Gå til innhold

Lydkort med DIGITAL utgang...


Anbefalte innlegg

Vil ikke et spill som støtter DD gi ut en DD strøm på samme måte som f.eks en film med DD AC3 lydspor?

Jeg regner med at SS kan lage en FAKE DD 5.1 strøm ut av det stereo signalet som kommer fra spillet, men dette er jo fake, fake, fake og bare fake.

3D Lyd skal lages av spillets lydmotor, og ikke en DD chip som kjører det gjennom en ProLogic logaritme.

Et spill som støtter DD vil IKKE gi ut DD strøm via digitalutgangen så fremt lydkortet ikke ligger på en Soundstrorm chip. Du kan få ut bakgrunnsmusikk eller ferdiggenererte scener med DD, men lyder som må genereres i selve spillet kommer ut som en PCM strøm og ikke en DD strøm. Grunnen er hva jeg skrev tidligere.

 

Vet ikke hva du mener med FAKE men har en anelse om at du mener at soundstrorm lydkortene bare er noe jalla greier ettersom de kommer innebygget på hovedkortene. Sannheten er nok en ganske annen og hadde du giddet å søkt litt på f.eks google ville du funnet mengder med stoff som forklarer dette bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et spill som støtter DD vil IKKE gi ut DD strøm via digitalutgangen så fremt lydkortet ikke ligger på en Soundstrorm chip. Du kan få ut bakgrunnsmusikk eller ferdiggenererte scener med DD, men lyder som må genereres i selve spillet kommer ut som en PCM strøm og ikke en DD strøm. Grunnen er hva jeg skrev tidligere.

 

Vet ikke hva du mener med FAKE men har en anelse om at du mener at soundstrorm lydkortene bare er noe jalla greier ettersom de kommer innebygget på hovedkortene. Sannheten er nok en ganske annen og hadde du giddet å søkt litt på f.eks google ville du funnet mengder med stoff som forklarer dette bedre.

Det du skriver her, er bare sprøyt. Jeg har ikke SS selv, men mener heller ikke at det er et jalla lydkort. Sannheten er vel heller det at det er et av de mest potente lydkortene på markedet - og til å være onboard er det enormt!

 

Det er ingen "DD strøm" og "PCM strøm" PCM er kun en modulasjonsteknikk for å overføre et digitalt signal. Det være seg Dolby Digital EX, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital 2.0, SDTS, DTS, DTS-ES eller et eller annet digitalt signal. Og støtter et spill DD, så sendes det DD over f.eks. PCM på digitalutgangen. Basta.

 

Det at et SS kort kan kode DD on-the-fly vil si at det kan generere et "fake" DD signal utfra f.eks. et helt vanlig stereosignal. Så istedet for å la en surroundforsterker lage en lydmatrise fra et stereosignal (noe ala Dolby Pro Logic I/II eller Logic7), så kan altså SS kode om stereosignalet til et "fake" DD signal og sende dette ut over digitalutgangen på lydkortet. Har man så en forsterker som støtter DD, så kan dette signalet igjen dekodes og sendes ut over 5.1 kanals høyttalersystem.

 

Forresten blir det bare teit å true med å søke på Google, når du helt opplagt ikke vet hva du snakker om...

Lenke til kommentar

Det ser ut som om det ikke bare er meg som ikke helt ser vitsen med DD i HW, Linuxguru har visst kommet til ganske lik konklusjon som meg.

 

DD kan "generere" DD ut av et stereo signal og overføre dette digitalt til en ekstern DAC. Men blir dette et "fake" 5.1 signal som er akkurat det samme som ProLogic.

Jeg mener å tro at om et spill støtter DD så vil lyden bli bypasset til forsterker av hvilket som helst lydkort med SPDIF kontakt.

Lenke til kommentar

Nå sier ikke jeg at SS sin "fake" DD koding er poengløst. Faktisk vil jeg tro resultatet blir mer wow-preget enn om du kjører signalet ut i stereo og matrisekoder det på en DPL I/IIx forsterker. Hadde jeg hatt SS, ville jeg nok benyttet dette hvis kilden bare støttet stereo (Dog ikke i musikk, men dette er en smakssak).

 

Og ja, med alle spill som støtter DD kan du ta signalet ut over SPDIF og sende til en ekstern DAC for dekoding.

