Gå til innhold

nytt digital kamera til en billig penge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke så veldig stor komprimering. uannsett så er det bildet med 14 ganger zoom og 4 av de er optiske, det forklarer vel grunnen ?

digital zoom er egentlig bare en dårlig oppfinnelse.. (?)

Jepp, jeg ville anbefalt å skru digital zoom helt av og heller gå nærmere :)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen expert på området, men jeg har kjøpt et Casio Exilim EX-Z40 til ca 3500 på expert. grunnen til denne lave prisen er experts sin 150 % prisgaranti. De selger dette til 4300 kr, men pga at man får kjøpt det til rundt 3500 kr på nettet så fikk jeg kjøpt det til denne prise. Ellers så har elkjøp 30 dagers returrett noe som gjør at man kan kjøpe seg et kamera, prøve det ut, ta og føle på det og deretter bytte det inn og få igjen pengene hvis man ikke er fornøyd.

Mange er rimelig ferske i forhold til kjøp av digitalkamera, slik som meg. Derfor er det veldig greit å kunne dra i butikke for å kunne se og ta på kameraet. Det blir sagt og forklart veldig mye her, men hvis man har liten erfaring bør man kanskje prøve kameraet først. Når det er sagt så Casio Exilim EX-Z40 et utrolig bra kamera. Fantastisk design, gode bilder og kjempe bra batterikapasitet. Det er også veldig enkelt å bruke og ta bilder med.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt HP 735 på onsdag hos Expert Bonus, for kr 1599. Som Sjefern og ridgea har nevnt, man får utrolig mye funksjoner for pengene. Og ifølge testene til Steves Digicams og akamera.dk er det eneste store ankepunktet på denne batterilevetiden. Men jeg har nå 8 stk 1800 mAh tilgjengelig (kombinert med en lader som tar 4 batterier om gangen), så akkurat dette blir ikke noe stort problem for meg.

 

Ser meg selv som en skikkelig nybegynner innenfor (digital)fotografering, ble selv ganske så overveldet over alle innstillingsmulighetene på 735. Spesielt med tanke på at mitt forrige kamera var et HP 318 (uten optisk zoom og andre relaterte innstillinger). Spesielt likte jeg veldig godt muligheten for opptak av video m/lyd, med et 512MB SD-kort kan man ta opp maks 50 minutter..!

 

Har ennå ikke kjøpt noe SD-kort. Men neste helg reiser jeg på 4 ukers sommerferie til Filippinene, og jeg skal da kjøpe meg et kort på 512MB til video, og et på 256MB til bilder (512MB hvis prisene er veldig lave på minnekort der nede).

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

OK, har lagt ut 3 bilder som jeg mener kan duge for sammenlikninger:

 

http://home.no.net/nseu/test/HPIM0009.JPG

http://home.no.net/nseu/test/HPIM0012.JPG

http://home.no.net/nseu/test/HPIM0015.JPG

 

Første og siste bilde har landskapsmodus slått på, ellers er alle bildene tatt med standard innstillinger og høyeste kvalitet.

 

Vil bare igjen minne på at jeg er en total n00b på fotografering, så bare kom med eventuelle tips...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

Jeg syns det var fine bilder jeg :) lykke til videre med kameraet ditt...

 

off-topic:

Du er fra filippinene? Det er jeg også (ikke at det er så veldig spesielt, hehe) Du får ha en riktig flott tur! Heldiggris! ...ikke spis for mye "balot" (kyllingfoster) ;)

Lenke til kommentar
Har ennå ikke kjøpt noe SD-kort. Men neste helg reiser jeg på 4 ukers sommerferie til Filippinene, og jeg skal da kjøpe meg et kort på 512MB til video, og et på 256MB til bilder (512MB hvis prisene er veldig lave på minnekort der nede).

Bare pass på så du ikke faller for fristelsen til å kjøpe det billigste du finner. Sats på Sandisk eller Lexar du :-)

Lenke til kommentar
Jeg syns det var fine bilder jeg :) lykke til videre med kameraet ditt...

 

off-topic:

Du er fra filippinene? Det er jeg også (ikke at det er så veldig spesielt, hehe) Du får ha en riktig flott tur! Heldiggris! ...ikke spis for mye "balot" (kyllingfoster) ;)

Takker for omtalen :-) Skal lese det jeg finner av guider og slikt på nettet, og legge ut mer bilder fra Filippinene når jeg har kommet hjem igjen derfra.

 

[off-topic]

Kumusta ka? Alltid hyggelig å treffe en "landsmann". Er født der nede, har norsk far og filippinsk mor (skal bo hos tanten og onkelen min på morssiden under oppholdet der). Men har bodd i Norge siden 1986 (er født i 1980), føler meg mest norsk til tross av utseendet og at jeg snakker noe "tagalog".

 

Dette er 3. året på rad jeg skal reise dit (var også nede en gang i 1992), og jeg gleder meg stort! Blir nok mye reising, da det på denne tiden av året kan komme opp i 40 grader m/96% luftfuktighet i Marikina City (der slekta mi bor) :scared: Kommer sikkert også til å drikke mer der nede på 4 uker enn det jeg gjør på et år her i Norge ;) Og angående "balut" (andefoster faktisk, 12-14 dager gammelt), jeg spiste 2 stykker på røde rappen ifjor (etter å ha tatt et par-fire øl, selvsagt)...

[/off-topic]

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Digital zoom kan være greit å ha når du skal ta bilde av ting som er langt borte og du ikke har mye plass på kortet ditt. Da kan du like godt spare litt plass på å zoome litt digitalt. *brukte det når jeg tok bilde av firfisler på kypros i sommer :D *

På de fleste kamera, ihvertfall de jeg har prøvd, fungerer digital zoom som "interpolasjon" og ikke som "crop". Dermed sparer du ikke plass i det hele tatt...du får bare et uskarpt/bløtt bilde i samme format som de andre bildene.

Lenke til kommentar
På de fleste kamera, ihvertfall de jeg har prøvd, fungerer digital zoom som "interpolasjon" og ikke som "crop". Dermed sparer du ikke plass i det hele tatt...du får bare et uskarpt/bløtt bilde i samme format som de andre bildene.

Jasså? Jeg snakker bare for mitt eget HP-kamera (+et trust en venn av meg har) når det gjelder akkurat det der. Har ikke tenkt så mye på det men trodde det var sånn på alle. Jeg sparer ihvertfal masse plass på kortet ved å "kutte bildet på stedet" fremfor å redigere når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...