Gå til innhold

Pentium vs celeron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en annen sa; du kan kjøpe en P4 senere dersom du går for Celeron, dersom det er ett poeng.

 

Forstår ikke heller helt poenget med å rakke ned på Celeron, de er billige, de kommer i boks med vifte og yter godt nok til surfing og kontorappliksjoner(hvem bryr seg egentlig om hvorvidt word åpner seg på 20 eller 30 sek?). Det er dette de er laget for, så poenget med å kjøre quake 3 tester etc på dem ser jeg ikke. Folk som vil ha ytelse i quake og andre spill kjøper P4 eller Athlon XP. At Athlon XP kanskje ligger likt i pris er en sak, men noen vil ha Intel av flere årsaker som jeg av egen erfaring har forståelse for. Jeg hadde ikke kjøpt Celeron selv, men innser at noen ikke har brukt for bedre og kanskje går på dette som en mulig oppgradering til p4 på ett senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Som en annen sa; du kan kjøpe en P4 senere dersom du går for Celeron, dersom det er ett poeng.

 

Forstår ikke heller helt poenget med å rakke ned på Celeron, de er billige, de kommer i boks med vifte og yter godt nok til surfing og kontorappliksjoner(hvem bryr seg egentlig om hvorvidt word åpner seg på 20 eller 30 sek?). Det er dette de er laget for, så poenget med å kjøre quake 3 tester etc på dem ser jeg ikke. Folk som vil ha ytelse i quake og andre spill kjøper P4 eller Athlon XP. At Athlon XP kanskje ligger likt i pris er en sak, men noen vil ha Intel av flere årsaker som jeg av egen erfaring har forståelse for. Jeg hadde ikke kjøpt Celeron selv, men innser at noen ikke har brukt for bedre og kanskje går på dette som en mulig oppgradering til p4 på ett senere tidspunkt.

Så forklar meg kvifor eg skal betale 833 kroner for ein prosessor som yter langt under par, når eg kan få ein som yter mykje mykje betre til 793 kr. (begge med vifte inkludert)

 

Og "levetiden" på prosessoren vert nok og mykje lengre. (kor lenge til det vert "nødvendig" å opgradere)

 

 

 

Edit: Å kjøpe ein celeron no, for så å opgradere til p4 om 3 månder er ein meget dårlig løsning økonomisk. (og da tar eg ikkje med det faktum at socket 478 er på veg ut.)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
Som en annen sa; du kan kjøpe en P4 senere dersom du går for Celeron, dersom det er ett poeng.

 

Forstår ikke heller helt poenget med å rakke ned på Celeron, de er billige, de kommer i boks med vifte og yter godt nok til surfing og kontorappliksjoner(hvem bryr seg egentlig om hvorvidt word åpner seg på 20 eller 30 sek?). Det er dette de er laget for, så poenget med å kjøre quake 3 tester etc på dem ser jeg ikke. Folk som vil ha ytelse i quake og andre spill kjøper P4 eller Athlon XP. At Athlon XP kanskje ligger likt i pris er en sak, men noen vil ha Intel av flere årsaker som jeg av egen erfaring har forståelse for. Jeg hadde ikke kjøpt Celeron selv, men innser at noen ikke har brukt for bedre og kanskje går på dette som en mulig oppgradering til p4 på ett senere tidspunkt.

Tenk på alle de uvitende som vil ha seg en pc som de vil spille med og går til elkjøp/expert for å kjøpe seg denne pc'n :roll: Kommer lykkelig ut fra elkjøp med en celeron med masse MHz og tror han/hun har fått seg en bra pc som dugger bra til spill :p

 

Og det er mange av disse ulykkelige kjøperene!

Lenke til kommentar
Celeron er kontor cpu! Sykt dårlig cache i forhold til P4! kjøp P4 du!  :thumbup:

Eller kanskje AMD Athlon 64  :thumbup:

siden han vurderer å kjøpe celeron så tviler på at han skal ha en highend cpu som a64

Det var jo bare et forslag da :D men du har nok rett... :) Men hvis det sto mellom celeron og P4, ville jeg kjøpt P4 :yes:

Lenke til kommentar
Har selv XP 2800+.

Det er til far min sin pc.. Som tok kvelden her om dagen da lynet koste seg over huset våres.. :(

uansett..han bruker pcen til: internett, regnskap, word og ja det var alt. :cool:

sitter en p3 500mhz og et IBM dritt hk lånt av en kompis.. (han vil ha den tilbake)

jeg tenker da på pris vs ytelse(til dette bruket) Trenger jo ikke en AMD 64 til word :ermm:

en P3 holder lenge, men den skal jo kompisen ha tilbake.

Er åpen for både AMD og Intel, siden jeg ikke har noen dårlige erfaringer med noen av delene. Hva sier folket?

 

PS: hadde jo vært greit å fått hovedkort,cpu og minne under 2000. :dontgetit:

Nytt emne folkens.

Lenke til kommentar

Så forklar meg kvifor eg skal betale 833 kroner for ein prosessor som yter langt under par, når eg kan få ein som yter mykje mykje betre til 793 kr. (begge med vifte inkludert)

Stabilitet er viktig for mange og billig HK til AMD basert på litt eldre VIA chipsett er ikke akkurat noe å rope hurra for(har erfart det selv). HK som blir levert med Celeron PCer er som regel basert på Intel chipsett som generelt sett er stabile og gode. Sef kan dårlige HK dukke opp hvor som helst, men erfaringen min tilsier at man må kunne mer PC for å gradere seg i AMD verdenen enn i Intel verden. Da tar jeg utgangspunkt i at folk kjøper ferdig PC på expert, elkjøp eller liknende, bygger man selv kan man sef styre unna dårlige HK. Man da må man også vite hvilke som er bra og folk har en tendens til å ta det billigste som "funker" dersom de "sparer".