Lenke til kommentar

Dette med spill kan dere jo bare prøve selv. Det er rett og slett feil at samtlige lydkort kan gi ut DD via digitalutgangen bare spillet støtter dette. Gidder ikke å skrive noe mer om det, men som sagt, prøv det selv. Om DD signalene Soundstorm kortene gir fra seg er fake eller ikke kan dere jo gjerne diskutere til krampa tar dere, når signalet når forsterken er signalet et fullblods DD signal uansett om det har blitt generert av fem aper som skriker i hver sin mikrofon eller ikke.

Lenke til kommentar
Dette med spill kan dere jo bare prøve selv. Det er rett og slett feil at samtlige lydkort kan gi ut DD via digitalutgangen bare spillet støtter dette. Gidder ikke å skrive noe mer om det, men som sagt, prøv det selv. Om DD signalene Soundstorm kortene gir fra seg er fake eller ikke kan dere jo gjerne diskutere til krampa tar dere, når signalet når forsterken er signalet et fullblods DD signal uansett om det har blitt generert av fem aper som skriker i hver sin mikrofon eller ikke.

Utrolig at du ikke skjønner hva vi mener, men for å bruke ord fra din verden: Det *eksisterer* ikke fem aper i nVidias "fake" DD koding. Det eksisterer bare to, og disse to deler og koder SS om på og sender de ut over SPDIF-utgangen som et DD 5.1 signal. Derav "fake", da kilden bare består av to aper. Et ekte DD signal vil bestå av 6 helt separate lydspor. Ble det klarere for deg nå muligens?

Lenke til kommentar
Dette med spill kan dere jo bare prøve selv. Det er rett og slett feil at samtlige lydkort kan gi ut DD via digitalutgangen bare spillet støtter dette. Gidder ikke å skrive noe mer om det, men som sagt, prøv det selv. Om DD signalene Soundstorm kortene gir fra seg er fake eller ikke kan dere jo gjerne diskutere til krampa tar dere, når signalet når forsterken er signalet et fullblods DD signal uansett om det har blitt generert av fem aper som skriker i hver sin mikrofon eller ikke.

Utrolig at du ikke skjønner hva vi mener, men for å bruke ord fra din verden: Det *eksisterer* ikke fem aper i nVidias "fake" DD koding. Det eksisterer bare to, og disse to deler og koder SS om på og sender de ut over SPDIF-utgangen som et DD 5.1 signal. Derav "fake", da kilden bare består av to aper. Et ekte DD signal vil bestå av 6 helt separate lydspor. Ble det klarere for deg nå muligens?

Enig i det der.

 

Men er dette egentlig noe å krangle så sinnsykt om?

Lenke til kommentar
Utrolig at du ikke skjønner hva vi mener, men for å bruke ord fra din verden: Det *eksisterer* ikke fem aper i nVidias "fake" DD koding. Det eksisterer bare to, og disse to deler og koder SS om på og sender de ut over SPDIF-utgangen som et DD 5.1 signal. Derav "fake", da kilden bare består av to aper. Et ekte DD signal vil bestå av 6 helt separate lydspor. Ble det klarere for deg nå muligens?

Men vill det ikke generere et 5.1 DD signal ut fra alle mulige slags "3d" lyd standarder som spill ofte bruker som EAX og slikt da? Disse støtter jo flekanals output på lydkortets analog utganger.. Hyver ikke SS disse inn i en DD bitstrøm slik at du får surround lyd over på ornkli surround anlegg ikke bare slik jalla pc-greier?

 

Eller har jeg misforstått totalt?

Lenke til kommentar

Som smale sier så er det geniale med SS's DD encoding er at lyd produsert via DirectSound 3D, EAX, A3D etc blir overført i DD format til forsterker.

Poenget med spill som støtter 3d lyd er at de posisjonerer lyder rundt deg. "Vanlige" lydkort outputer den genererte lyden via 6 analoge lydkanaler.

Men MCP-T'en til nVidia kan encode denne lyden i DD format, som du da med en enkelt kabel kan overføre til eksterne DD dekodere/forsterkere. Altså; du kan bruke en kabel fra lydkort til forsterker som kan ta;

 

a) DD/DTS(med EX/ES/whatever utgavene) fra DVD eller filer på HDD

b) vanlig stereo lyd i vanlig PCM mode

c) on-the-fly surround lyd calculert fra spill i DD mode

 

Uten DD encoderen ville du IKKE kunne brukt EN digital kabel for å få overført lyden fra spill men måttet brukt 6 analoge kanaler til ekstern forsterker.

