Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken trådløs router bør jeg velge


Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken trådløse router jeg bør velge. Bør jeg gå for en med brannmur.

Lurer litt på å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl

 

men ser at den ikke har innebygget brannmur. Har slått av brannmur i trådløs nettverkstilkobling pga ustabilt nettverk

 

evt denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl

Endret av caza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte igår ukens tilbud hos komplett, håper jeg får den på døra om en dag eller to. Kan poste erfaringer da.

 

Har en stasjonær pc og en bærbar som jeg vil koble opp i første omgang.

tenkte å koble den stasjonære med kabel da den uansett er rett siden av uttak.

Lenke til kommentar
Bestilte igår ukens tilbud hos komplett, håper jeg får den på døra om en dag eller to. Kan poste erfaringer da.

 

Har en stasjonær pc og en bærbar som jeg vil koble opp i første omgang.

tenkte å koble den stasjonære med kabel da den uansett er rett siden av uttak.

Anbefaler deg å koble begge opp trådløst. Har selv fått anbefalinger om dette da nettverket kommer til å fungere bedre... Men det var dette med brannmur ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Mottok denne pakken igår kl.2000... (under Idol), var oppe i nettverk

før Idol ble ferdig.. altså jeg brukte ca 1 time på å pakke ut, installere bærbar og stasjonær, samt å kjøre config prg.

Kom da opp rett på internet på begge pcer.... Tøft. La deretter inn decryption og passord slik at kun min bærebare skal

få koblet seg opp mot den trådløse ruteren. Den stasjonære går inn på mitt gamle nettverkskort.

 

Prøvde Itavisen sin hastighetstest fra kjøkkenet og fikk 3-4 mbit hastighet. Fortsatt tøft!

 

** Men da jeg gikk på soverommet mistet jeg etterhvert kobling mot gatewayen.. selv om jeg hadde "link" på mellom 20-30 % **

(er klar over at det er noen tunge vegger mellom stua og soverommet men det står jo at jeg har kontakt.)

 

Skal prøve å justere plass på gatewayen senere idag. Kanskje det gjør susen.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å koble begge opp trådløst. Har selv fått anbefalinger om dette da nettverket kommer til å fungere bedre...

Jeg har både trådløst og kablet uten problemer. For meg virker det absurd å koble en stasjonær maskin som står rett ved siden av routeren/basen på trådløst.

Den trådløse basen må dele 54 Mbit på antall enheter som er koblet på såvidt jeg har forstått. Så må du trekke fra overhead til wep/wpa. Så hvis disse to maskinene skal kommunisere med hverandre har du ganske mye å tjene på å koble den ene inn i den innebygde switchen.

Lenke til kommentar

Tips: kan dere skrive hvilke enheter dere faktisk snakker om slik at folk kan lese tråden uten å måtte åpne fem-seks forskjellige linker? :)

 

Personlig har jeg en 3Com OfficeConnect trådløsrouter og er storfornøyd med den. Veldig bra kompatibilitet mot andre merker også.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å koble begge opp trådløst. Har selv fått anbefalinger om dette da nettverket kommer til å fungere bedre...

Jeg har både trådløst og kablet uten problemer. For meg virker det absurd å koble en stasjonær maskin som står rett ved siden av routeren/basen på trådløst.

Den trådløse basen må dele 54 Mbit på antall enheter som er koblet på såvidt jeg har forstått. Så må du trekke fra overhead til wep/wpa. Så hvis disse to maskinene skal kommunisere med hverandre har du ganske mye å tjene på å koble den ene inn i den innebygde switchen.

Enig at det virker absurd å koble trådløst hviss maskin står rett ved router. Tenker jeg prøver først med kabel. Men det er vel ikke slik at 54 mbit deles på alle enheter som er koblet til. Trodde det var på hver port :roll: men rett meg hviss jeg tar feil

 

JEG tenker på denne: 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway

802.11g 54 Mbps

Endret av caza
Lenke til kommentar

Poenget med trådløst nett er at man skal slippe å styre med kabler der man ikke ønsker det. Er det praktisk mulig å legge kabel, så gjør det!