 

Og som noen nevnte, noen VIL ha Intel og da kan dere egentlig bare nikke til dem og riste på hode når de er ute av rommet om dere ønsker. Vet blant annet at endel bedrifter ønsker Intel, fordi de historisk sett har vært bedre og mer stabile enn løsningen fra AMD. Denne mentaliteten ser jeg med en viss forståelse på, det er dyrt/flaut å brenne seg på dette dersom man har ansvar for innkjøp av 2-300 PCer. Tanken er da at det er bedre med 2-300 treige maskiner, enn 2-300 som de ikke vet de kan stole på, ikke at jeg tror mange bedrifter kjører med Celeron.

 

OG ikke misforstå meg, jeg sier IKKE at dagens AMD HK basert på nforce chipsett er dårlige, tvertom tror jeg ikke det er noen merkbar forskjell på disse og Intel sine i dag. Selv liker jeg Intel best, men hadde ikke hatt noe problem å anbefale AMD løsninger til andre og hadde nok kjøpt det selv også dersom prisforskjellen var større enn det den er i dag. Dagens celeron hadde uansett ikke vært aktuell for meg, men har hatt, nemlig den berømte celeron300@600Mhz+ :) Dog var ytelsen på den sammenliknbar med p2 og AMD løsninger. Lenge siden, husker jeg tweaket den med tape biter :)

 

Enig med du i at oppgraderingsløsningen ikke økonomisk forsvarlig, men det kan være situasjoner der folk må ha PC nå og vet at de f.eks får penger igjen på skatten som gjør at de får råd til ønsket CPU da.

 

At folk kjøper celeron PCer på elkjøp og tror de har kjøpt den ultimate gamingmaskinen må elkjøp ta på sin kappe, jeg mener sef de burde være pliktet til å informere. Faktisk burde det ved alle maskinene ligge benchmark mot andre sammenlignbare(og forsåvidt high) systemer på markedet, dersom man selger en maskin som spillemaskin. Men ofte fremkommer det i reklamen for de billigste maskinene at den først og fremst er beregnet for surfing og kontorbruk.

Lenke til kommentar
EHEM!!!, en 1,6ghz AMD Duron slår en 2,6ghz Celeron.

Celeron er den værste CPUen jeg har hørt, sett, prøvd og fått.

 

Ikke og anbefale :thumbdown:

Tøv og tull. En Celeron 2.6 slår lett min XP1600. Ja jeg har testet.

 

Tipper du aldri har prøvd selv.

 

Isåfall hvordan testet du?.

 

Celeron er en meget prisgunstig CPU, selv om Athlon kanskje er mer prisgunstig. Men for noen er det kun Intel som gjelder. Fine med Celeron er at man kan bytte til større P4 CPU uten å bytte hovedkort.

visste jeg ikke tar helt feil kjører xp1600 på 1,4Ghz?! :yes:

han sa en AMD Duron 1,6Ghz..

 

En xp1600 er ment å yte som en AMD thunderbird 1,6Ghz, Ikke som en duron 1,6Ghz

Lenke til kommentar
Det har heller ikke fsb så :roll:

tenk deg p3 933mhz med 133mhz fsb, er den like god som en 3,06ghz p4 forde den har 133mhz fsb?

Jau, litt på spissen men du skjønner vel hva jeg mener ;)

nå har jo ikke en P4 3.06 fsb på 133 heller da.

Det jeg mente er at det er bedre med lav multiplier og høy fsb, enn høy muliplier og lav fsb. men jeg har ikke dermed sagt at muliplier er ubetydlig.

 

er forresten enig med SpaKonG over her

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Det har heller ikke fsb så :roll:

tenk deg p3 933mhz med 133mhz fsb, er den like god som en 3,06ghz p4 forde den har 133mhz fsb?

Jau, litt på spissen men du skjønner vel hva jeg mener ;)

nå har jo ikke en P4 3.06 fsb på 133 heller da.

Har den ikke? spør hvem som helst hva det står i demmes bois, er uinteresant om den er double pumped eller quad pumped eller?

 

Nevne jeg at innlegget mitt var litt på spissen :hmm:

Lenke til kommentar
Det har heller ikke fsb så :roll:

tenk deg p3 933mhz med 133mhz fsb, er den like god som en 3,06ghz p4 forde den har 133mhz fsb?

Jau, litt på spissen men du skjønner vel hva jeg mener ;)

nå har jo ikke en P4 3.06 fsb på 133 heller da.

Har den ikke? spør hvem som helst hva det står i demmes bois, er uinteresant om den er double pumped eller quad pumped eller?

 

Nevne jeg at innlegget mitt var litt på spissen :hmm:

såvidt jeg vet er standard fsb på p4 3.06, 200 mhz

 

mulig jeg tar feil..

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Det har heller ikke fsb så :roll:

tenk deg p3 933mhz med 133mhz fsb, er den like god som en 3,06ghz p4 forde den har 133mhz fsb?

Jau, litt på spissen men du skjønner vel hva jeg mener ;)

nå har jo ikke en P4 3.06 fsb på 133 heller da.

Har den ikke? spør hvem som helst hva det står i demmes bois, er uinteresant om den er double pumped eller quad pumped eller?

 

Nevne jeg at innlegget mitt var litt på spissen :hmm:

såvidt jeg vet er standard fsb på p4 3.06, 200 mhz

 

mulig jeg tar feil..

P4 3.06Ghz har 133Mhz Quad-Pumped FSB. P4 3.0Ghz har 200Mhz Quad-Pumped FSB ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...