Gå til innhold

Trøbbel med mobilforsikringen din?


Anbefalte innlegg

Forsikring av mobiltelefonen har blitt stor business, og tilbys i dag av alle de større teleoperatørene her til lands. For et månedlig beløp skal man være forsikret mot både tap og tyveri av telefonen, noe som selvsagt gir en ekstra trygghet når du har investert i en dyr mobiltelefon.

 

Enkelte opplever imidlertid at forsikrings-selskapene ikke leverer hva de lover når uhellet først er ute, eller at vilkår i avtalen blir tolket i selskapets favør.

 

Har du opplevd noe klandreverdig i forhold til din forsikringsavtale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid forsikret mine telefoner, og siden jeg er kunde hos Telenor Mobil benytter jeg meg av deres Mobilforsikring.

 

Har opplevd uhell bare én gang. Det var den tiden jeg hadde Nokia 6210 (ca. 3 år siden). Hadde kanskje hatt den i et drøyt halv-år da den på sjøen fikk en fuktskade. Den fungerte, men koblet ned linja under samtale hele tiden. Tok derfor kontakt med Telenor Mobil hvor jeg forklarte situasjonen for deres forsikringsavdeling, og fylte ut et skjema.

 

Saken min ble vurdert og de bestemte at jeg skulle få dekket tapet. Fikk tilbake det den var verdt da ulykken skjedde. Heldigvis så kjøpte jeg telefonen på nettet, så jeg fikk tilbake 3-400 mer enn jeg gav for telefonen opprinnelig, enda jeg hadde hatt den i over et halvt år. ;)

 

I hvertfall - ble jo en knallsuksess! Så fortsetter å forsikre mine mobiler i hvertfall...

 

:thumbs: Telenor!

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har netcom Totalforsikring Pluss. Mistet mistet min Samsung T100 i båten når jeg øste den, og gikk selvfølgelig til h.... . Ringe netcom (24/7!) og fikk brev i posten en uke etterpå hvor jeg kunne hente en telefon tilsvarende t100. Fikk da en t610, så det ordnet seg jo greit. Ingen problemer. Eneste om noe var at de lover 24timers behandlingstid maks for pluss kunder, noe de holdt men det hjelper jo faen ikke meg om ikke jeg har ny telefon på den tiden!? Tok jo en uke med brevet uansett. om alt er ok med en gang, er det ikke bare å sende en faks til ønsket butikk!? Jaja, men kan ikke klage da...

Lenke til kommentar

Dette blir litt o.f men eg skriv det inn sidan eg ser på det som nyttig informasjon i forhold til siste innlegg.

 

Alle verdibrev hjå netcom kan sendast direkte til forhandlar, problemet med det er at verdibrevet er berre gyldig i den butikken, og du kan ikkje få det "utlevert".

 

Meiner at du kan faktisk på internett skademeldinga velge kva forhandlar som skal

motta verdibrevet.

 

Eit lite ps om den 24 timers garantien, så går den på den reine saksbehandlinga, om skaden er erstatningsmessig eller ikkje. Og tidsfristen trår i kraft først etter at all dokumentasjon har blitt motatt.

Dermed kan det gå ei veke, men det bør ikkje gå så lenge.

Lenke til kommentar

Hadde Telenor's forsikring på min 8210. Det var aldri problemer med den, men på byen i fjor høst ble det stumpet en sigarett i den, av en fremmed. Sendte så klart inn skjema (hadde jo betalt forsikringspremie i noen år), og saksbehandlingen var rask.

 

Men dog: De kom frem til at det var fuktskade på mobilen - det dekkes som mange kanskje vet, ikke. Så jeg fikk tilbake min 8210, med svimerke, og beskjed om at jeg ikke fikk dekket noe pga fuktskade! Hva?! De trodde sikkert jeg har fått vann i mobilen, tørket den, svidd den og sendt den inn for å svindle.

 

Uansett, jeg kutta forsikringen etter det.