Han som påstår at nettet fungerer bedre ved å sette alle maskinene trådløst bør gå å klø seg selv diverse steder. DET LØGN! (Enten er han dum eller har onde hensikter (forsøker å selge mer/dyrere hardware))

 

Til saken:

Jeg bytta akkurat fra D-link DI614+ til D-link DI624+. Det er en formidabel overgang. I kombinasjon med D-links DWL650G+ kort gir dette en teoretisk trådløshastighet på 108Mbit! Nærmeste konkurent gir bare halvparten i ytelse.

En annen stor fordel med 624 er at man får en troughput igjennom firewallen på 50-60Mbit. Også det er mer enn dobbelt av konkurentene. (Dette spiller bare en rolle om man har veldig bredt bredbånd.)

 

Ang. firewall og routing funksjonaliteten er D-link og Linksys de som gir mest for pengene (Jeg har desverre aldri hatt noen 3Com router, så jeg kan ikke uttale meg om dem). D-link har noen egenskaper som Linksys mangler, og omvendt.

Netgear er ofte noe rimeligere, men firewallen mangler en god del funksjoner. Jeg vil derfor fraråde disse.

 

Skal du ha mer proff firewall / router er det Cisco/Soho routere som gjelder, men de koster også.

 

Det eneste jeg savner på DI624, som jeg har på Soho er muligheten for flere public IP'r med multi DMZ. Skulle du noen gang få bruk for dette er det bare å paralell koble DI624 med noen andre billig routere og en switch.

 

Konklusjon:

Skal du ha overlegen ytelse skaff DI624+

Skal du ha billig og bra, skaff DI614+ (gir 44Mbit trådløs ved bruk av d-link's +kort)

Skal du ha noe midt i mellom som følger g-standarden (54Mbit trådløs) skaff en Linksys eller 3Com.

Skal du bare ha billig, ta det billigste du finner.

 

Personlig, etter å ha brukt Netgear, Linksys og soho var DI614+ et så godt bekjentskap, at jeg etter den har kjøpt 2 D-link routere til. (604 og 624+)

Lenke til kommentar

3Com routeren tror jeg du gjør lurt i å kjøpe. Har den selv og har bare positivt og si om den. Og rekkevidden er også god...her går den i alle fall igjennom to murvegger og en del meter ut på gårdsplassen. Veldig enkel og konfigurere og veldig stabil med nyeste firmware.

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt 3Com Wireless Gateway Starter Kit 54Mbps hos komplett denne uken.

 

Har litt problemer med rekkevidden til soverommet.... Har 20-35 % link men

mistet forbindelsen til internet etter en liten stund.. Nevnte dette for

en på jobb og han fortalte at man kunne skru opp signalmottaker i den

bærbare pcen sitt kort. Noen som kjenner til det på dette produktet?

 

Ellers må jeg si at det var "farlig" enkelt å koble opp nettverket :)

Lenke til kommentar

3Comen har etter min erfaring veldig dårlig rekkevidde, så hvis du skal sende gjennom vegger og tak, bør du unngå denne...

 

Har selv ASUS WL-500g, og er veldig fornøyd.

Basestasjonen står i 1. etg. og PCen min (med et ASUS WL-100g kort) står i 3.etg. Har mellom 65 og 90% link, og har aldri opplevd at linjen detter ut...

Lenke til kommentar

Da har jeg noen spørsmål til.

 

Er det noen forskjell i signalmottak på :

 

3Com® OfficeConnect® Wireless 11g USB Adapter og 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g PC Card ??

 

Ser ut som USB kortet (teoretisk) har en lengre antenne... PC card har jo ikke antenne... Skal teste forskjellen når jeg kommer hjem idag...

 

og spørsmål nr 2 . er det mulig å øke signalstyrken på 3COM pc card?

Lenke til kommentar

Det er noen som har satt ekstra antenne på endel pccard.

Man mister riktignok garantien, men får det til å funke om man er nevenyttig.

 

Men så er spørsmålet om man ønsker å ha antenne og ledninger stikkende ut av trådløskortet... det ser jo ikke så trådløst ut lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...