Gå til innhold

Hjelpemiddelsentralen deler ut pc'er


Anbefalte innlegg

Tipper han ikke vet hvordan man bygger pc, for hvis en som vet hvordan bygger pc her spør så spør han/hun etter spesifikke detaljer som om klokke egenskaper på ram etc.

 

Dessuten er PC pakker svært gunstige, og innholder OS.

greit nok at en rekke brukere ser sitt snitt til å spare inn penger på å bruke kopier av all software, men det tror jeg ikke HMS ser så lyst på.

 

Står fortsatt på at mitt forslag herjer.... :p

joda en pc i deler hadde nok gjort seg bedre men vet ikkje om hjelpemiddelsentralen liker det at du lager en pc til helt andre ting enn det den skal brukes til...så tror en pc pakke til rundt 12-13 tusen hadde gjort seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At hjelpemiddelsentralen deler ut penger saa man faar kj0pe pc selv har jeg aldri h0rt om f0r. Jeg kan beskrive prosessen for aa faa en slik maskin saa godt jeg har forstaatt paa undomsskolen. (jobber i ungdomsskole)

 

F0rst b0r en ha et saapass graverende problem at laerer merker det, tar det opp. Saa vil det bli utarbeidet en IOP (induvidual opplaeringsplan) med en del induviduelle maal. Om personen er dyslektisk er det ofte hensiksmessig aa bruke en pc for aa naa en del av maalene. Det maa saa s0kes til hjelpemiddelsentralen og vises til at eleven har vist at han/hun kan benytte seg av maskin i undervisningen. Med denne s0knaden skal man og s0ke om programvare. I all hovedsak er det snakk om lingdys (meget god ordbok laget spesielt for de med dysleksi) som trengs. Hjelpemiddelsentralen behandler saa s0knaden og sender ut en ferdig satt opp pc til skolen som igjen overelverer den til eleven. Denne maskinen er paa laan.

 

Om det er riktig som du sier at kompisen din faar fullmakt til aa kj0pe utstyr selv b0r han gaa for en saa lett baerbar pc som han over hodet har mulighet til aa kjope. Han maa baere pcen med seg til og fra skolen hver dag, i tillegg til alle laereb0kene. I tillegg b0r han sette av penger til lingdys programvaren som er overraskende god og ikke koster all verden.

 

Mvh

Simen

 

Beklager mangel paa norske bokstaver.

Lenke til kommentar

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen var dysletiker og hadde en PC fra hjelpemiddelsentralen både hjemme og på skolen. Begge var en eller annen IBM med Celeron 350 osv. Ikke store greiene altså.... De kommer helte ferdig satt opp, for når man startet Word stod det "registrert til Hjelpemiddelsentralen".

Lenke til kommentar

sorry mac, men han kan ikke fritt frem handle hvor han vil, han

må faktisk handle på telehuset, eller elkjøp + et par andre butikker, og

han må kjøpe en forsikring og en supportpakke som koster ca 2000kr.

Ellers må det minimum være med os og workspakke.

 

har heller aldri hørt om noen som har fått stasjonær til 15k.

hjelpemiddelsentralen opererer med 12k til stasj og 15k til bærbar.

 

dette er for det som søkte før 1.okt 2003, de som søkte etter det får henholdsvis 9k og 7,5k, men de slipper support/forsikring

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt har Hjelpemiddelsentralen gått bort fra prinsippet med å levere ferdige maskiner til elever som får innvilget søknad om dette.

 

Man får heller et beløp å handle PC for, og i fjor var dette beløpet, etter det jeg har hørt, satt til 15.000 kroner ved kjøp av bærbar PC, og noe mindre ved kjøp av stasjonær. Men Hjelpemiddelsentralen har nå justert dette beløpet (tror d ligger på ca. 10.000 ved bærbar, og 6-7000 ved stasjonær), da de forsto hvor bra PC man virkelig fikk for 15.000 kroner. Selv oppfatter jeg dette som fornuftig, da man med denne justeringen vil kunne hjelpe flere.

Lenke til kommentar

Det er som en sa her, du må kjøpe en garanti/support pakke med 4 år, som koster ganske mye.. 15 000 til bærbar og 12 000 til stasjonær, der OS og office-pakke må følge med... du har også mulighet til å legge på penger selv, visst du vil kjøpe en bedre pc.. du må kjøpe pc fra en av de på listen som han får (elkjøp, telehuset og endel andre) uansett! Det er ikke mulig å bygge pc'en selv..

Lenke til kommentar
enten corsair eller geil og enten PC3500 eller PC4000

Det han, slik jeg forstod det, var: Hvorfor så inni h overkill RAM?

 

 

Kan bekrefte at HMS har gått over til at man får penger å kjøpe maskin for og ikke en ferdig maskin. Jeg har en bror som fikk stasjonær for vel 5 år siden (333MHz, han fikk ikke ny da han søkte i fjor. Tror ikke de har så god peiling. Kunne plassert de ved en 333MHz og sett hvordan det gikk :) ). Søsteren til en kamerat fikk 9000 til å kjøpe ny bærbar i november i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...