 

Så DD encoderer i nForce chipsetet brukes til å encoce ekte 5.1 lyd generert av spill i DD format for enkel overføring til forsterker.

 

Please correct me if I'm wrong...

Lenke til kommentar

Her var det mye forvirring ute å gikk...

 

Hvis ikke jeg har misforstått må du bare sørge for at kortet du kjøper støtter SPDIF pass-thru (for AC3 og/eller DTS). Da blir AC3/DTS lyden sendt rett ut SPDIF'en, og kan kjøres inn i hva du måtte ønske av anlegg som støtter AC3/DTS-kodet lyd....

 

Dette skulle gi Digital 5.1 lyd hvis spillet eller DVD-softwaren støtter det!

Lenke til kommentar

Med bare SPDIF utgang får man spilt av DD som er i stream ja. Men nForce encoder (les: lager) en DD stream basert på hva spill gjør vi 3d lyd interfacene. Altså, man MÅ ha en DD encoder for å få lyd generert via f.eks. DirectSound 3D ut via SPDIF i surround format. Uten DD encoder får man kun stereo. (Evt. spill med DD encoder i software da)

Lenke til kommentar
Utrolig at du ikke skjønner hva vi mener, men for å bruke ord fra din verden: Det *eksisterer* ikke fem aper i nVidias "fake" DD koding. Det eksisterer bare to, og disse to deler og koder SS om på og sender de ut over SPDIF-utgangen som et DD 5.1 signal. Derav "fake", da kilden bare består av to aper. Et ekte DD signal vil bestå av 6 helt separate lydspor. Ble det klarere for deg nå muligens?

Skjønner selvsagt hva du/dere mener, men har fortsatt lov til å mene at dette er feil. Skjekk johneinar's innlegg.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Med bare SPDIF utgang får man spilt av DD som er i stream ja. Men nForce encoder (les: lager) en DD stream basert på hva spill gjør vi 3d lyd interfacene. Altså, man MÅ ha en DD encoder for å få lyd generert via f.eks. DirectSound 3D ut via SPDIF i surround format. Uten DD encoder får man kun stereo. (Evt. spill med DD encoder i software da)

Hvorfor skal SPILLET ha slik koding da? Dette er vel noe lyddriveren burde takle?

Tror at mitt SB-kort takler det ihvertfall.. Men er litt usikker..(Et gammelt Live-kort)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal SPILLET ha slik koding da? Dette er vel noe lyddriveren burde takle?

Tror at mitt SB-kort takler det ihvertfall.. Men er litt usikker..(Et gammelt Live-kort)

Hvis du bare tror, hvorfor gidder du da å svare?

Tja.. Ikke noe verre enn den andre synsingen som er gjort her...

Mye rart her som åpenbart ikke er fundert i fakta..

 

Spørsmålet mitt gitt egentlig på om hvorfor ikke dette er noe for lyddrivere?

 

Det må vel være lov å stille et spørsmål her vel?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Men vill det ikke generere et 5.1 DD signal ut fra alle mulige slags "3d" lyd standarder som spill ofte bruker som EAX og slikt da? Disse støtter jo flekanals output på lydkortets analog utganger.. Hyver ikke SS disse inn i en DD bitstrøm slik at du får surround lyd over på ornkli surround anlegg ikke bare slik jalla pc-greier?

 

Eller har jeg misforstått totalt?

Du må huske at EAX, A3D, DS3D er alle 2D.

Lyden i spillet går gjennom reverb panning, reflections, occlusion osv slik at det 2D signalet som går ut til høytaler/headset vil høres 3D ut av det mennesklige øret.

(Muligens Creative (#¤&¤") har noe eget med sine høytalersett med 4x jacks, men det vet jeg ingenting om)

 

Ingenting av dette tror jeg på før jeg ser bevis på det, for det høres ikke realistisk ut.

 

Som smale sier så er det geniale med SS's DD encoding er at lyd produsert via DirectSound 3D, EAX, A3D etc blir overført i DD format til forsterker.