Lenke til kommentar
Jeg har netcom totalforsikring pluss nå, den er dog kun tilgjengelig for bedriftskunder nå. Men den fungerer ok, eneste er at jeg føler at de feilinformerer en god del;

- De skriver at fordelene med denne forsikringen er at det kun tar 24 timer med saksbehandling, greit nok. Men du må alikevel sende inn tlf og dokumentasjon, og de samarbeider jo kun med et fåtall verksteder (lokalisert i oslo/bergen), så om du bor andre steder enn her. Så tar det som regel tett opptil 2 uker.

- De skriver også at det er ingen verdiforringelse på telefonen. Slik jeg velger å tolke dette er at du får igjenn det beløpet du gav for telefonen når du kjøpte den, men netcom ser ut til å tolke dette som at du får det beløpet telefonen selges for i dag, evt. en tilsvarende modell. Men de ansatte på telebutikken hadde vanskeligheter å forklare meg dette, så jeg antar at de ikke heller helt forstod hvordan det virket. Uansett, syntes dette burde vært forklart litt nærmere. Kan hende dette står nærmere forklart i de siinsykt lange villkåra forsikringsavtaler pleier å ha. (hvem har tolmodighet til å lese denne ? :scared: )

Andre ting som jeg ikke liker helt;
- De har nå innført en egenandel på kr 300, noe som gjør at du virkelig må vurdere om det faktisk kan lønne seg å ha forsikring på mobilen. Med 40-50 kr mnd + 300 kr mnd, så blir det jo ganske dyrt, det blir dog litt billigere enn en helt ny mobil, om du skulle være så uheldig.

- Du må dokumentere kjøpet, per i dag, så har jeg en telefon som jeg kjøpte brukt, og kvittering var mistet. Og jeg ringte der den var kjøpt (klart svar), her var den selvfølgelig ikke registrert på navn, så jeg fikk ikke tak i kvittering. Men ringte nokia og fikk bekreftet hvor lenge det var igjen på garanti, osv. Lurer på hvordan det går med tanke på dokumentasjon om jeg skulle være uheldig ? ,-/

...

Blir kanskje litt mye syt og klag, men jeg synes at forsikringsbransjen er en veldig skitten bransje som gjør alt for å ribbe deg for penger, og de gjør sitt ytterste for å få feilen over på deg. Men men, de må vel tjene penger de også.

:laugh:
Lenke til kommentar
- Du må dokumentere kjøpet, per i dag, så har jeg en telefon som jeg kjøpte brukt, og kvittering var mistet. Og jeg ringte der den var kjøpt (klart svar), her var den selvfølgelig ikke registrert på navn, så jeg fikk ikke tak i kvittering. Men ringte nokia og fikk bekreftet hvor lenge det var igjen på garanti, osv. Lurer på hvordan det går med tanke på dokumentasjon om jeg skulle være uheldig ? ,-/

 

Vært innom den der. De vil neppe godkjenne det faktisk, men pga vage vilkår så kan du vinne om du trekker for klagenemd. Snakket med de på telefonen om denne type sak.

Lenke til kommentar

Har selv hatt forsikring i alle år, men det var først i fjor jeg fikk bruk for den, hele tre ganger! :(

 

NetCom forsikring:

 

Første gangen gikk flott, fakset papirer som kvittering og politimelding og de fakset "tilgodelapp" til en valgfri Oslo Telecombutikk. Ny telefon den tredje dagen!

 

NetCom Totalforsikring (pluss?)

Andre gangen gikk det verre. 6210 som ble levert inn som tilnærmet defekt, måtte krangle meg til lånetelefon etter utallige samtaler med NetCom og selskapet NetCom samarbeider med for å ordne det her. Hørte ingenting på seks uker selv etter å ha ringt mange ganger, så fikk jeg endelig en ny 6310i tilbake etter "en oppvask" med NetCom som plutselig ble veldig effektive når de fikk kniven på strupen.

