Gå til innhold

Solgt gjenstand på qxl.no


Anbefalte innlegg

Solgte en harddisk på 40Gb på qxl.no i februar. Nå tre uker etter at han mottok den så sier han den er defekt og hever kjøpet.

 

Kan han dette?

Dette er et auksjonsalg og bruktkjøp. Finner ikke noe i kjøpsloven som sier jeg er nødt å la han heve kjøpet. Spesielt når klage ikke skjer innen rimelig tid.

 

Beløpet er 300 kroner for disken og 55 kroner i porto. Han hevder også rett til at jeg må betale begge veier porto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har ingenting han skulle ha sagt uansett i dette tilfellet. Hadde har ringt deg dagen etter at han kjøpte disken hadde saken vært en helt annen. Tingen er brukt, altså, den selges som den er hvis ikke annen avtale er ingått. I dette tilfellet gjelder kjøpsloven. Dette er også auksjonssalg, noe som ikke gjør saken bedre for den klagende part.

 

MEN, hvis du visste at diske var ganske på grensen til skrap, er det jo noe som heter moral og etikk. Jeg mener at hvis du faktisk hadde en anelse om at varen var utslitt, er ikke 300 kroner et beløp å hverken krangle eller skape altfor mye fuzz rundt. Husk, kjøperen kan jo være litt av en skummel kar.... :yes:

Lenke til kommentar

sjekket opp kjøpslov og nårmal sedvane.

 

kjøpsloven dekker ikke dette jf§19

 

jf§32

 

Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjelende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han burde oppdaget eller oppdaget, gir selger melding om hva slags mangel det er snak om

 

3 uker på å finne ut at en harddisk er defekt?

 

Visste at disken fungerte når jeg sendte den og regnet med at en 2 mnd gammel disk ikke ville dø etter 2 dager i posten. Så jeg handlet i god tro

Lenke til kommentar
Ref tidligere korrespondanse vedr kjøp av WD 400, 40GB harddisk. Som allerede fryktet, så har jeg fått bekreftet fra IT-ansvarlig på jobb om at en harddisk som ikke spinner når den blir tilkoblet strøm fra PC er å anse som defekt. Jeg har som nevnt for sikkerhet skyld prøvd disken i 2 forskjellige PCer, og den er død.

 

Jeg finner det derfor naturlig å heve kjøpet, og jeg ber om at du refunderer kr 355,- til min konto xxxxxxxx

 

Dersom du ønsker den defekte disken i retur, så finner jeg det også naturlig at du betaler returporto, og i så fall refunderer kr 400,-.

 

Første mail om dette kom på fredag.

 

 

3 uker + 4 dager tok det før han meldte ifra Dette selv om han hadde mail adresse og telefon nummer via qxl.no fraførste dag.

Den fungerte hos meg, så ser ikke noe grunn til at jeg er skyld i dette

Lenke til kommentar

Visste at disken fungerte når jeg sendte den og regnet med at en 2 mnd gammel disk ikke ville dø etter 2 dager i posten. Så jeg handlet i god tro

 

Men dersom disken bare er 2 måneder gammel kan du vel ta kontakt med butikken der du kjøpte den og løse det på den måten?

Lenke til kommentar

Du kan gå til en butikk som forhandler WD disker å be dem å sende den i retur til produsenten, det er uansett 1 år garanti fra produsenten. Kansje du må ut med noen kr for å få hjelp, men er de greie så fikser de det for deg uansett :-)

 

Uansett har du alt ditt på ditt rene, han kan ikke oppheve kjøpet!!

Men gi han ett hint, om det over så får sikkert problemet en minnelig løsning :yes:

Lenke til kommentar

Sjølv om disken er solgt på auksjon er det fortsatt privatkjøp.

Og kjøpslova gjeld IKKJE for privatkjøp.

Uansett korleis ein snur og vender på lova.

Så han har nok ingen rettighetar til å heve kjøpet nei.

Ikkje ein gang same dag han mottok disken hadde han hatt rettighetar til dette.

Privatkjøp er privatkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Tror faktisk at DU har et problem dersom han anmelder det eller kontakter Forbrukerombudet eller annen dertil egnet instans.

 

Uansett, 355,- er lite penger å betale for å fa tilbake disken og for å slippe unna en evt. anmeldelse. Du får uansett solgt disken til noen andre dersom den er i "perfekt stand" som du som selger hevder.