Poenget med spill som støtter 3d lyd er at de posisjonerer lyder rundt deg. "Vanlige" lydkort outputer den genererte lyden via 6 analoge lydkanaler.

Igjen så vil jeg gjerne se dokumentasjon på dette.

Og "vanlige" lydkort outputer ikke den genererte lyden via 6 analoge lydkanaler, men to.

 

a) DD/DTS(med EX/ES/whatever utgavene) fra DVD eller filer på HDD

b) vanlig stereo lyd i vanlig PCM mode

c) on-the-fly surround lyd calculert fra spill i DD mode

a) Det kan alle lydkort med S-PDIF kontakt. DD/DTS er bare komprimeringsteknikker og det eneste du trenger å bry deg om er at noe kan ta imot signalet på andre siden. (forsterker)

b) Det kan også alle lydkort med S-PDIF.

c) Dette mener jeg er "fake" 5.1 som bare vil lure deg i spill siden logaritmen som gjør dette har ingen fanaring om hvor den rykende M4'en er.

 

Uten DD encoderen ville du IKKE kunne brukt EN digital kabel for å få overført lyden fra spill men måttet brukt 6 analoge kanaler til ekstern forsterker.
OK? Hvilket magisk signal er det du ikke kan overføre via S-PDIF fra spill?

 

Det virker som om det er veldig mye tipping her.

Lenke til kommentar
QUOTE] OK? Hvilket magisk signal er det du ikke kan overføre via S-PDIF fra spill?

DD med informasjon om 5+1 høytalere.

 

Har tidligere hatt et Audigy1 og et Audigy2 kort. Alle disse kan legge til multikanalsinformasjon i spill ved hjelp av EAX og slikt. For å få denne informasjonen fram til forsterkeren måtte det kobles analogt med 6 kabler. Koblet en med SPDIF kom det bare et tokanals signal fram.

 

Med Soundstorm kortet jeg har nå slipper jeg å koble analogt når jeg spiller spill, ettersom kortet genererer et fullverdig DD signal.

Lenke til kommentar
Du må huske at EAX, A3D, DS3D er alle 2D.

Lyden i spillet går gjennom reverb panning, reflections, occlusion osv slik at det 2D signalet som går ut til høytaler/headset vil høres 3D ut av det mennesklige øret.

(Muligens Creative (#¤&¤") har noe eget med sine høytalersett med 4x jacks, men det vet jeg ingenting om)

 

Ingenting av dette tror jeg på før jeg ser bevis på det, for det høres ikke realistisk ut.

 

 

Okey, jeg må vist gå litt dypere (les: teknisk) i argumentasjonen min her...

 

Hvis man bruker DirectSound 3D så kan man posisjonere lyder i 3D, altså rundt deg, akkurat som når en sound editor redigerer lyden til en big fat Hollywood produksjon.

 

En spill som skal simulere at en bil kjører fra venstre til høyre bak deg kan med IDirectSound3DBuffer8::SetPosition si hvor lyden skal være.

 

 

API dokumentasjonen fra Microsoft for IDirectSound3DBuffer8 ser slik ut;

 

 

HRESULT SetPosition(

D3DVALUE x,

D3DVALUE y,

D3DVALUE z,

DWORD dwApply

);

 

 

Som dere ser, så kan man si til lydkortdriveren at lyden "er" på en plass i rommet ved hjelp av x,y,z koordinatene.

 

Med koordinatene (-100, 100, 0) til (-100, -100, 0) (bruker her x inn i skjermen notasjon) vil lyden altså spilles av bak deg til venstre, så flyttes lyden over mot bak deg til høyre.

 

 

PS: Dette er veeeldig forenklet, fordi DirectSound3D bruker både 3D posisjon for både lyd og for lytter (enklere å flytte 1 lytter enn 24 lyder)

 

 

Hvordan et lydkort BRUKER denne informasjonen er noe annet. De fleste bruker det bare dette til å fake 3d lyd via 2d lyd. Men nVidias MCP-T kan faktisk lage en DD stream som inneholder lyden på riktig plass i 3D.

 

 

Og hvorfor DD encoding ikke gjøres i software skyldes hvor ressurskrevende det er, derfor en hardware løsning fra nVidia med en dedikert DSP.

 

 

Edit: Typos

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...