Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går ikke motoren ordentlig? Les dette


Opus

Anbefalte innlegg

Ved ujevn motorgange, feiltenning etc. kan pluggene gi deg svaret.

 

Denne guiden gjelder for alle typer bensinmotorer, ikke dieselmotorer.

 

05.jpg

Normal plugg:

Gråbrun/grålig avleiring og sorte elektrodeflater.

Slik ser pluggen ut når motoren er i fin form.

 

06.jpg

Oljete plugg:

Våt, oljete avleiring.

Årsak: Slitte stempelringer, -sylindervegger

-ventilforinger(paraplyer) eller ventil-styring.

Forekommer også ved innkjøring av motorer.

 

07.jpg

Kraftig avleiring:

Overflod av gul eller gråaktig sprø avleiring(kan falle av når man pirker på den).

Årsak:Tomgange over lengre tid eller slitte ventil-styringer.

 

08.jpg

Uten avleiringer

Pluggen har lite eller ingen avleiringer.

Elektroden er glassert og insulatoren er hvit.

Årsak:

Overoppheting, pga. feil varmeverdi på pluggen, -timing på tenninga, for lav oktan eller for mager bensinblanding.

 

01.jpg

Gulaktig og glassert insulator

Få andre avleiringer

Årsak:

Feil forbrenning, -tenning eller lang periode med tomgang etterfulgt av rask akselerasjon.

 

02.jpg

Smeltet elektrode

Elektroden er smeltet og insulatoren er brent.

Årsak:

For-tenning, feil varmeverdi eller mager bensinblanding.

 

03.jpg

Karbonavleiring

Pluggen er sotete(tørr)

Årsak:

For fet bensinblanding pga. feil choke bruk, -justering av co, deffekt flottør/nåleventil(forgasser),

tett luftfilter.

 

04.jpg

Knust insulator

Kan også være en sprekk

Årsak:

Feil klaring mellom elektrodene eller detonasjon pga. feil timing på tenninga, lite kjølevann(overheting)

eller mager bensinblanding.

 

Finner du ikke svaret på problemet ditt her, sjekker du resten av HT/LT kretsene til tenninga før du mistenker bensinsystemet.

 

Håper denne guiden kan være til hjelp.

Ser du feil, mangler eller noe annet du lurer på, si i fra så skal jeg rette det(ikke quote hele posten). :)

 

Note: Bilder og forklaringer er hentet fra Haynes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Skal du sjekke glødepluggene er dette veldig enkelt:

1. Skru dem ut

2. Sett støm på dem, 2-3 sek (les på pluggene, ikke bruk for høy spenning, det finnes noen få på 6,5V, de fleste er på 10,5V og oppover, disse takler 12V)

3. Enten virker de, eller ikke. Bytt de som ikke virker, helst alle. De er alle like slitte

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Pluggen antenner bensinen. (Tennplugg)

Glødeplugg varmer vel opp sylinderhodet slik at dieselen antennes når den blir sprøytet inn (Ved kaldstart). Diesel antennes automagisk når den kommer sammen med komprimert luft, og ikke ved bruk av gnist (tennplugg). Derfor gamle diesel-kjøretøy kan svive totalt uten strøm, og er immune mot overledning pga. fuktighet.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Pluggen antenner bensinen. (Tennplugg)

Glødeplugg varmer vel opp sylinderhodet slik at dieselen antennes når den blir sprøytet inn (Ved kaldstart). Diesel antennes automagisk når den kommer sammen med komprimert luft, og ikke ved bruk av gnist (tennplugg). Derfor gamle diesel-kjøretøy kan svive totalt uten strøm, og er immune mot overledning pga. fuktighet.

5526009[/snapback]

 

Her må det rettes på en del... For det første så har vi glødeplugger på en dieselmotor for å forvarme innsugninslufta som ligger i innsuget på motoren. Dette er for å få en lettere start, siden dieselen selvantennes pga varmen som oppstår i sylinderen ved kompresjon av lufta. Har vi ikke gløding når det er f.eks -20 grader ute,så er det så godt som umilig å få start på en diesel (snakker nå om gammeldagse,mekaniske dieselmotorer, ikke common Rail), nettopp fordi kompresjonen i seg selv greier ikke å varme opp lufta den suger inn som er på -20 grader raskt nok. Har vi derimot glødeplugger,så varmer vi opp lufta i manifolden til nærmere 50-60 grader eller mer,og dette gjør da at lufta er varm nok slik at det blir varmt nok til å antenne dieselen under kompresjonen. Tennpluggen på en bensinbil brukes som sagt til å antenne bensin/luftblandingen.

 

Håper dette var en fullgod forklaring på hvorfor vi har glødeplugger ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rockeren: Må heller rette dine utsagn. Glødepluggen sitter i toppen og ikke i innsuget. De brukes noen få sekunder under kaldstart for å varme opp luften og sylinderveggen. Når motoren går, er varmen i motoren kombinert med trykket nok til å antenne dieselen.

 

Det sier seg vel nesten selv at dersom glødepluggene skulle varmet opp luften i manifoilen ville det tatt lengre tid på å fått nok varme til å antenne, fordi varmen ledes vekk både i manifoilen og sylinderhodet.'

 

Edit: Siden dette (og rockeren og sedsberg sine) innlegget ikke akkurat er on-topic burde det kanskje slettes (?)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Rockeren: Må heller rette dine utsagn. Glødepluggen sitter i toppen og ikke i innsuget. De brukes noen få sekunder under kaldstart for å varme opp luften og sylinderveggen. Når motoren går, er varmen i motoren kombinert med trykket nok til å antenne dieselen.

7475943[/snapback]

 

Jo, dei sit i innsugingsmanifoilen også. Sjølsagt er det bedre med dei som sit i toppane, MEN det er ein del som har glødepluggen i innsugingsmanifoilen. Blant anna min Deutz D6006A.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
Jo, dei sit i innsugingsmanifoilen også. Sjølsagt er det bedre med dei som sit i toppane, MEN det er ein del som har glødepluggen i innsugingsmanifoilen. Blant anna min Deutz D6006A.

 

Jo, men da er det forvarming av luften og brukes vel stort sett på direkteinnsprøytedediesler, på f.eks Perkins har du en liten sak som antenner en liten dieselbrenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...