Gå til innhold

master / slave

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg skal kaste en gammel 30 giga disk som har vært master og skal skifte fra slave til master på min maxtor diamondmax plus 9 80 gb ata/133..

hvordan gjør jeg dette ?

Endret av highlander-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

også et annet lite spørsmål ved et uhell tok jeg av en sånn greie på en "kontakt" på denne disken.. dårlig forklart men vet ikke hvordan jeg skal si det bedre håper noen forstår hva jg mener..

Skrevet (endret)

Her er et bilde av et eksempel på jumper settings på en harddisk. Selve jumperen er en liten plastingsdings som sitter på 2 av de pinnene du ser på bildet.

HDD-Jumper_b.gif

Endret av jh_
Skrevet

ja den jeg tok av men min ser ikke helt sånn ut.. det er 2 rekker med

5 stikkere oppe og 3 nede til høyre så et mellomrom så den siste stikkeren.. men den er det plastik rundt

Skrevet

Ja, og oppå harddisken så står det hvordan du skal sette jumperene for å velge aktuelle settings for den.

For å ta utgangspunkt i bildet mitt så skulle du ha satt jumperen på pinne 7 og 8.

Skrevet (endret)

hjalp en del menneh som dere kanskje forstår er jeg ikke akkurat best innenfor dette området.

fakta : jeg skal ha en 80 giga maxtor disk som master og så en 120 s-ata som slave.

spørsmål : hvordan skal jeg sette de greien på 80 gigaen og s-ata'en ?(eller skal det ikke være noe sånn greie på s-atan'en ?)

Endret av highlander-
Skrevet

maxtor'en setter du som master, og 120gb'en som slave.

Maxtor'en setter du slik bildet under viser;

maxtor_master.jpg

s-ata er jeg desverre ikke så kjent med, så 120gb'en kan jeg desverre ikke svare på.

Skrevet
SATA disker er ikke master eller slave .

Dette da det kun er en sata disk på kontrolleren .

Ikke som P-ATA der man har to enheter pr. IDE kontroller/slot .

......

Så da kan jeg bare slenge inn en S-ATA-kontroller i pc'en min, og fyre inn 2 s-ata disker uten å tenke master/slave?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...