Gå til innhold

dårlig quoting, innskjerpninger?


Anbefalte innlegg

Ta en titt her

 

Helt elendig quoting

 

Ta en titt i denne tråden.

 

Her tror jeg en moderator har vært å ryddet opp.. men det er seriøst ille.. spesielt når man qouter bilder..

 

Noe bør gjøres.. og det bør gjøres nå

 

Og ikke minst størrelser på bilder i den siste tråden jeg linket til

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å quote alt som er sagt før av en annen er jo heller ikke nødvendig bestandig, klipp bort det som ikke har noe med det du skal svare på å gjøre, sparer masse plass og gjør alt mere oversiktlig. Vet jeg ikke er perfekt og har quotet alt, men da er ikke det som er skrevet fra før urimelig langt.

Lenke til kommentar

Thats my point..

Jeg personlig synes vi må slå litt strengere ned på totalt unødvendig quoting.. ikke slik at man blir bannet fra forumet.. men at personen som gjør det f.eks får en advarsel.. om den er i form av en pm til han eller en prikk i advarsel feltet går jo egentlig for det samme..

Lenke til kommentar

Det får no vera måte på pirk... God forumkultur blir ikkje skapt ved åtvaringar for bagatellar.

 

Ein nyttig forumfunksjon kunne ha vore ei varselmelding som blir vist når du er i ferd med å posta eit innlegg der t.d. meir enn halvparten av innhaldet er sitat. Eit par vennlege ord kan forklara kvifor dette ikkje er så bra, med spørsmål om du verkeleg vil posta eit innlegg med så mykje sitering. (Totalsperre er sensur, og det er uakseptabelt.)

 

(Forresten, kva med å slå hardt ned på unødvendig bruk av engelsk? Eit ord som "quoting" er jo totalt hårreisande! (Hallo, liksom!) :) *dukk*)

Lenke til kommentar

Advarsler blir nok aldri delt ut for feilsitering du ;)

 

Derimot må du bare rapportere tråden/posten og få en moderator til å se på saken og kutte ned størrelsen på quoten. Er det skikkelig bad så sender vi gjerne en PM om at personen må huske på å gjøre slikt selv neste gang :)

Lenke til kommentar

QUOTE (Ganske @ 29/04/2004 : 21:06)
Det får no vera måte på pirk... God forumkultur blir ikkje skapt ved åtvaringar for bagatellar.

Enig, men det er god forumskikk å ikke quote mer enn du trenger.

 

Uansett, rapporter det så ordner vi opp, og sender noen snille ord på PM :)

Lenke til kommentar

Hva med å vurdere en modifisering av innstillingene på forumet, slik at det kun tillates å sitere èn person?

 

På den måten fjerner man effektivt all irriterende og unødvendig sitering, og de som trenger å sitere flere kan gjøre dette ved å dele opp i forskjellige "sitatblokker".

 

Dette vil gjøre forumet betraktelig mer lesbart, samtidig vil det kreve litt mer av den enkelte. Og det er ingen ulempe, folk bør ta seg litt mer tid når de skriver innlegg.

 

For å se hvordan det fungerer i praksis kan Something Awful-forumet anbefales.

(Jeg vil forøvrig anbefale alle å ta en titt på forumreglene på SA)

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar

nja, i noen tilfeller vil det være ønskelig å quote flere personer for å få fram en sammenheng. Vi er vel egentlig mer for frihet under ansvar enn å strupe inn alle muligheter. Dette er jo ikke ment å være en barnehage heller.

 

Personlig synes jeg ikke problemet med massequoting er overveldende stort, og jeg har ingen problemer med å gripe inn i tråde hvor folk overdriver.

 

*tittepå SA-forumet*

Lenke til kommentar

QUOTE (Kowalski @ 06/05/2004 : 06:26)
Hva med å vurdere en modifisering av innstillingene på forumet, slik at det kun tillates å sitere èn person?

Vel, megaqoutes blir det da også. Da må det i så fall være slik at man kun kan qoute det den aktuelle brukeren - altså må ikke det som brukern (som vi qouter) qoutet komme med.

 

Dårlig ordlegging, men dere skjønner.

Lenke til kommentar

På et vBulletin-forum jeg frekventerer er muligheten til å flernivåsitere fjernet fullstendig (ja, ok, man kan jo fortsatt gjøre det manuelt vil jeg tro). Finnes det ikke en modifikasjon for Invision som gjør det samme?

 

Flernivåsitering er IMO en uting og har sjelden kontekstuell hensikt overhodet.

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 02/05/2004 : 11:26)
Stig-Arne: Der tok du vel hele essensen i fornuftig quoting - qoute bare det du skal kommentere.

Høh?

 

 

Der du skal kommentere ett innlegg forran posten din, og som i tillegg har quotet av ett annet innlegg som igjen og igjen osv.. fatter?

Og du skal BARE kommentere det siste..

Vitsen er?

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

LarsC berører essensen i det jeg prøver å få frem (har ikke sett så mange poster av deg i det siste forresten..?)

 

Om det på død og liv er nødvendig å sitere flere personer i samme blokk, så kan det heller løses gjennom å stykke opp sitatene.

Det bidrar i de fleste tilfeller til å øke lesbarheten, og det tvinger personen som siterer til faktisk å ta stilling til om det som skal siteres er relevant, ettersom man da må redigere.

 

Altså øker det kvaliteten på innleggene, noe som trengs.

 

Flere innspill fra admins?

Lenke til kommentar

QUOTE (Kowalski @ 06/05/2004 : 20:55)
(har ikke sett så mange poster av deg i det siste forresten..?)

 

Har jeg ikke nok poster fra før da? :roll:

 

Neida. Skal ikke ta akkurat det opp her. ;)

 

 

QUOTE
Det bidrar i de fleste tilfeller til å øke lesbarheten, og det tvinger personen som siterer til faktisk å ta stilling til om det som skal siteres er relevant, ettersom man da må redigere.

 

Helt enig. En automagisk løsning hadde vært fortreffelig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...