Gå til innhold

Plextor med 12x DVD-brenner


Anbefalte innlegg

Jeg har gitt meg selv en nedre grense på 16x DVD så jeg får nok vente 7-10mnd til.

Fristelsen begynner å bli rimelig stor nå, så vi får se om jeg klarer å stå i mot. :dribble:

Ved 16x skal over 21MB skriver pr. sekund og da blir det nok stor sjanse for feilbrenning hvis man holder på med andre ting samtidig :)

Ikke hvis brenneren er SATA og HDen er SATA og rundt 7200-10000rpm (WD Raptor f.eks) :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På tide at det kommer brennere med S-ATA. Hater IDE kabler  :realmad:

Enig, men det hjelper så lite så lenge vi må slite med de enda mer forhatte 12V molex strømpluggene :thumbdown:

 

Når blir vi kvitt dem?

Det er jo ikke slike på SATA, eller på min WD Raptor så er det SATA strømplugg som er en fin og flat en + gode gamle hvis jeg hadde ønsket det. Ser flere og flere strømforsyninger som begynner å gi med 4 SATA strøm greier (vet ikke hva det heter) :)

Lenke til kommentar

Ahem - det krever faktisk sitt å takle selv 11MB/s i 8 minutter for en full DVD+ :) Vanligvis går det både opp og ned, men å holde en jevn hastighet på 11MB/s er ganske "heavy" for en disk man gjerne bruker litt. De blir fragmentert, og "teoretiske" tall for transfer etc blir egentlig lagt fullstendig i grus. Selv min bærbare Centrino 40GB takler 11MB/s, men ikke over lengre tid - går ofte langt ned i 5.

 

Sitter på en Plextor 708 som svir unna en DVDR+ plate i 8x på 7-8 minutter. Hastigheten når 11MB/s. Det skulle IKKE mye til før buffer underrun slo til, faktisk gikk det litt over stokk og stein i starten fordi disken min var fragmentert. Første DVDR+ ble en coaster :blush: De andre gikk greit, men brenningen sakket ned flere minutter hvor buffer underrun slo til.

 

Etter defragmentering (som i seg selv tar tid), oppdaget jeg raskt at man strengt talt burde brenne ifra en harddisk utenom systemdisken for å unngå seek problemer, slik at MSN/Yahoo melding ikke ødela fullstendig :) MEN, selv en DiamondMAX9+ 160GB disk begynte å slite med å holde tritt med brenneren etter et par minutter. Det går egentlig greit, men ...ble fryktelig lei av å bite negler og observere bufferen gå opp og ned i hytt og pine ;(

 

Jeg endte opp med å skaffe en 66Mhz SATA kontroller, og kjøre 2x160GB Samsung P80 SATA disker i RAID0. Løste alle mine problemer, og kan nå brenne i bakgrunden selv om jeg kopierer og jobber på RAID oppsettet. En sann nytelse, men neppe en nødvendighet - bare en tanke på hvor raskt det egentlig går unna :)

Lenke til kommentar
Fint at Hardware.no følger med i timene, denne nyheiten kunne vi lese på itavisen for eit par dager sida.

 

Les først itavisen, så veit du kva som kjem på hardware.no om eit par dager.

eehh... so what ?

 

jeg leser ikke itavisen jeg leser hw.no !

 

 

edit: hvis du ikke hadde lest itavisen.no bare hw.no da hadde du ikke vist hvem som hadde nyheten først. (problem løst)

Endret av HEE
Lenke til kommentar
Les først itavisen, så veit du kva som kjem på hardware.no om eit par dager.

Hva så? Hvis du skal kommentere alle slike ting, så blir du kommentator på heltid. Er alltid noen som er først med en nyhet, og det finnes et uttall nyhetssider for hardware.

Endret av thoering
Lenke til kommentar

For min del synes jeg både 8x og 12x blir for tregt når man skal brenne en full DVD+/-R, så jeg venter til det kommer 16x. Jeg synes også det blir for lite med (kun) 4,7 gig hvis man f.eks skal kopiere en DVD-film 1:1. Så det blir nok ikke DVD-brenner på meg før det kommer 16x dual-layer! Men det er i hvertfall positivt å se at utviklingen går fremover!

Lenke til kommentar
Fint at Hardware.no følger med i timene, denne nyheiten kunne vi lese på itavisen for eit par dager sida.

 

Les først itavisen, så veit du kva som kjem på hardware.no om eit par dager.

Enig der, synes ikke man bør få applaus for å gjøre independent research og finne informasjon som folket ikke har fått med seg... Det er ikke særlig mye å klappe for når hw.no følger "reference" linkene til en annen norsk side f.eks. :no:

Lenke til kommentar
For min del synes jeg både 8x og 12x blir for tregt når man skal brenne en full DVD+/-R, så jeg venter til det kommer 16x. Jeg synes også det blir for lite med (kun) 4,7 gig hvis man f.eks skal kopiere en DVD-film 1:1. Så det blir nok ikke DVD-brenner på meg før det kommer 16x dual-layer! Men det er i hvertfall positivt å se at utviklingen går fremover!