 

Siste gang mistet jeg en T610. Ny telefon gikk fort! :-)

 

 

Konklusjonen er rett og slett at prosedyrene ved reperasjon ikke holder mål! Det tar alt for lang tid og lånetelefon kan du se langt etter selv om dette er en stadfestet rett ifølge noen forsikringsavtaler. Jeg skjønner det faktisk hvis folk melder telefonene sine savnet fremfor å sende inn til reperasjon for å slippe å vente i en evighet - dette taper både NetCom og kundene på.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer faktisk ganske sterkt å miste telefonen neste gang, hvis jeg skulle være uheldig å skade den. Da har du jo ingen telefon som skal inn til besiktigelse hos dem, og alt burde gå fortere.

 

Kanskje litt umoralsk dette, men er vel kanskje kun det som nytter om du vil ha rask behandling.

 

Skitten bransje, krever skitne metoder :(

Lenke til kommentar
Forsikringsselskapene leker ikke butikk ;)

Grunnen til at jeg ikke vil ha forsikring er at jeg ikke ønsker å "subsidiere" mobiltelefoner til alle svina som lyver til forsikringsselskapene for å få en ny mobil. Gang på gang så kan man se på slike forum: Jeg har mistet/ødelagt mobilen min, hva skal jeg si til forsikringsselskapet for å få en ny mobil?.

 

Når det er så mange umoralske kunder, da kan ikke akkurat selskapene være naive og godtroene... Og da vil kanskje enkelte kunder oppfatte selskapene som arrogante, men til sist så er det vel vi kunder som er skyld i det.

Lenke til kommentar

Vil tro at telefonselskapene er relativt utsatt for forsikringssvindel, ja.

 

Jeg mente på ingen måte å oppfordre til dette med mitt innlegg, jeg ønsket bare å beskrive hvordan prosedyrene har vært i mine tilfeller (de tre på et år ja.. :cry:).

 

"Alle" har faktisk uflaks innimellom og da er forsikringen redningen. Problemet er (iallefall hos NetCom), at tiden det tar fra telefonen blir levert inn til besiktigelse/reperasjon eller til man får den/en ny utlevert er altfor lang!

 

Hadde de hatt avtale med "Mobilfikser'n" eller ligende selskaper kunne man levert direkte og fått ting ordnet innen 1 dag/uke!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vurderer faktisk ganske sterkt å miste telefonen neste gang, hvis jeg skulle være uheldig å skade den. Da har du jo ingen telefon som skal inn til besiktigelse hos dem, og alt burde gå fortere.

 

Kanskje litt umoralsk dette, men er vel kanskje kun det som nytter om du vil ha rask behandling.

 

Skitten bransje, krever skitne metoder :(

Du vurderer sikkert å ta stjele med deg en ekstra ølflaske fra butikken fordi øl er så dyrt også..?` :roll:

Lenke til kommentar

Har alltid hatt Telenors forsikring og har benyttet det to ganger. Når min trofaste Siemens s35i fikk litt for mye kaffe, fikk jeg verdibrev i løpet av 3-4 uker. Utbyttet ble en SE t68i. For tre uker siden tryna jeg ned trappa med p800en min i handa...og nå sitter jeg med en ny p900 i lomma :thumbs: Alt i alt veldig bra løsning syntes jeg. Bare synd at telenor+gjensidige ikke lenger dekker fuktskade.

Lenke til kommentar
Du vurderer sikkert å ta stjele med deg en ekstra ølflaske fra butikken fordi øl er så dyrt også..?` :roll:

Eh, nei det er ikke det jeg mener.

 

Det jeg mener er at folk som sitter ved telefonen eller som vurderer sakene, klarer stort sett å vri det over til at det er din egen feil.

 

Her er et lite eksempel på min reiseforsikring/fritidsforsikring:

 

Mobilen min sluttet å fungere etter at jeg hadde hatt den på meg når jeg vasket (spylte med slange) båten. Ringte til forsikringsselskapet mitt og forklarte saken. Da klarte de å vri det til at jeg ikke fikk forsikring fordi det var jeg som hadde vært hensynsløs når jeg vasket båten med mobil i lommen. Forsikringer bør jo dekke uhell, også dette uhellet mener jeg. Spurte hvordan saken hadde gått om jeg hadde omformet den slik;

 

"Spylte båt, og båten reflekterte vannet tilbake til meg, slik at mobilen som lå i lommen ble våt."

