Gå til innhold

NV40 vs R420: Hvem vinner flest tester?


Anbefalte innlegg

tror denne gangen har Nvidia tatt tilbake tronen..fordi den extreme versionen komm uventet på meg..

Hmmm, er ikke så sikker på det, en ny versjon av X800XT med samme kjernefrekvens, men raskere minnebrikker er sikkert ikke langt unna. Som overklokkingstestene har vist hittil har X800XT stor nytte av raskere minne, mens kjernefrekvensen spiller mindre rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nVidia er klart foran på OpenGL og vil vel dermed være og foretrekke

for DOOM III, nuff said. :p

Ser slik ut med dagens drivere ja, håper ATI's driverteam klarer å øke ytelsen endel i OpenGL fremover, men virker som om de prioriterer Direct3D. Sikkert fordi flere spill er Direct3D...

Lenke til kommentar
6800 GT ser ut til å være best price/performance, er jo tross alt bare et underklokka 6800 Ultra, og har dessuten ATI's fordeler med mindre strøm, tar bare en kortplass, en molex connector ol. Tror denne blir nVidias sterkeste kort, bare de ser til å få den ut på markedet snart :yes:

2 andre ting som taler for 6800GT er 16 pipelines og PS3.

Og ettersom at det er et underklokket 6800ultra, så vil jeg tro at de klokker seg lett opp til ultra.

Lenke til kommentar
nVidia er klart foran på OpenGL og vil vel dermed være og foretrekke

for DOOM III, nuff said.  :p

Ser slik ut med dagens drivere ja, håper ATI's driverteam klarer å øke ytelsen endel i OpenGL fremover, men virker som om de prioriterer Direct3D. Sikkert fordi flere spill er Direct3D...

Men det kommer jo mange spill basert på Doom III motoren, så OpenGL kommer for fult snart!

Lenke til kommentar
nVidia er klart foran på OpenGL og vil vel dermed være og foretrekke

for DOOM III, nuff said.  :p

Ser slik ut med dagens drivere ja, håper ATI's driverteam klarer å øke ytelsen endel i OpenGL fremover, men virker som om de prioriterer Direct3D. Sikkert fordi flere spill er Direct3D...

Men det kommer jo mange spill basert på Doom III motoren, så OpenGL kommer for fult snart!

Quake 4 noen? :yes:

Lenke til kommentar
Jeg leste testen på HardOcP (som du ikke har tatt med her) og der knuste x800xt pe 6800ultra nesten hver eneste test.

Veldig mye bruk av ordet "knuser" i denne tråden, til tross for at ytelsen er relativt jevn, slik jeg ser det ligger ATi litt foran, men det er ikke snakk om noen knusing hverken i den ene eller andre retning (noe som er relativt kalrt, siden folk her ikke engang klarer å bestemme seg om hvem som "knuser" hva)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg leste testen på HardOcP (som du ikke har tatt med her) og der knuste x800xt pe 6800ultra nesten hver eneste test.

Veldig mye bruk av ordet "knuser" i denne tråden, til tross for at ytelsen er relativt jevn, slik jeg ser det ligger ATi litt foran, men det er ikke snakk om noen knusing hverken i den ene eller andre retning (noe som er relativt kalrt, siden folk her ikke engang klarer å bestemme seg om hvem som "knuser" hva)

 

AtW

Må si meg rimelig enig her. Det de fleste folk ikke vet er hva som ligger bak visse hardware-test sider. Om det er NVIDIA eller ATi som sørger for litt ekstra mat på bordet.

 

ATi ligger alt i alt litt foran og overklokkingsegenskapene burde være rimelig fine pga kortets størrelse, strømforbruk og temp.

 

Fortsatt venter jeg til min benchmark av X800 er klar.

Lenke til kommentar
2 andre ting som taler for 6800GT er 16 pipelines og PS3.

Og ettersom at det er et underklokket 6800ultra, så vil jeg tro at de klokker seg lett opp til ultra.

6800GT vil vel ha en mindre kjøleløsning og en molex, så du vil nok slite med å få den opp på ultra hastighet.

Lenke til kommentar
2 andre ting som taler for 6800GT er 16 pipelines og PS3.

Og ettersom at det er et underklokket 6800ultra, så vil jeg tro at de klokker seg lett opp til ultra.

6800GT vil vel ha en mindre kjøleløsning og en molex, så du vil nok slite med å få den opp på ultra hastighet.

Fortsatt har jeg tro på at 6800GT kan bli det nye FX5900XT kortet. Muligens ikke like overklokkingvennlig.

 

Det er uansett for tidlig å kåre en vinner, da vi burde vente på nye offisielle drivere som ikke er i barnefasen enda.

Lenke til kommentar

Gidder ikke starte ny tråd på denne.....

 

Skal hente ny 9800PRO på posten nå, har hatt NV installert før, er det noe jeg bør tenke på når det gjelder drivere? Jeg henter naturligvis nyeste fra ATI, men holder det å avintallere gamle drivere fra XP, eller bør jeg bruke verktøyet fra 3dguru.com?

Lenke til kommentar
2 andre ting som taler for 6800GT er 16 pipelines og PS3.

Og ettersom at det er et underklokket 6800ultra, så vil jeg tro at de klokker seg lett opp til ultra.

6800GT vil vel ha en mindre kjøleløsning og en molex, så du vil nok slite med å få den opp på ultra hastighet.

Ikke sikkert at det er representativt for de produktene som faktisk kommer i butikken, men ble klokka til 425 MHz av Firingsquad

 

Synes scores'ene var litt merkelige da, OC'a GT burde ikke slått 6800 Ultra Extreme, hvis ikke minne OC har såpass mye å si da (må vel nesten være derfor ja).

 

Selv om dette GT kortet ikke er 100% samme kort som man kan få kjøpt i butikken om "noen måneder" var jo kjøleløsninga mindre og kun en molex connector på kortet. Tror nok strømforsyninga vil være viktig ved overklokking for å kunne gi nok W på en molex connector...

Lenke til kommentar

Ytelsensforskjellene er temmelig små men jeg synes at Nvidias høye strømforbruk = mye varme = kraftig kjøling = støy ikke er bra. Behov for ny strømforsyning, 2kortplasser, 2 strømkontakter er heller ikke bra.

GeForce 6800 Ultra Extreme skal ha et strømforbruk på 125-130Watt ....

Radeon X800 XT skal være kjøligere en forrige generasjon.

 

Blant store PC-byggere som Dell, HP osv er trolig ikke Nvidias kort spesielt attraktive pga. overnevnte problemer.

 

Blir som å sammenlikne 2 biler som går omtrent like fort men den ene bruker mye mere drivstoff en den andre.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk kan oppsummeres i to:

 

1. For de som har råd, Atis toppkort er definitivt det beste kortet.

 

2. Men mest interessant for min del, er forholdet mellom X800 pro og 6800 GT. Og mitt inntrykk er at Nvidias kort er litt foran. Å kjøpe noe før jeg vet reell ytelse på Doom 3, samt overklokkingsegenskaper, er allikevel utelukket.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at ID ikke kommer til og lease motorn sin til et stort antall spillprodusenter, se på q3 motorn som er brukt i over 10 kjente spill og masse mindre kjente, det id tjener mest penger på er ikke salg av spillet de lager, men salg av motorn i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...