Hvor mye tid tror du at du kommer til å spare på 16X i forhold til 8X? Jeg kan love deg at det ikke er så mye som det høre ut som. Og forskjellen mellom 12X og 16X blir marginal. Tiden det tar før selve brenneprosessen starter er den samme, og det vil kun bli langt ute på disken at de største hastighetene vil kunne oppnås.

Jeg tipper at man ved 16X brenning vil klare å komme litt under 6 min. på en full plate, mot rett under 8 min. på 8X idag. (optimale forhold)

16X dual layer brennere ligger nok litt lengre frem i tid også. Ihvertfall før vi har media som kan forsvares både pris og kvalitetsmessig.

Tror at det vil bli å lage gode media som blir den største utfordringen når det gjelder dual-layer btw.

 

Men selvsagt ønsker jeg all ny og bedre teknologi velkommen. :) Frykter bare at det vil ta litt lengre tid enn det mange håper og tror.

 

Skal heller ikke se bort fra at den nye plextoren blir å finne i min maskin om ikke lenge heller... Det er moro med noe nytt, selv om man ikke alltid kan forsvare innkjøpene på noen fornuftig måte :p

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
*klippe*

Etter defragmentering (som i seg selv tar tid), oppdaget jeg raskt at man strengt talt burde brenne ifra en harddisk utenom systemdisken for å unngå seek problemer, slik at MSN/Yahoo melding ikke ødela fullstendig :) MEN, selv en DiamondMAX9+ 160GB disk begynte å slite med å holde tritt med brenneren etter et par minutter. Det går egentlig greit, men ...ble fryktelig lei av å bite negler og observere bufferen gå opp og ned i hytt og pine ;(

 

....

Har du ikke aktivert burnproof da? Det er da ingen fare da.

Jeg har aldri opplevd at HDD ikke klarer å levere nok data (Har også Px-708A)

Lenke til kommentar
For min del synes jeg både 8x og 12x blir for tregt når man skal brenne en full DVD+/-R, så jeg venter til det kommer 16x. Jeg synes også det blir for lite med (kun) 4,7 gig hvis man f.eks skal kopiere en DVD-film 1:1. Så det blir nok ikke DVD-brenner på meg før det kommer 16x dual-layer! Men det er i hvertfall positivt å se at utviklingen går fremover!

Hvor mye tid tror du at du kommer til å spare på 16X i forhold til 8X? Jeg kan love deg at det ikke er så mye som det høre ut som. Og forskjellen mellom 12X og 16X blir marginal. Tiden det tar før selve brenneprosessen starter er den samme, og det vil kun bli langt ute på disken at de største hastighetene vil kunne oppnås.

Jeg tipper at man ved 16X brenning vil klare å komme litt under 6 min. på en full plate, mot rett under 8 min. på 8X idag. (optimale forhold)

16X dual layer brennere ligger nok litt lengre frem i tid også. Ihvertfall før vi har media som kan forsvares både pris og kvalitetsmessig.

Tror at det vil bli å lage gode media som blir den største utfordringen når det gjelder dual-layer btw.

 

Men selvsagt ønsker jeg all ny og bedre teknologi velkommen. :) Frykter bare at det vil ta litt lengre tid enn det mange håper og tror.

 

Skal heller ikke se bort fra at den nye plextoren blir å finne i min maskin om ikke lenge heller... Det er moro med noe nytt, selv om man ikke alltid kan forsvare innkjøpene på noen fornuftig måte :p

Jeg vet også at jeg nesten ikke sparer noe tid med 16x før slutten av DVD'en, men når det blir dual-layer i tillegg vil jeg jo spare en del siden jeg skal brenne dobbelt så mye! Og jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg DVD-brenner før sommeren 2005 fordi jeg skal til militæret til høsten. Og innen den tid vil jeg tippe det har kommet både 16x og dual-layer!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ahem - det krever faktisk sitt å takle selv 11MB/s i 8 minutter for en full DVD+ :) Vanligvis går det både opp og ned, men å holde en jevn hastighet på 11MB/s er ganske "heavy" for en disk man gjerne bruker litt. De blir fragmentert, og "teoretiske" tall for transfer etc blir egentlig lagt fullstendig i grus. Selv min bærbare Centrino 40GB takler 11MB/s, men ikke over lengre tid - går ofte langt ned i 5.

 

Sitter på en Plextor 708 som svir unna en DVDR+ plate i 8x på 7-8 minutter.

Ha ha! Les dette en gang til om 3 år a!! Da kommer du til å trekke på smilebåndet tenker jeg.

 

En jeg gikk på fagskole sammen med i 1996, påstod at jeg ikke burde kjøpe meg 8x cdrom. Jeg ville bare få fult av skrivefeil, :laugh: Når jeg henta pc'en hos Evercom så sa duden som leverte pcen (en P133mmx-32MB EDO-ram og 2MB skjermkort) Oi oi sikkerlig maskin jo. denne kommer til å vare i mange mange år. :green::laugh:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...