstasjon. Diskene klarer det flerdoble, men hvis du begynner med høyhastighets nettverk og mye annet i bakgrunnen, så kan PCI får problemer (teoretisk maks på 133MB/s)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...