Gå til innhold

9800 PRO vs 9800XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
må ikke finne på å kjøpte XTen  :thumbdown:

Tåpelig sagt!

 

Er man ute etter det beste kortet i ATI serien så må man ha 9800 XT, bare fordi 9800 PRO er mere for pengene så er alikevel 9800 XT et bedre kort.

Nei faktisk ikke.

 

Å kjøpe dette kortet er faktisk nesten dumt, eller rettere sagt sløsing med penger. De aller fleste 9800pro kortene kan jo kjøre i XT frekvenser uansett, så hvorfor ta seg bryet? Er jo ikke akkurat så vanskelig å flashe kortets bios.

 

Så hvorfor bruke masse penger på et kort som har en så liten ytelsesforskjell fra 9800pro? Kun for skrytefaktoren?

Lenke til kommentar

Det er flere grunner enn det slik jeg ser det. Husk på det at i mange spill er teksturene såpass detaljerte at de bruker opp kollossale mengder videominne. Det beste eksempelet er nok Call of Duty som snørrer totalt hvis man kjører på Extra på teksturkvaliteten dersom man kun har 128mb minne.

 

Jeg har et av de noe sjeldne (?) Radeon 9800Pro 256MB DDRII kortene, så jeg har ingen problemer med det, men min nabo som har relativt identisk maskin som meg med unntak av grafikortet som er en 128MB variant kan ikke det.

 

For å illustrere et poeng; det er forskjell, men det er neppe verdt prisforskjellen slik det er nå, men nå kommer jo tross alt også begge leverandørenes neste generasjon med grafikkort inn i butikkhyllene hvert øyeblikk, så å kjøpe et kort til 4000kr nå ville jo være rene galskapen.

Lenke til kommentar

128 vs 256 MB RAM kan jo gi store utslag i visse tilfeller. Men XT er ikke verdt den mye stivere prisen.

 

(edit)

 

For å illustrere et poeng; det er forskjell, men det er neppe verdt prisforskjellen slik det er nå, men nå kommer jo tross alt også begge leverandørenes neste generasjon med grafikkort inn i butikkhyllene hvert øyeblikk, så å kjøpe et kort til 4000kr nå ville jo være rene galskapen.

 

Godt poeng.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
128 vs 256 MB RAM kan jo gi store utslag i visse tilfeller. Men XT er ikke verdt den mye stivere prisen.

 

(edit)

 

For å illustrere et poeng; det er forskjell, men det er neppe verdt prisforskjellen slik det er nå, men nå kommer jo tross alt også begge leverandørenes neste generasjon med grafikkort inn i butikkhyllene hvert øyeblikk, så å kjøpe et kort til 4000kr nå ville jo være rene galskapen.

 

Godt poeng.

Hvordan er dette med minne, hvordan vet man om man får raskt eller treigt minne`?

Jeg har et av de noe sjeldne (?) Radeon 9800Pro 256MB DDRII kortene, så jeg har ingen problemer med det, men min nabo som har relativt identisk maskin som meg med unntak av grafikortet som er en 128MB variant kan ikke det.

Hvordan fikk du tak i dette kortet, og hvordan kan man skille dette kortet fra de andre i butikken? Skal gå til innkjøp av 9800pro snart, og kunne jo seff tenkt meg ett med godt og raskt minne. Hvordan er prisdifferansen?

 

Hvilket kort har du, Dirty Water?

Lenke til kommentar
Å kjøpe dette kortet er faktisk nesten dumt, eller rettere sagt sløsing med penger. De aller fleste 9800pro kortene kan jo kjøre i XT frekvenser uansett, så hvorfor ta seg bryet? Er jo ikke akkurat så vanskelig å flashe kortets bios.

 

Så hvorfor bruke masse penger på et kort som har en så liten ytelsesforskjell fra 9800pro? Kun for skrytefaktoren?

Helt enig, det er bortkastede penger... Radeon 9800pro kan lett kjøre XT frekvenser, og selv om du velger å kjøre 9800pro på default, så ligger det kun 3-5% bak XT ytelsesmessig.

Det finnes absolutt ingenting ved XT som kan rettferdiggjøre prisen på neste 4000kr.

 

Vent til neste generasjon

Lenke til kommentar

Sånn som det er idag så kan ikke ytelsesforskjellen forsvare prisforskjellen. Men når ATi kommer med neste generasjons kort, ikke så lenge til, så kommer nok top of the line kortene til å synke i pris. Kanskje kan 9800XT koste mindre og være verdt det. Men sånn som det er idag så ville jeg ikke anbefalt å kjøpe XT.

Lenke til kommentar

Sitter her med 3000 selv og vil ha nytt skjermkort må ha nytt skjermkort, men vente bittelitt til ellers blir det bare gråting når de nye kommer.

 

Se dere på specsa skjønner dere hvorfor jeg MÅ ha nytt.

 

,men som sagt her vente er nok veldig lurt.

 

_

Thorsan

Endret av thorsan
Lenke til kommentar
må ikke finne på å kjøpte XTen  :thumbdown:

Tåpelig sagt!

 

Er man ute etter det beste kortet i ATI serien så må man ha 9800 XT, bare fordi 9800 PRO er mere for pengene så er alikevel 9800 XT et bedre kort.

Nei faktisk ikke.

 

Å kjøpe dette kortet er faktisk nesten dumt, eller rettere sagt sløsing med penger. De aller fleste 9800pro kortene kan jo kjøre i XT frekvenser uansett, så hvorfor ta seg bryet? Er jo ikke akkurat så vanskelig å flashe kortets bios.

 

Så hvorfor bruke masse penger på et kort som har en så liten ytelsesforskjell fra 9800pro? Kun for skrytefaktoren?

Helt enig. Er du SMART kjøper du Radeon 9800 Pro, er du Dum kjøper du XT ;)

Lenke til kommentar
Å kjøpe dette kortet er faktisk nesten dumt, eller rettere sagt sløsing med penger. De aller fleste 9800pro kortene kan jo kjøre i XT frekvenser uansett, så hvorfor ta seg bryet? Er jo ikke akkurat så vanskelig å flashe kortets bios.

 

Så hvorfor bruke masse penger på et kort som har en så liten ytelsesforskjell fra 9800pro? Kun for skrytefaktoren?

Helt enig, det er bortkastede penger... Radeon 9800pro kan lett kjøre XT frekvenser, og selv om du velger å kjøre 9800pro på default, så ligger det kun 3-5% bak XT ytelsesmessig.

Det finnes absolutt ingenting ved XT som kan rettferdiggjøre prisen på neste 4000kr.

 

Vent til neste generasjon

det er feil. XT ligger i gjennomsnitt 10 - 20 prosent hoyere enn 9800 pro,

avhengig av opplosning. er Enig i at det er vanskelig aa rettferdiggjoere et kjoep av 9800XT, men det faar da vaere grenser. :hmm:

XT kortet er BEDRE og i hoye opplosninger i de nyeste spillene MERKER du forskjell; men ikke nok til aa kunne anbefale det i forhold til pro :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...