Gå til innhold

Sokkel 939 HK og CPU


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lest mange av innleggene vedr. denne typen hovedkort og prossessorer.

 

Det jeg likevel ikke helt har fått oversikten over, er hvorfor dette vil være en fordel å vente på ved kjøp eller oppgradering av PC.

 

Jeg skal oppgradere PC'en min i Juni tenker jeg. Jeg bruker PC i hovedsak kun til spill. Jeg digger fet grafikk og ønsker å spille alt på maks innstillinger.

 

PC'en jeg har sett for meg å få vil ha ca disse spekkene:

 

AMD Athlon64 3000

MSI K8N Neo Platinum

OCZ EL Dual 2x512 MB RAM

ATI Radeon x800 Pro

 

Resten blir detaljer. Denne PC'en slik jeg forstår det, burde være "The Ultimate Gaming machine" i minst 1-2 år fremover. Det jeg har sett av nye eller kommende spill burde ikke kreve mer enn dette for å kjøre alt på maks.

 

Så hvorfor kjøpe sokkel 939? Vil dette virkelig forbedre ytelsen så mye mer? Og forbedrer den ytelsen forbi et punkt som ikke trenger forbedring? Hvis den pakken jeg har valgt nå holder i 2 år, kan jeg heller oppgradere om 2 år, right?

 

Til slutt vil jeg nevne at jeg har en 3 år gammel 15" LCD med *hmmm* 1024 x 768 oppløsning blir det vel. Denne kommer heller ikke til å byttes på mange år, da jeg er svært fornøyd med den.

 

Dette er ikke en "hjelp, jeg skal ha ny PC"-topic, men jeg vil vite mer om hvorfor mange mener det er så viktig å vente på sokkel 939. Fra et gaming-synspunkt, med min presenterte spekk med en forventet levetid (for mine krav) på 2 år, tviler jeg på at det er nødvendig. Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ikke noe mer nødvendig en og vente på alle andre ting, var jeg deg så ikke bry deg om å vente på nye ting hele tiden, for da ender du opp med å vente på noe nytt hele tiden. PC verdenen er slik at den aldri stanser å utvikle seg. Tipper ikke det vil være så enormt forbedring med 939 HK uansett. Det opsette du har satt om kommer til og holde noen år ja :)

 

Men den lcd skjermen, hva heter den og hvor mange ms kjører den på?

Lenke til kommentar

Men den lcd skjermen, hva heter den og hvor mange ms kjører den på?

Skjermen er en Dell 15".

 

Tror modellnummeret er 1503FP.

 

Er usikker på hva du mener med ms. Jeg er ikke så inne i terminologien.

Skjermen er ihvetfall analog og kjører 1024 x 768 på 60Hz.

Lenke til kommentar

Jeg digger fet grafikk og ønsker å spille alt på maks innstillinger.(sitat)

 

hvis du digger fet grafikk,bør du ha skjerm som støtter minst

1280x1024 eller 1200x1600.

 

synes ikke grafikken i et spill blir noe bra med 1024x768..

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Men den lcd skjermen, hva heter den og hvor mange ms kjører den på?

Skjermen er en Dell 15".

 

Tror modellnummeret er 1503FP.

 

Er usikker på hva du mener med ms. Jeg er ikke så inne i terminologien.

Skjermen er ihvetfall analog og kjører 1024 x 768 på 60Hz.

tenker meg at skjermen er 25ms...

tviler på at dell har skjermer med 16ms... ;)

Lenke til kommentar

Hvis man skal tenke framtidsrettet:

Athlon64 på socket 754 vil bli erstattet av socket 939 innen ett år, da vil Athlon XP gå over på 764. Dessuten er AMD sin minnekontroller for dual-channel på K8 den beste hittil, og den egenskapen vil bli tilgjengelig på S939. Socket 939 vil også holde en god stund fremover så du kan skifte diverse deler hvis du plutselig får råd og har lyst på mer ytelse.

 

Det skjer nok utrolig mye innenfor data-bransjen på 2 år, så hvis du skal spille alt med full grafikk må du nok belage deg på å oppgradere etter hvert.

Lenke til kommentar
Joa, er med på den. Men så lenge jeg nesten kun spiller FPS, har jeg ikke hatt behov for større oppløsning. Blir for vanskelig å treffe slemmingene da. Spilte FAr Cry en stund på 1600x1200. Det blei for stort.

Jeg synes du sa du digger spill med fet grafikk jeg, en 1024x768 oppløsning begynner å bli litt vel lite å kjøre spill i. du burde hatt en 17" så du hvertfall får kjørt 1280x1024. Helst 1600x1200 siden du skal kjøpe det nye ATI kortet, men da må du opp i 20" LCD :/

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser absolutt poenget i å gå opp til en 17" og ser ikke vekk i fra at det blir en del av investeringen på sikt.

 

Men for å avslutte topikken fikk jeg bekreftet at det strengt tatt ikke er nødvendig med sokkel 939, men som med alle nye ting er det en viss fordel med å hive seg på ny teknologi.

 

Kjører spekken som beskrevet i 1. inlegget og evt. oppgraderer til sokkel 939 (eller hva **** som er nytt om 2 års tid :p )

 

Og investerer i en 17" ut på høsten :thumbs:

 

Takk for innspill! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...