Gå til innhold

Hvorfor redde Allyse?


Messias^

Anbefalte innlegg

er allyse utestengt fra forumet også?

trodde han bare sluttet i amotor, blitt litt forvirra her jeg...

sluttet? sparket heter det :yes:

 

Anyways: allyse har blitt sparket fra alle verv i nettverket, altså sparket fra sin stilling i Hardware og Amotor i tillegg til at han mistet admin statusen og plassen i forumstyret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han er ikke utestengt.. han er bare blitt en bruker som resten av oss.. og at dette er har noe med økonomi å gjøre er ikke noen bombe akkurat, er det som skaper de store problemmene her i verden.

 

Og man trenger ikke å være den skarpeste kniven i skoffen for å skjønne at hw.no er et sted det kommer inn en del penger, selv om jeg skjønner at det ikke er en milliardbedrift

Lenke til kommentar

Jeg jobber i drift i hardware.no. Jeg har ikke fått med meg alt i denne saken, da det ikke angår meg. Og det aksepterer jeg, da dette er helt vanlig praksis i en bedrift. Medarbeidersaker tas opp med de involverte, og ikke med hele verden. Kan ikke dere andre (som ikke engang jobber her) også akseptere det?

 

Når det gjelder økonomi, ja vi tjener penger. De som er ansatt i en stilling som hjelper nettverket til å få inn penger, får betalt. Jeg synes det er en ganske naturlig løsning. De som velger å starte opp en ny side får ganske mange goder av oss, slik som serverplass, publiseringssystem, nettlinje, forum osv. For ikke å snakke om en stor mengde brukere. At vi ikke i tillegg kan lønne dem når de ikke har noen inntekter på siden synes jeg er ganske selvsagt. Er det virkelig noen som mener noe annet?

 

Edit: Kan nevne at amotor pr. dags dato ikke har noen inntekter.

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Quotet fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=220967

Vi ønsker ikke å debattere medarbeidersaker offentlig.

 

Det oppsto en konflikt mellom to medarbeidere i Amotor.no, og vi forsøkte å løse saken til Amotor.nos beste. Vi hadde gode grunner til å løse saken slik vi gjorde, men dessverre kunne ikke saken løses slik at alle parter ble fornøyd.

Jeg mener det er mer enn god nok forklaring. En slik medarbeidersak skal det ikke legges noe mer ut om enn dette - så fremt arbeideren det gjelder (i dette tilfellet; allyse), har godkjent det. Dette er en privatsak. Så videre forklaring utover dette, har dere ikke krav på.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

joda, hadde det ikke vært så mye hysj hysj og snakk om dette her hadde det da ikek vært noe problem.. men når folk hinter om at det er på feil grunnlag og at det er snakk om penger osv så er ikke det et bra tegn for hw.no nettverket.. og når de da ikke kommer med noe forklaring vil ikke spekuleringen forsvinne.. det er ikke no nytt fenomen

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at et ønske om offentliggjøring skyldes at HW ikke anses som en bedrift i vanlig forstand, men en mer eller mindre frivillig tjeneste utført av spesielt interesserte. Når HW begynner å tenke profitt (og kanskje sparker noen grunnet økonomiske grunner) forsvinner tanken bak at unge interesserte er samlet i et nettverk der de deler meninger og erfaringer gratis med andre.

 

Men jeg tror også, at når en bedrift som HW med 40 000 (?) sparker en av sine medarbeidere ønsker brukerne en forklaring. Det er trossalt brukerne som fører til at dere får inn penger. Ingen brukere og ingen som besøker HW, ingen reklam-/sponsorinntekter.

 

Jeg vil også anta at hvis en bedrift med stor samfunnsinteresse ville måtte gi etter for press hvis en toppleder fikk sparken, og gitt en begrunnelse til pressen.

Lenke til kommentar
joda, hadde det ikke vært så mye hysj hysj og snakk om dette her hadde det da ikek vært noe problem.. men når folk hinter om at det er på feil grunnlag og at det er snakk om penger osv så er ikke det et bra tegn for hw.no nettverket.. og når de da ikke kommer med noe forklaring vil ikke spekuleringen forsvinne.. det er ikke no nytt fenomen

Helt enig, splid og uro kan føre til frafall i sponsor-/reklameinntekter, noe som igjenn kan føre til at brukerne (altså vi som ønsker en forklaring) får et dårligere tilbud.

 

Få saken ut av verden, kom med en utførlig og saklig begrunnelse, så vil etter alt og dømme alle parter bli fornøyde.

Lenke til kommentar

Dr3as:

I en personalsak er det alltid to sider. Det du kaller "hysj hysj og snakk" er et antall tråder og kritikk fra de som tar allyse side i saken. Vi dysser ikke saken noe mer ned, vi holder bare den samme linja vi har gjort hele tiden.

At det skal ha noe med penger å gjøre kan jeg ikke forstå, da amotor ikke har noen inntekter, og dermed heller ikke betaler ut lønn.

 

Cera:

Du tar opp det som er litt av vårt dillemma. Vi er både en komersiell bedrift, og et frivillig nettverk. Hvis du ser i min post lenger oppe får du en forklaring på hvordan vi lønner folk. Jeg synes dette er fornuftig.

En hvilken som helst bedrift har rett til å holde sine personalsaker interne.

Lenke til kommentar

Helt enig, splid og uro kan føre til frafall i sponsor-/reklameinntekter, noe som igjenn kan føre til at brukerne (altså vi som ønsker en forklaring) får et dårligere tilbud.

