Gå til innhold

NV40 vs R420: Hvem vinner flest tester?


Anbefalte innlegg

' date='12/05/2004 : 16:13'] Ehm.. Så du mener, MistaPi, (i teorien da)at ett geforce FX 5200 med 64MBram og 256bits mem.interface, har like mye båndbredde som ett geforce 6800U med 256MB ram og 256bit mem.interface? Tror du er på bærtur. :dontgetit: Klokkefrekvenser har jo også noe å si såklart.... *småforvirra*

Du må huske å skille på mengde minne og hastigheten på minne.

 

Her er hvordan du regner ut hastigheten på minnet:

A. finn antall bit minnebuss (64, 128 eller 256) Dette forteller hvor mange bit data som kan sendes nøyaktig samtidig.

B. finn ut datarate-hastigheten på minnet. Tallet ligger normalt mellom 400 og 1000MHz.

Hastigheten på minnet er: A * B / 8. (8-takket er for omregning mellom bit og Byte)

 

Eksempel: Geforce FX 5200 med 286MHz datarate-hastighet og 128bit minnebuss har en minnehastighet på 286MHz * 128bit / 8bit/Byte = 4576 MByte/s = ca 4,6 GByte/s.

 

Eksempel: Radeon 9800 pro med 680MHz datarate-hastighet og 256bit minnebuss har en minnehastighet på 680MHz * 256bit / 8bit/Byte = 21760 MByte/s = ca 21,8 GByte/s.

 

Samme regnestykke gjelder uansett om det er 64, 128, 256 MiB eller andre mengder minne. Regnestykket gjelder også uansett hvilken GPU som brukes.

 

Poenget er vel at FX5200 ikke selges med 256bit minnebuss, men 128 (eller 64) og bare det halverer minnehastigheten (eller gjør den 1/4 ved 64bit). I tillegg så utstyres FX5200 med utrolig tregt minne. 286MHz i stedet for 680MHz. Dette mer enn halverer minnehastigheten ennå en gang.

 

Det kan hende at spill som DOOM3, HL2, FarCry 2 vil like mer enn 256MiB minne men det er ikke på grunn av at de bruker mye systemminne. Det er heller fordi antall teksturer øker og det blir mindre kompressjonen på de for å øke kvaliteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
With the highest image quality options presently available on the Radeon 9800 we can see that the 256MB board separates its performance from the 128MB version at 1600x1200. At this resolution the performance difference is 24% and while the 128MB board sinks below 30 FPS with these IQ settings, the 256MB board stays above 30 FPS.

 

Se selv :

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/9800_256/

 

Testen er fra juli 2003 med r9800PRO 128MB vs 256

men prinsippet er det samme .

Max testet er 6X FSAA & 16x AF @ 1600x1200

128MB begynner å henge etter ved 4x FSAA i slik høy oppløsning .

Poenget ditt er i hvertfall at man må opp i HQ 1600x1200 og 4xAA for at det spillet som er testet skal bruke mer enn 128 MiB av videominnet. Under denne oppløsningen yter 128 MiB og 256 MiB-versjonene av kortene likt fordi spillet bruker under 128 MiB minne.

 

Jeg tror at det ennå er en stund til vi ser spill som klarer å ta i bruk dobbelt så mye minne som det (altså over 256MiB).

Lenke til kommentar

Hmm ja ok. Jeg vet at fx5200 ikke har 256bit minne:P men takk..hehe.

Mente ikke å sammenligne systemminnet og Vram'en..ble litt surr i setninga kanskje.

Så da holder det kanskje med 256MB en stund til da. Kommer jo helt an på hvor mye minne spillet vil ha til å lagre textures osv i da.

Lenke til kommentar

Poenget var at det er forskjell imotsetning som enkelte hevder

det ikke er.

Mange teite tester/benchmarks er der ute også som tester på 1280 som høyeste

oppløsning .

 

Dessuten har jo NV40 en 128MB modell .

Noen vil vel kanskje tenke på surround gaming også .

 

Men benyttes max 1280 kan man selfølgelig se bort fra

ekstremt mye videominne (idag).

 

Det var engang 64MB var nok også .

