Gå til innhold

Greide å slette /tmp på en Debian-boks.


Anbefalte innlegg

Ett eller annet gikk galt. Var litt sløv og lite konsentrert. Kjørte noen script som var litt "feil" på en maskin. Var logget inn som root. Tror jeg slettet en directory ved navn /tmp ....

 

Kommandoen som ble kjørt var "rm -r /tmp"

Distribusjonen på denne maskinen er Debian GNU/Linux 2.2

 

Er det mulig å få tilbake mappen? Hva er det som vanlighvis ligger i /tmp?

 

Hva bør jeg gjøre?

 

Mulig jeg sliter big time nå ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, får prøve det. Får bare håpe at det ikke var noen som hadde noe viktig der.

 

Er du sikker på at det er "cmod 777" ? Er det "default" for /tmp?

 

cmod 777 er vel rwxrwxrw så vidt jeg husker eller?

 

Og må jeg reboote? Er det noen forskjell å ikke gjøre det?

 

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Reboot er neppe nødvendig.

Så de midlertidige filene som var der var der bare for moroskyld? Ingen progrmmare/daemons som kan tenkes å skulle ha brukt dem?

 

Ja. En reboot _er_ nødvendig hvis du ikke vil ha et sannsynligvis ustabilt system.

Det er vanlig praksis at /tmp tømmes ved oppstart. Ingen programmer skal være avhengige av filer i /tmp eller /var/tmp (forskjellen er at sistnevnte tømmes sjeldnere) - hvis det er tilfellet strider det med standarden.

 

Derimot så er det nok en del programmer som bruker temporære filer mens de kjører. Derfor kan det være lurt å restarte samtlige daemons, evt. kjøre systemet ned til runlevel 1 og opp igjen til den runlevelen du vanligvis bruker. Noen ganger kan det faktisk være direkte nødvendig å slette filer i /tmp. Det har skjedd at det har havnet "lås-filer" i /tmp når et program har kræsjet med root (i mitt tilfelle var det arts). Men nå skal man jo egentlig ikke kjøre KDE som root da ;-)

 

Jeg sier meg enig i at rwx for alle brukere er feil tilgangsrettighet /tmp. Men alle bruker skal ha skrivetilgang og lesetilgang til /tmp (men ikke muligheten til å fjerne katalogen...). Det er også viktig at ingen andre har mulighet tll å endre på temp-filene til en bruker som er pålogget. Dette løses såvidt jeg husker ved å sette "sticky bit" på filene....?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig i at rwx for alle brukere er feil tilgangsrettighet /tmp. Men alle bruker skal ha skrivetilgang og lesetilgang til /tmp (men ikke muligheten til å fjerne katalogen...). Det er også viktig at ingen andre har mulighet tll å endre på temp-filene til en bruker som er pålogget. Dette løses såvidt jeg husker ved å sette "sticky bit" på filene....?

For å kunne slette /tmp måtte en bruker hatt rw på /(rot) katalogen.

777 er riktige rettigheter på /tmp.

 

Og at ingen andre skal kunne endre en brukers filer løser en da bare med vanlige filrettigheter. En brukers UID/GID blir satt på filer h*n oppretter.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...