 

Personlig erfaring : det er mange sleipe idioter som vil forsøke å selge murstein eller hva som helst i oppkrav, og hevde at mottaker har mottatt perfekt vare.

Lenke til kommentar

Tre veker etter at disken var mottatt så hadde den vore død heile tida?

 

Men at ein "IT-ansvarlig" har konstantert at disken ikke spinner opp ved tilkobling av strøm. Har hden vært åpnet siden en slik bombastisk uttalelse blir gitt?

(au au hørte eg produsentgraranti gå i tusen biter)

 

 

Når disken er under 1 år så vil jo garanti frå produsent forsatt vere gyldig, så det går kanskje ann å kontakte produsent (link til wd si rma side WD

 

 

Men juridisk har han nok ikkje noko særleg å stille opp med, produktet fungerte når det blei solgt, og at det tok 3 veker før han fekk "bekrefta" at disken var "defekt" er ganske lang tid.

 

 

Forbrukerkjøpsloven gjeld mellom selgar ( profesjonell) og kunde (forbrukar)

 

Denne saka er mellom to forbrukarar og auksjon, og det trur eg stod noko om i den gamle men juridisk trur eg du er på trygg grunn.

 

 

Når han hadde telefonnr ditt så skulle det ikkje vore så innihampen vanskeleg å ringe med ein gong ein ikkje fekk kontankt med disken, dermed løyst saka der og da og ikkje vente 3 veker før ein rettar ei hevingsska.

 

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Tror faktisk at DU har et problem dersom han anmelder det eller kontakter Forbrukerombudet eller annen dertil egnet instans.

Når begynte forbruker-ombudet å bry seg om salg-kjøp mellom 2 privat-personer?

 

Jeg tror det eneste problemet han kan få, er at han får et negativt salgsanmerkning fra kjøper.

 

Be kjøper om å kontakte en forhandler som kan hjelpe han med reklamasjon ovenfor WD. Uansett bør du ikke refundere han noen penger før han har sendt deg disken, slik at du med selvsyn kan se at han ikke har "mishandlet" disken.

 

Og 3 uker er vel litt langt å bruke på å finne ut at en disk er i uorden, og det er kjøper sitt ansvar å få testet den fortest mulig.

 

Jeg synes at han som kjøpte disken kan anse de 300 kroner for tapt. Ikke noe å lage en stor sak av. Så lenge du mener at du sendte en fullt fungerende disk til han.

 

Hvis du mener at du har en god sak, så er det ingen grunn til å bøye nakken og ta alt for god fisk.

Lenke til kommentar
Tror faktisk at DU har et problem dersom han anmelder det eller kontakter Forbrukerombudet eller annen dertil egnet instans.

 

Uansett, 355,- er lite penger å betale for å fa tilbake disken og for å slippe unna en evt. anmeldelse. Du får uansett solgt disken til noen andre dersom den er i "perfekt stand" som du som selger hevder.

 

Personlig erfaring : det er mange sleipe idioter som vil forsøke å selge murstein eller hva som helst i oppkrav, og hevde at mottaker har mottatt perfekt vare.

Setter opp ein del svar på posten din Serpensis

 

1)Forbrukerrådet har ingenting med salg mellom to private personer.

 

2) Forliksrådet er kanskje rette instansen

 

3) Bevis byrden ligger på mottaker grunnet sein framelding om "defekt" vare.

 

4) Viss den har vært defekt ved mottak kan også Posten være skyldig

 

5) Om mottaker sitter med en murstein så er det litt vanskelig å sei at varen er defekt!

 

 

Viss du hadde mottatt ei vare frå ein butikk som var defekt ville du ha brukt 3 veker før du gav beskjed til selgar at varen var defekt ved ankomst?

 

At varen var berre 2 mnd gamal taler for at selgar handla i god tru, når varen blei solgt. Den var også testa i egen konfigurasjon, der den fungerte.

 

Ein politianmeldelse trur eg ikkje kjøpar kjem så langt med då det blir hans ansvar å bevise at disken var defekt ved ankomst. Kvifor då han venter 3 veker med å melde frå om produktets mangel er då ei gåte.

 

Har disken fungert i maskina kan det like gjerne vere kjøpars maskin som har ødelagt disken.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...