 

Skal man først ha nytt vga kort til mange tusen hvorfor ikke legge

på litt for å få toppmodellen .

(så blir det iallefall veeeldig lenge til neste oppgradering)

Det er jo tross alt en del folk som sitter med nvidia 5959 og r9800xt

selv om de strengt takk ikke trenger det mht. minne.

 

Når det gjelder spill som kommer og og hvor mye minne de

evt. vil kunne ta ibruk og når de dukker opp er kun gjetninger.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gamespot.com har denne testen her som følger tendensen, men nVidia vinner klart i 3DMark og er godt over 20 fps foran i Call of Duty...

Men i FarCry som er den mest relevante game-testen per dags dato er X800Pro og XT ganske overlegen. Grunnen til at Nvidia scorer høyere i Call of Duty er fordi dette er et OpenGL spill og alle vet at Nvidia er overlegen her og alle vet også at D3d (direct 3d) er bedre enn Opengl igjen ;) Slik som det ser ut nå virker det som om X800Pro og X800XT PE er bedre i de nyere spillene, men time will tell ;)

Lenke til kommentar
Gamespot.com har denne testen her som følger tendensen, men nVidia vinner klart i 3DMark og er godt over 20 fps foran i Call of Duty...

Men i FarCry som er den mest relevante game-testen per dags dato er X800Pro og XT ganske overlegen. Grunnen til at Nvidia scorer høyere i Call of Duty er fordi dette er et OpenGL spill og alle vet at Nvidia er overlegen her og alle vet også at D3d (direct 3d) er bedre enn Opengl igjen ;) Slik som det ser ut nå virker det som om X800Pro og X800XT PE er bedre i de nyere spillene, men time will tell ;)

Er det dette du kaller overlegent.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1583557,00.asp

Lenke til kommentar

jeg har bestilt et Sapphire X800 Pro nå, men når jeg leser testene så ser jeg jo det at GeForce 6800 GT leder litt over x800pro i de fleste tester. Ble veldig usikker nå, hva bør jeg kjøpe, et Gainward GeForce 6800 GT eller et Sapphire X800 Pro?

 

 

Edit: leif :angry:

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
jeg har bestilt et Sapphire X800 Pro nå, men når jeg leser testene så ser jeg jo det at GeForce 6800 GT leder litt over x800pro i de fleste tester. Ble veldig usikker nå, hva bør jeg kjøpe, et Gainward GeForce 6800 GT eller et Sapphire X800 Pro?

 

 

Edit: leif :angry:

Sånn jeg ser det er begge kortene veldig bra, forskjellene er små, kan ikek skjønne at noen av de skal være ett dårlig kjøp.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gamespot.com har denne testen her som følger tendensen, men nVidia vinner klart i 3DMark og er godt over 20 fps foran i Call of Duty...

Men i FarCry som er den mest relevante game-testen per dags dato er X800Pro og XT ganske overlegen. Grunnen til at Nvidia scorer høyere i Call of Duty er fordi dette er et OpenGL spill og alle vet at Nvidia er overlegen her og alle vet også at D3d (direct 3d) er bedre enn Opengl igjen ;) Slik som det ser ut nå virker det som om X800Pro og X800XT PE er bedre i de nyere spillene, men time will tell ;)

Er det dette du kaller overlegent.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1583557,00.asp

Dette kaller jeg overlegenhet: FarCry

 

Og en ting til:

The ATI Radeon X800 cards really shine in Far Cry, with both the Radeon X800 XT and the Radeon X800 Pro outperforming their GeForce 6800 counterparts in what is arguably today's most relevant game benchmark.

 

FarCry test 2

Endret av Merlin
Lenke til kommentar
Nettopp, eyecandy er viktig, mye viktigere en 1024x7xx uten AA/AF!

Om kortet ikke er så bra i openGL bryr meg midt i r'va..dx9 som teller framover...

 

har allerede bestemt meg for x800pro eller xt!

Kjøper man et X800PRO eller XT så drar man ingen synlig forskjell ved å kjøre 1024x768, men ved 1600x1200 med AA og AF merker man forskjell, og uansett om man velger XT eller Pro er jeg helt sikker på at man blir fornøyd. Jeg personlig vil gå for et pro (sapphire).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...