Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 3


Anbefalte innlegg

Dette var godsakene, endelig en skjerm jeg kunne tenke meg. Sitter nå på Eizo T965 CRT, og har lenge planlagt å oppgradere til LCD (2stk 21" tar litt plass på bordet). Det bare må bli Eizo igjen. Uten tvil planetens beste test av LCDer!

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt at dere endelig har testa de skjermene som det er verdt å droppe billedrørskjermen for også. Sitter med en Sony 19" CRT som jeg kjører 1600x1200, og kan ikke tenke meg å sette ned oppløsningen noen gang. Har tidvis prøvd så vidt, men da har jeg bare irritert meg grønn over hvor mikroskopisk arbeidsområdet mitt i Windowsen er. Skulle gjerne hatt mye større enn den jeg har, men 25 kg var nok å dra rundt på da jeg kjøpte den for halvannet år siden, og LCD-skjermer var jo langt fra bra nok. Likevel plagsomt at de fine skjermene koster så mye. Skal man ha billedrørskjerm med samme størrelse og ytelse koster de jo bare en brøkdel.

 

Det blir nok bare med siklinga på de skjermene de først par åra, men når den jeg har nå begynner å bli moden for utskiftning er det klart hva som gjelder. Sannsynligvis er de blitt enda bedre innen den tid.

Lenke til kommentar

Jepp, nok en gang en kjempetest,men det er et spørsmål som jeg lurer litt på og som nok desverre berører en del av oss syndige brukere, nemmelig røyking.

Har hørt at disse skjermene ikke takler dette noe serlig, det er jo en kjent sak at det legger seg et belegg av røykingen på det meste og ettersom jeg har forstått dette så tar dette knekken på skjermen.

Lenke til kommentar

Første jeg vil si er: Ypperlig test! Kunne neppe gjort det like bra selv.

 

Så over til skjermkort. Hvilket skjermkort bør man ha hvis man sitter med en 213T? Jeg sitter på et Radeon 8500 og hadde Ikke tenkt å oppgradere med det første da jeg ikke spiller noe annet enn Championship Manager 03/04 en gang i blandt. Hos ATi ser jeg også det klarer flere Hz på 1600*1200 enn Radeon 9600 np/Pro/XT i 2D (windows-miljø) (Henholdsvis 120 for 8500 og 85 for 9600).. Er det ikke dette man skal se på eller? Synes også det hørtes litt rart ut at 8500 leverer mer enn 9600 men det står nå slik.

Lenke til kommentar

azone:

Au, den lille feilen der har vi nok greid å oversett. Men du har heilt rett det skal vere motsatt.

Har nok gått litt for fort i ein av svingane for å få alle desse artikklane ferdige.

 

Som enden sa: det er lett å sjå seg blind.

 

mvh

JanEirik

Ein av testerene

Lenke til kommentar
Jepp, nok en gang en kjempetest,men det er et spørsmål som jeg lurer litt på og som nok desverre berører en del av oss syndige brukere, nemmelig røyking.

Har hørt at disse skjermene ikke takler dette noe serlig, det er jo en kjent sak at det legger seg et belegg av røykingen på det meste og ettersom jeg har forstått dette så tar dette knekken på skjermen.

skal undersøke dette...

 

Med denne vil vel jeg ha tre saker angående LCD teknologi gående rundt omkring til ulike teknikkere i Europa og Japan.

 

Poster svar så fort jeg vet noe....

Lenke til kommentar

Desert og Jankee

 

Kan ikke du fortelle hvor digg det er å daglig sitte på en 21,3" skjerm. Har nemmelig selv vanskelig å forklare hvor sinnsykt fantastisk digg opplevelse det er....

 

 

 

Nostradamus:

 

Så lenge ditt skjermkort støtter oppløsningen 1600 x 1200 i 60 hz holder det, men jeg påpeker at du nok ikke vil få den ultimate opplevelese. Spesielt siden det skjermkortet ikke støtter DVI.. Men kjøper du skjerm kommer du sikkert til å oppgradere skjermkortet om ikke så alt for lenge ;) For når du først prøver et fps på denne størrelsen er du hekta....

Lenke til kommentar

Kjempe test, men jeg sitter igjen med et spørsmål som jeg ikke føler jeg fikk svar på.

Hva skiller egentlig Eizo fra NEC skjermen, hva gjør den bedre(etter deres mening)?

 

Edit : NEC skjermen koster faktisk under 14 500,- (!)

Endret av bambam
Lenke til kommentar

Nostredamus:

 

Beklager, visste ikke at du hadde dvi på skjermkortet ditt....

 

bambam:

 

det er en hårfin skille mellom den, og det skillet er garanti:

 

Eizo har 5 år og er strenger på pikselfeil. Men ellers er de utrolig like.

 

 

Det er vanskelig å si den ene er bedre enn den andre, da det kan sammenlignes med å velge en natt med Halle Berry eller Nicole Kidman.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Dere kunne sagt at prisen var litt negativ på de skjermen, er ikke alle som har 15000+ å bruke på skjerm vet du..

er du gal (?) , det er jo positivt...

 

Da vet du at du sitter på noe spesiellt, noe som ikke er allemanns eie ;)

 

(littegrann ironi her)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...