Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 IP-adr fra DHCP på et Kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ha prøvd å fått DHCPen til å gi meg 2 IPadr. Vet at DHCP serven registrerer MAC adr til mitt nettverkskort når den gir meg en adr, men er det likevell en luremåte å gjøre det på?

win2k er opperativsystemet foresten.

Njaal

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke få 2 ip-adresser på ett nettverkskort. Ikke noe mer å gjøre med det. Du kan jo installere et nettverkskort til da, men skjønner ikke vitsen... hva skal du med det?

Skrevet
' date='31/03/2004 : 21:12'] Skulle ha prøvd å fått DHCPen til å gi meg 2 IPadr. Vet at DHCP serven registrerer MAC adr til mitt nettverkskort når den gir meg en adr, men er det likevell en luremåte å gjøre det på?

win2k er opperativsystemet foresten.

Njaal

Såvidt jeg vet er du nødt til å sette statiske adresser for å ha flere ip´er på ett kort.. tror nok ikke dette går med dhcp.

Skrevet

Klarte å få to ipadresser på mitt nettverkskort ved å bruke Microsoft Vitual Pc og emulere ett nyy opprativsystem.

Skrevet

Du kan sette 2 IP adresser på ett kort i Windows XP, men de havner nødvendigvis på samme subnet da (som i Virtual PC). Adresse nummer 2 må settes statisk i XP.

Skrevet
Du kan ikke få 2 ip-adresser på ett nettverkskort. Ikke noe mer å gjøre med det. Du kan jo installere et nettverkskort til da, men skjønner ikke vitsen... hva skal du med det?

Erhm, jo. I f.eks linux kan du sette så mange statiske ip adresser du vil på ett nettverkskort ved hjelp av IP aliasing... Veldig merkelig om det ikke skulle være mulig i windows også på en eller annen måte

Flere ip`er utdelt via DHCP vet jeg ikke dog..

Skrevet

Erhm, jo. I f.eks linux kan du sette så mange statiske ip adresser du vil på ett nettverkskort ved hjelp av IP aliasing... Veldig merkelig om det ikke skulle være mulig i windows også på en eller annen måte

Flere ip`er utdelt via DHCP vet jeg ikke dog..

Nei det er det som er problemet. Å sette flere statiske adresser i tillegg til en fra dhcp er ikke noe problem. Problemet hans er vel at han vil ha 2 adresser fra dhcp og det er såvidt meg bekjent ikke mulig.

Skrevet

Wow. I dag lærte jeg noe nytt :p

Hvordan sette 2, eller fler, ip-adresser i windows (xp):

1. Høyreklikk på "Mine Nettverkssteder", velg "Egenskaper"

winxp_network_1.jpg

2. Du får opp dette vinduet

winxp_network_2.jpg

3. Høyreklikk på "Lokal Tilkobling", og velg "Egenskaper".

winxp_network_3.jpg

4. Velg "Internett-protokoll (TCP/IP)", og velg "egenskaper"

winxp_network_4.jpg

5. Du får opp dette vinduet

winxp_network_5.jpg

6. Velg "Avansert". Du får da opp dette vinduet:

winxp_network_6.jpg

7. Trykk på "Legg til" under seksjonen "IP-adresser". Så skriver du inn en ip du vil ha, samt nettverksmaske. Utrolig nok kan du legge til så mange ip-adresser du bare makter. Snål for windows å være  :p

8. Trykk "OK" tre ganger, så skal alle ip-adressene være lagret.

Skrevet
Det jeg viste der var statisk. Les posten din (og den du svarer på) før du poster neste gang :p

Joda, tar den. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg sitter med modem, og som vi alle vet er ikke modem spesielt glad i bilder...

Skrevet
Det jeg viste der var statisk. Les posten din (og den du svarer på) før du poster neste gang  :p

Joda, tar den. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg sitter med modem, og som vi alle vet er ikke modem spesielt glad i bilder...

Du er tilgitt :yes:

Skrevet

Sa jeg det ikke da? Og hvis noen mindre erfarne skulle komme forbi denne posten, så skjønner de bedre. Et bilde taler mer enn 1000ord.

Skrevet

det er fullt mulig å få 2 eller flere ip-adr fra dhcp..

du må sette imm flere mac-adr på kortet, det kan gjøres på de fleste nettverkskort, egenskaper og konfigurer... skriv inn hva som helst av mac-adr.men det blir "soft" mac... en skikkelig router / firewall kommer du ikke gjennom... (OSI layer)

Johnny

Skrevet

Grunnen er at vi har båndredde begrensning på IP, hvis jeg har 2IPer kan jeg laste mer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...