 

Da forklarte vedkommende at det hadde vært en annen sak, da var skaden voldet av andre parter enn meg selv; nemlig båten.

 

Forstå det den som vil. Dette er grunnen til at jeg tenker meg veldig godt om når jeg er så uheldig å klarer å skade mobilen. Heldigvis har jeg ikke ødelagt noen på lenge nå :thumbup:

 

(og nei, jeg vurderer ikke å stjele med meg en ekstra ølflaske fra butikken fordi øl er dyrt. Det var forresten en utrolig tåpelig sammenligning her. Du sammenligner jo en vare med en tjeneste. Heh. :dontgetit: )

Lenke til kommentar

hadde netcom totalforsikring på den nye t610-en min. etter noen måneder mistet/ble den stjelt i Kvitfjell da jeg sto på Snowboard. Siden jeg ikke anmeldte tapet hadde jeg visst heler ingen rett til forsikring hos Netcom.... er ikke det litt rart?

 

Reisforsikringen dekket glatt tapet av en Nokia 7210 i New York for et snaut år siden. de krevde ikke anmeldelse...

Lenke til kommentar

Et lite søk på forumet her viser jo med all tydelighet at endel folk bruker forsikringen for alt den er verdt.

 

Forsikringsselskapene driver sin virksomhet etter solidaritetsprinsippet - dvs. at dersom noen får en skade, så dekker fellesskapet skaden, minus egenandel.

 

Forsikringsselskapene på sin side beregner forsikringspremien som vi betaler, ut fra risiko for tap eller skade, samt verdien på gjenstanden. I tillegg skal forsikringsselskapene tjene penger, og dette er også bakt inn i den forsikringspremien du betaler hver måned.

 

Det er nå engang slik at forsikringsselskapene ikke driver noen veldedig organisasjon - de eksisterer pr. i dag kun for å tjene penger. Tjener de ikke penger, så vil de heller ikke være i markedet veldig lenge.

 

Mange bruker mobilforsikringen VELDIG aktivt. (har selv jobbet med mobilforsikringer, og sett 4-5 "skader" fra en og samme person i løpet av en 3-måneders periode) Det er jo da ganske tydelig at man har en forsikringskunde som enten er:

 

a) Svært uaktsom (og derved en stor risiko)

b) Svært utspekulert (og derved en stor risiko)

 

De fleste som har abonnement har også en forsikring tilknyttet, som de betaler en månedlig premie for. Mange vil nok aldri benytte seg av forsikringen sin, mens mange andre bruker forsikringen for det den er verdt. De som aldri benytter seg av forsikringen sin betaler for de som benytter den aktivt.

 

Jeg vil nesten gå så langt som å si at det foreligger en utstrakt svindel mht. tapte mobiler. Det ser man på forumet her... Forsikringsselskapene er nok også klar over dette, men foreløpig sitter de på gjerdet - de tjener jo fett med penger på de stakkarene som aldri bruker forsikringen sin.

 

Skulle rett være rett, så burde gjentatt tap eller skade føre til at man ble plassert i et høyrisikogruppe-register - som så burde blitt samkjørt med andre forsikringsselskaper der hvor man har bilforsikring, innboforsikring, reiseforsikring osv... da ville nok antall "skader" sunket ganske drastisk, og forsikringspremien ville også blitt billigere for de som har lavere risiko for å miste mobilen 4 ganger i måneden.....

 

Høy risiko = høyere forsikringspremie. Det er vel noe alle kjenner seg igjen i. Spesielt de som skal forsikre en rask bil i 18-års alderen.... :green:

 

Selv har jeg hatt nesten 50 stk mobiler, og jeg har ikke hatt tap/skade på noen av de. Av den grunn gidder jeg heller ikke forsikre (les: sponse de andre idiotene som ikke klarer å passe på en mobiltelefon) en forholdsvis billig gjenstand som lett lar seg erstatte.

 

@hox: spyler du båten med mobilen i lomma så ville jeg nok sagt at du var grovt uaktsom med mindre du hadde på deg regntøy. Alle vet at mobiler ikke tåler FUKTIGHET. Så forskringsselskapet har helt rett, de.

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...