Gå til innhold

Prosjekt Sølvblokk - Avsluttet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her står det litt om legionella, som du er så redd for! Etter å ha lest dette, så er jeg ikke spesielt sikker på om du har så mye å frykte! Det er stort sett i store vanntanker og sånn den trives best i. Og bruker du ting i vannet som er giftig for levende ting (f.eks. alkoholer), kan dette minske "faren". Og dersom du bytter vann ofte!
Lenke til kommentar
Her står det litt om legionella, som du er så redd for! Etter å ha lest dette, så er jeg ikke spesielt sikker på om du har så mye å frykte! Det er stort sett i store vanntanker og sånn den trives best i. Og bruker du ting i vannet som er giftig for levende ting (f.eks. alkoholer), kan dette minske "faren". Og dersom du bytter vann ofte!

Det var vel jeg som nevnte den i første omgang, og som gjorde sitt til at ArachnO ble litt skeptisk til bongkjøleløsningen.

Leginella er jo ikke til å spøke med, og ettersom mange av kriteriene for at den kan dannes i slikt system er tilstede, så fant jeg det riktig å nevne dette for ham.

 

Mulig jeg engster meg unødig, men bedre føre var enn etter snar heter det vel?

 

Edit: Blandet visst noen navn her, sånn i farten! Det var jo ArachnO og ikke AveMORphine som dro igang bong-kjølinga.

 

Dere for ha meg unnskyldt for sammenblandingen, begge to! :blush:

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt tvilende på at Bong løsninger kan fungere bra, men jeg vil ha ett lukket system av flere grunner. At bong løsningen kanskje er den beste løsningen mht vanntemp er det vel egentlig lite tvil om, men det blir fort mye ekstra bokser rundt omkring, samt jeg er litt i tvil til den åpne løsningen om en tenker på sikt (innvendig i kjøleblokker og andre oppsamlingspunkt for støv som kommer i vannet).

 

Alle ulempene ved bong løsninger kan sikkert løses på en eller annen måte. Men det er begrenset hvor mye arbeid jeg hittil vil legge i akkurat det. Samt for øyeblikket vil jeg ha noe jeg kan ta med meg.

 

Veldig artig prosjekt på flere plan dette her Arachn0, ser frem til nye prosjekter fra deg. Har en magefølelse om at det kan komme endel bra fra deg utover.

 

Til å være første vannblokk, vil jeg si jeg er _meget_ imponert over blokken din. Med ditt utstyr er det gjerne mulig å støpe om blokken til noe annet også på sikt.

 

Edit: bakterieflora tror jeg hadde blitt begrenset med ett UV filter. F.eks ved å legge en 10/20/30cm UV CCL på langs med en slange, og da pakket inn langsmed slangen (Alu plate fra clasern bøyd rundt røret og slangen f.eks).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Altså, jeg er ikke kjemperedd for at bongen min skal gi meg legionella, men som Skrue nevner, er det jo best å være føre var.. Tror ikke det blir så aktuelt å ha stoffer i vannet, baronKanon... disse vil da også inhaleres av den uheldige pc-brukeren (les: meg). Vanlig etanol hadde hvertfall ikke vært farlig da, men det er jo ikke det billigste å drive å helle oppi systemet til stadighet (får vel begynne å brenne litt, kanskje? ;) ).

 

Men som jeg nevnte i forrige post, så kommer jeg til å forsøke å skaffe meg et SFF (Small Form Factor) kabinett, og modde dette skikkelig for å få inn en god vannkjølingsløsning! Da blir liksom vitsen med en 1,5m høy bong litt borte.. :p Jeg kommer snart til å flytte litt, og er derfor hypp på noe lite, men potent for det!

Mitt kjære Lian Li PC7BUSB må dermed selges (snufs :cry:).. Jaja, i det minste fikk jeg aldri lagt min urene Dremel-hånd på dets uskyldige aluminium!

Lenke til kommentar

96 er vel og bra, men jeg ønsker ikke å være konstant pussa når jeg bruker pc'n! :p

Ave, jeg veit jeg bør bruke en ekstern radiator med tanke på kjølingsevne, men det blir vel ikke noe morsomt? ;) Skal som sagt modde boksen etter alle kunstens regler, så skal du se vi får plass til litt av hvert inni der! :yes:

Lenke til kommentar

Hmmmm, ikke en god kombinasjon (jeg har prøvd noen mindre heldige kombinasjoner i min Insulinpumpe (jeg har sukkersyke)). Det kan kalles direkte innsprøytning :p

 

Noe på gang hos Skrue, noe på gang hos Arachn0 og noe på gang hos meg :)

 

Kan bli morro dette her :yes:

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Et lukket bongsystem er per definisjon ikke mulig, da mesteparten av kjølingseffekten kommer av at vannet fordamper. Dersom vanndampen ikke har noe sted å forsvinne, vil den kondensere tilbake til vannet i resten av systemet, og dumpe varmeenergien den skulle ha fraktet med seg!

 

Zalman Reserator er fin den, men passer ikke til det jeg har tenkt, av to grunner: 1 - den kjøler bare middels bra, 2 - den er diger. Meninga er at jeg skal få hele kjølesystemet inn i shuttle-boksen! Men ellers takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

Vannet fordamper vel strengt tatt ikke i en bong! Du må ha et særdeles kraftig undertrykk for at det skal skje! Grunnen til at det kjøler godt i en bong er en ekstremt stor overflate luften får kjøle ned vannet på (dråper...). Det jeg tenkte på var et konsept der man har en beholder i bunn, vifte som blåser ut luft utenfra og åpning i toppen av røret. RUNDT dette røret er en beholder -> ser penere ut, og ved god konstruksjon, kan dette føre til resirkulering av vannet som viften blåser opp og ut av røret ;) Ikke for å krangle, men slenger argumenter ut i luften, lissom :)

Lenke til kommentar

Liten tanke:

 

Hva med å bruke kabinettet`s paneler/vegger som radiator?

 

I tillegg til en 80mm radiator mener jeg.

 

Om en fester plexi på innsiden og lar vannet gå mellom plexi`n og veggen vil det jo være utsiden`s temp som er i kontakt med vannet (plexi leder ikke akkurat varme spesielt godt).

Lenke til kommentar

Det kan jo evt. gjøres!

Idé: Kjøpe stooore kjøleribber og tykk aluminiumsplate. Lim/sveis/lodd aluminiumen fast til kjøleribbene. Lag vannkanaler inni aluminiumsplaten. Bruke så disse "platene" med kjøleribber til å lage et skall til kabinettet! Pass på at de veggene som er vertikale må ha ribber som er vertikalt stilt (varm luft stiger oppover og trekker med seg kald luft nedenfra og dermed skaper en liten luftstrøm langs ribbene)! Da får du jo på en måte en slags kompakt reserator, bare uten tank :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...