Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke mulig med mere enn 8 KB/s enkel ISDN...


Anbefalte innlegg

Vegard sier at det er FYSISK umulig å få høyere nedlastninger enn 8 KB/s med enkel ISDN..

 

Jeg og Steinar derimot får oppimot 14-20 KB/s stabilt med samme oppsett...

 

Er dette en Windows bug, eller noe annet kanskje??

 

Takker for alle svar

 

Mvh: Vegard, Knut og Steinar!

 

 

PS: Vegard har gått på skole i tre år om dette, og kan en del om nettverk og internett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vegard har helt rett.

 

Teoretisk hastighet på en enkelt ISDN linje er

64Kbit/s - altså 8Kb/s. Ved dobbel linje er da den teoretiske hastigheten 16Kb/s.

ISDN har ikke særlig linjetap, så hastigheten i praksis vil ligge på rundt 7,5 til 7,8Kb/s.

 

Om dere får rapportert 14-20kb/s så er dette muligens en bug i windows.

Vet at IE ikke alltid rapporterer rett.

For å teste hastigheten kan dere jo bruke Download Accelerator (DAP) og prøve nedlastninger fra Tucows (tucows.enitel.no).

 

Arcade

Lenke til kommentar

Fleire isp'ar har inført såkalt turbo-isdn som komprimerer data før det går gjnnom linja. Dette kan gi overføring på over 8K (Dvs. i linja går det maks 8K). Det er typisk tekst, web o.l som det blir merkbart på. Mp3, bilder, divx som er komprimert fra før vil ikkje gå fortare.

 

P.S Dette har vore diskutert før her i forumet

Lenke til kommentar

Har hørt at grunnen til at windows rapporterer feil er at mens vinduet vil du lagre/åpne vises begynner IE å laste ned. Da vil hastigheten vises feil, siden den ikke begynner å telle sekunder før du trykker på lagre/åpne knappen, og den da har rekt å laste ned litt. Laster du ned store filer, vil hastigheten typisk legge seg rundt eller i underkant av 8KB/sec.

Lenke til kommentar

Tror ikke at det er bare win bug, men også noe som kan skje med Telenor! Har selv vært borti stabil down-hastighet på over 30kb/s... Engang hasta jeg ned en fil fra en server i europa, hvor jeg starta på 36kb/s, og datt senere ned på 30-32kb/s... Dette kunne ikke har vært en Win IE feil.. da jeg brukte GetRigth... Har screenshot...

 

Men d var bare denne ene gangen.. ellers så må jeg ta til takke 8kb/s.. :sad:

 

Breibånd..JATAKK!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 18:36, zemtex skrev:

Tror ikke at det er bare win bug, men også noe som kan skje med Telenor! Har selv vært borti stabil down-hastighet på over 30kb/s... Engang hasta jeg ned en fil fra en server i europa, hvor jeg starta på 36kb/s, og datt senere ned på 30-32kb/s... Dette kunne ikke har vært en Win IE feil.. da jeg brukte GetRigth... Har screenshot...


Men d var bare denne ene gangen.. ellers så må jeg ta til takke 8kb/s.. :sad:


Breibånd..JATAKK!



 

Linjen din må jo ha dopet seg noe sinnsykt , fordi uansett om du har medvind og kjøttkaker til middag er det teoretisk umulig å laste ned en en fil med 30 kiloByte pr sekund visst du bruker singel ISDN (64kilobit~8kiloByte)

 

Kanskje det er mulig visst du laster ned en 4 mb tekst fil som ikke var komprimert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det ER faktisk mulig å få meir enn 8kbyte/sec over ISDN. Standard for ISDN er at du kan få over BRI (basic rate interface) 64kbit på kvar B-kanal (du har to) og 16kbit over D-kanalen, som blir brukt av sentralen.

 

MEN, ved å bruke PRI interfacet (primary rate interface) kan du bruke H-kanalen som støtter 384/1536/1920kbps....men desse må då støttast av teleselskapet.....

 

Men det er også mulig å øke farta på to andre måta, en anna måte er ISDN multirate (switched Nx64kbit) der N kan vere opp til 24 eller 30.

 

Den vanlige måte i norge er vel "inverse multiplexing", dvs. å dele opp datastrømmen på fleire isdn linjer for deretter å sette den sammen igjen (ala å bruke begge isdn kanalane til data)

 

Tatt ifrå "Data communications,computer networks and open systems" av Fred Halsall.

 

*tilbake til eksamenslesing i Datakommunikasjon*

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kosh på 2002-05-07 11:49 ]

Lenke til kommentar

Drift for Telenor på å la ISDN stå på 24/7-365 , er en BRØKDEL av ADSL. Systemet er inntjent , teknologien er 15 år gammel. Sentralene er 5-10-15 år. Linjene er der. Alle kan få det!

Det at det ville ha kosta flere foldige 1000-kroner med dagens priser, gjenspeiler jo hvilke sinnsyke inntjeningsprognoser Telenor har lagt seg på.

Men , som en overgang for de som vil ha fast pris på Internet ..... ??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 20:46, Gisle skrev:

Er det noen her som kan svare på hvorfor det ikke blir tilbudt 24/7-365-online på ISDN til en 50 - 100,- spenn i måneden? Noen? Hadde jo ikke sakt nei takk til ADSL kommer? Noen? Anyone? Some?




 

Fordi vi bor i Norge, og der skal alt være dyrt, annerledes og det skal gå veldig lang tid før vi gjør som andre land i verden.

 

En annen grunn er nok at Telenor har for mye kontroll på markedet... og som alle vet SuGeR telenor hardt.

 

---

 

kom plutselig på den egentlige grunnen.

ISDN 24/7 -> folk ville lastet ned store filer - og det går jo ikke! da må det jo innføres "betal pr. MB".

 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-05-08 22:51 ]

Lenke til kommentar

Det ISDN-Turbo saken funker som bare pokker!

En kamerat av meg laget en 12 MB fil som bare

var 0-er binært, og la den på en server.

 

Jeg lasta den ned med single ISDN, og fikk

316 Kbps stabilt når jeg brukte DAP.

Ellers fikk jeg ca 20 Kbps på neslasting av

Winzip,DAP,og windows 2000 serivcepack.

 

Dette slår du på med:

Egenskaper for tilkobblingen, og der finner du

"enable compression of packets" eller noe, men

husk å skru den av før du spiller cs, for du

får ca 20 mer i ping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...