Gå til innhold

Hvem har 6. sanser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan lese hva en ganske brilliant Keith Mayes har skrevet om spørsmålet...

 

It's difficult, if not impossible, to imagine a new sense, we can only think only in the terms of the five we have, but try a new way of looking at things. Try to imagine that we had another organ for detection, and in the same way that we have eyes for sight, this new organ detects something that we were previously completely unaware of.
Lenke til kommentar

Vi klarer hvertfall ikke forklare det ved hjelp av en av våre nåværende sanser.

 

Men jeg har ikke noen problemer med å kunne oppfatte våre 3 dimensjoner helt perfekt visuelt, oppdage lydbølger, smake og lukte forskjellige forbindelser og føle meg frem til de riktige knappene på stereoanlegget. Dog det å kunne ha fått forbedret de nåværende sansene, hadde jeg ikke takket nei til.

 

;)

 

edit:

Vi oppfatter en brøkdel av verden med våre sterkt begrensende sanser, likevel klarer vi ikke å tenke ut nye sanser.
Det var vel å ta litt i. Jeg ville sagt en brøkdel av en brøkdel. Hadde du f.eks. sett alle typer(frekvenser) bølger hadde du ikke hatt fri sikt til lenger enn nesetippen. Endret av (jonas)
Lenke til kommentar

Jepp.. Og dette med å bevise en del overnaturlige ting er omtrent som å bevise for en gjeng blinde folk at du kan se..

Edit, Glemte noe.. Det blir enklere å be de blinde folka om å åpne øynene, enn å prøve å bevise at du kan se..

Edit igjen, Jeg tar her utgangspunkt i at de blinde ikke er blinde i det hele tatt, men de har aldri sett for de har aldri giddet å åpne øynene..

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

høøm intresant og lese om andre sine perspektiver

 

viste dere at vi bare bruker ca 10-20% av hjerne vår ... hva er resten til da ??

 

når det gjelder mine "overaturlige" evner vet jeg at jeg har evner som ikke kan forkares men jeg kan ikke bruke noen sidne jeg ikke er "trent/eller opplært" men jeg vet at jeg skal være i besittels av sånne (ligger i familen etter farfar(som er halvt sigøyner)) fatisk i "gamledager" var visse personer hjemme redde/hadde dyp respet for han og torte ikke si/gjøre onde ting/støte han eller min farmor (etter hennes fortelinger)

 

dette er da ting som jeg gjern vil vidre utforske.

 

dette trikset med kniven/blyant/andre personers finger har jeg vert bevist på LENGE .. sikkert 10år (jeg er 21)

 

andre ting jeg kan er og vite at jeg er uønsket en plass .. dvs komme en plass og med en gang ikke føle meg behaglig pga noe ikke vil ha meg der (tenger ikke vere mennesker, faktis trenger det ikke være noen der i det hele tatt)

 

jeg har og av og til vært sann drømt .. (skulle ønske jeg fortsat kunne huske mine drømmer , men det bare garadivs har blitt borte )

 

og jeg vil ha bedre kontroll over disse tingene evntuelt andre evener men av en eller annen grunn kan jeg ikke si at jeg liker "innpakningen" til kulter/religioner som driver med sånne "okulte" tinge . av en eller annen grund er alt bygget opp på for mye blabla og "smoke and mirrors" for og gjøre det enda mere intresant

 

 

EDIT: lang post/mye skrivefeil :p

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
andesam, Enten gir du de en "telepatich suggestion" til hva de skal snakke om, eller så oppfatter du hva de tenker på, eller så tuller du. :)

opplevde det i dag igjen. da vi hadde engelsk tentamen. så er det en i klassen som har bærbar data han skirver på. også satta jeg å tenke på oppstartslyden i windows, som av og til kommer på full guffe når han skrur på dataen.

5 sekunder senere kommer den lyden fra læreren som skrudde på en bærbar data...

Lenke til kommentar

Vi har faktisk 7 sanser. Balanseorganet som sitter i innerøre (tror jeg). Det er dette som f.eks. gjør deg svimmel hvis du tar en rask karusell. Så har vi en sans i leddene som gjør at vi vet hvor mye kraft vi skal bruke for å løfte/bevege på en gjenstand. Det ble snakket om aura tidligere. Lukk øynene å gå mot en vegg, du kommer til å merke at du nærmer deg veggen. Men dette kan vel forklares med refleksjoner av lyd ? Uansett, dette er en spennende diskusjon og jeg utelukker ikke flere sanser.

Lenke til kommentar
Balanseorganet som sitter i innerøre (tror jeg).

Her kan jeg være enig. Men jeg tror at hvis noen utgreier om hvordan balanseorganet virker, beviser det sikkert at balanseorganet bare består av flere sanser. Det blir for eksempel vanskeligere å holde balansen med lukkede øyne og med støy. Jeg går ut ifra om hvis følelsene i balanseorganet hadde forsvunnet, hadde vi måtte holde balansen utelukkede gjennom øynene.

 

Dette med å vite hvor mye vi skal ta i, når vi løfter objekter, er utelukkende 100% hjernen i samarbeid med syn og følelser + erfaringer. (Jeg har ofte, OFTE feilberegnet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...