Jeg tror ikke at å gå ut offentlig med personalsaker vil gi oss noe særlig bedre omdømme.

 

Få saken ut av verden, kom med en utførlig og saklig begrunnelse, så vil etter alt og dømme alle parter bli fornøyde.

Dersom vi kommer en begrunnelse i denne saken vil det sansynligvis ikke hjelpe stort. Jeg kjenner som sagt ikke alle detaljer i saken, men er ganske sikker på at allyse, Torstein og Per Øivind/Martin ikke kan bli enige om en felles "versjon" av det som skjedde. Dersom ledelsen i hw.no kommer med sin versjon vil det mest sannsynlig bare bli enda mer stridigheter rundt alle punktene i denne.

Lenke til kommentar

Personlig respekterer jeg det at dere ikke vil ut med det, men når personer i nettverket sier at det er snakk om et grunnlag basert på penger er det ikke rart vi reagerer.

Om folkene som styrer dette her ikke mener vi skal vite hvorfor han fikk sparken så skjønner de vel selv at folk blir engasjert.

 

Men jeg er jo bare en bruker, har jo ikke så mye å si.. at det er vi som skaffer de som tjener noe de pengene er vel ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg at det etter alt og dømme finnes ulike versjoner av hendelsene som førte til avskjedigelse. Dere bringer samtidig opp arbeidsrett her, etter norsk lov er det rimelig strenge kriterier for avskjedigelse, og såfremt HW har fulgt norsk lov og kommet med en utførlig begrunnelse jmf denne så ser jeg ikke helt problemet med at personer skal betvile avgjørelsen. Med mindre det finnes grunner til dette.

 

Etter det jeg har forstått var allyse en av de ulønnede i amotor, det er da ikke sikkert at norsk arbeidsmiljølov gjelder.

Lenke til kommentar
Personlig respekterer jeg det at dere ikke vil ut med det, men når personer i nettverket sier at det er snakk om et grunnlag basert på penger er det ikke rart vi reagerer.

Jeg skjønner godt at mange reagerer på dette. Men jeg vil tro (som sagt vet jeg ikke alt i denne saken) at pengesnakket (som jeg forøvrig ikke har hørt om før nå) kun er basert på rykter, da amotor som sagt ikke har noen inntekter.

 

Om folkene som styrer dette her ikke mener vi skal vite hvorfor han fikk sparken så skjønner de vel selv at folk blir engasjert.

Det gjør de nok. Jeg gjør hvertfall det.

 

Men jeg er jo bare en bruker, har jo ikke så mye å si.. at det er vi som skaffer de som tjener noe de pengene er vel ikke så farlig.

Så klart har du noe å si. Vi prøver alltid å drive en tjeneste som er best mulig for brukerne våre. Men det betyr ikke at vi kan etterkomme alle brukernes ønsker.

 

Edit: Bedre ordbruk

Endret av knatten
Lenke til kommentar
Er helt enig med deg at det etter alt og dømme finnes ulike versjoner av hendelsene som førte til avskjedigelse. Dere bringer samtidig opp arbeidsrett her, etter norsk lov er det rimelig strenge kriterier for avskjedigelse, og såfremt HW har fulgt norsk lov og kommet med en utførlig begrunnelse jmf denne så ser jeg ikke helt problemet med at personer skal betvile avgjørelsen. Med mindre det finnes grunner til dette.

Hvorvidt allyse var arbeidstaker hos Hardware Online AS vet jeg ikke, men jeg tviler på det.

Etter det jeg har forstått var allyse en av de ulønnede i amotor, det er da ikke sikkert at norsk arbeidsmiljølov gjelder.

Han var en av de ulønnede ja, på samme måte som alle andre i amotor. Det er ingen som noen gang har mottatt lønn fra amotor.

Lenke til kommentar
penger til drift må vel komme noe steds fra? hva med turer osv og tingen som blir testet?

Som du påpeker koster det en del å drifte en side. Det er faktisk ganske dyrt med serverplass, forum, nettlinje, publiseringssystem osv. Dette stiller hw.no opp med helt gratis. Andre utgifter står nettstedet for selv. Ting som blir testet er i hovedsak ting man låner gratis. Dersom man faktisk velger å kjøpe noe til test er det et valg man må stå for selv.

 

og det som er litt rart er jo at du som faktisk ikke har no særlig med dette å gjøre må kommentere det..

Jeg ikke kommentere noe som helst, det er noe jeg velger å gjøre fordi jeg er ganske nøytral i saken, og håper jeg kan klare opp i noen av problemene som er oppstått.

Lenke til kommentar

vel noe klarer du jo opp i :D

 

Men dem med økonomi å gjøre skal det ikke mye til før det kommer litt penger herfra og derfra, vet personlig hvor enkelt det der kan være. Kommer ikke med noen påstander at dette skjer eller har skjedd, men om det finnes en grunn til at han ble sparket og folk nekter å hoste opp den grunnen så kan man jo begynne å lure.

Lenke til kommentar

Hva mener du med penger herfra og derfra? Hvis du tenker på sammenblanding av økonomi kan jeg hvertfall garantere deg at amotor ikke har betalt en krone for drift, da dette er penger som aldri er innom amotors konto. Vi i drift tilbyr amotor en gratis tjeneste, det er rett og slett ingen penger som flyttes rundt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...