Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk: 1000Mbps


Anbefalte innlegg

Båndbredden på PCI bussen er 133MB/s, noe som akkurat skulle være tilstrekkelig til Gigabit Ethernet. (at Gigabit ikke utnytter på langt nær hele den teoretiske båndbredden er en annen sak).

Støtter ATWinsor her.

Husk at ved full duplex er det 1 Gigabit HVER VEI SAMTIDIG. Det takler ikke PCI bussen.

Hva disken og PCI bussen takler er totalt uvesentlig! At det utgjør en potensiell flaskehals er jeg med på, men det gjør ingen verdens ting med nettverkets egenskaper av den grunn.

 

Jeg har konfigurert halv/full duplex på nok switcher/routere/nettverkskort til at det holder, og har aldri vært borti at noe Gigabit ikke har vært med på notene og har stilt seg tilbake til halv duplex som en følge av hva PCI buss og/eller disker håndterer!

 

Eller hva mener du skjer når PCI bussen ikke 'takler' full duplex? Får man feilmelding fra PCI bussen da eller ;-P

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en kjører 1000mbit med halfduplex vil det allikevel gå raskere på lokalnettet enn med 100mbit!

 

OK en får ikke 1000mbit begge veier, men en får (1000mbit/8)/2 som er 62MB/sec

 

I forhold til 100mbit som er (100mbit/8)=12,5MB/sec

Om harddisken ikke takler å sende/skrive data i denne hastigheten, kan en jo bruke flere.. Uansett blir det raskere med 1000mbit, det må komme frem her!

 

Om det er forsvarlig med pris er en annen ting.. JEG ville heller kjøpt en ruter med 10/100mbit hastighet for å koble alle maskinene på nettet.

 

Billigere blir det også..

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Ok, for å oppsumere enkelt her nå. Slik som jeg har skjønt det da. (Rett meg hvis det er feil)

 

 

Et nettverk som går på 1000Mbps er raskere enn et på 100Mbps.

Det betyr ikke at man utnytter det raske nettverket fullt ut, men vil uansett merke forskjell. Om den så er liten eller stor.

 

 

konklusjon, det vil gå fortere, men ikke maks.

 

 

 

Kan det være lurere å vente med 1000Mbps nettverk til PCI Express er her? og selvsagt bruke S-ATA disk?

 

 

Etter det jeg har lest her, har jeg fortsatt like lyst på et raskt nettverk. Men tenker jeg venter fordi jeg ikke får utnytta det maks.

 

 

 

God diskusjon folkens.

Lenke til kommentar

Du må uansett kjøre RAID for at harddiskene dine skal holde følge med gbps nettverk.

 

Men ja, du merker forskjell.

 

Var på et lan i vinterferien, men 200 deltagere. Jeg kjenner crewet, så jeg fikk en gigabit plass på bordswitchen (de bruker HP Procurve-switcher), og bordswitchen hadde gigabit uplink mot backbonet.

Riktignok delte jeg den med 30 andre, men fremdeles overførte jeg filer i ca 15-30MB/s til folk som satt på de andre switchene.

 

Tror gigabit egner seg bedre til uplink enn på pc'n.

 

Men ja, du merker forskjellen.

Lenke til kommentar

Liten eller stor forskjell: Skal du flytte på store mengder data mellom maskinene blir 1000mbit vertfall 5 ganger raskere (62mb/s) i mot 100mbit som er 12,5mb/s, ble det konkludert med tidligere her i posten! Jeg ville heller gått for 1000mbit og en router til to tre lapper ekstra. Men det er meg. Har server som film biblotek. Trenger hastigheten... :ermm:

Lenke til kommentar

Forøvrig er toppfartaanalogien dårlig, siden båndbredde ikke er hastigheten på signalet som sådann, det er antallet signaler som kan sendes samtidig.

 

FOr å oppsumere, PCI-bussen har 133 MB/s i båndbredde, 1 Gbit er akkurat 133 MB/s, dette umuligjør full duplex ved 1 gbit, og man må dermed kjøre med halv duplex.

 

Så jo, det har noe med saken å gjøre.

 

AtW

Er enig i at toppfartssammenlikningen ikke er 100% relevant.

 

Men jeg står fortsatt på at full kontra halv dupleks har ingenting i seg selv med linjehastigheten å gjøre.

 

Du vil helt sikkert ikke få 1000Mbps hastighet begge veier samtidig, delvis pga. PCI bussen, men det forhindrer ikke at signaler blir sendt og mottatt (ved f.eks. 66Mbps begge veier) samtidig!

 

Det er ikke noe ved egenskapene til nettverket som 'skrur seg ned' til halv duplex om det ikke går trafikk tilsv. max teoretisk hastighet!

 

timtowtdi

Ok, jeg tar kritikk på at jeg har uttrykt meg uklart, men det jeg skrev var, "skal man kjøre på en gigabit får man halv duplex", les: skal du ha 1 Gbit så får du det bare en vei, såklart kan man stille Gbit-nettverkskort på full duplex, var bare en forenklet(?) måte å si det på.

 

Så vi er vel egentlig enig, bare torde først at du var en av disse bastante fjortissene som slenger ut påstander i øst og vest de ikke har dekning for, derfor jeg var litt krass.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Min erfaring. Ert ikke så rå på matte, men dette er fakta som jeg har foran meg.

I min bærbare IBMT40p så er det gigabit kort, kjøpte Cnet sitt gigabit kort fra komplett til 227kr (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=40572&t=1794&l=3&AvdID=1&CatID=19&GrpID=20&s=pl) til den stasjonære.

 

Når jeg ovefører filer så får jeg ca 30MB/sec. Hvis jeg bruker 100Mbiten så får jeg ca 11MB/sec. Dette er altså mellom en bærbar og en stasjonær, så du kan MINST vente deg en markant forskjell fra 10 til 30MB/sec! Regner med at det vil gå fortere å overføre mellom to stasjonære, men det vet jeg ikke... Har en 7200RPM disk i den bærbare...

 

EDIT: har bare brukt gamle nettverkskabler som er CAT5 for å overføre, funker som bare det! Får faktisk ca akkuart det samme reusltatet i HDTach som overføringshastigheten mellom to maskiner, så det er nok laptopen som er flaskehalsen!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Liten eller stor forskjell: Skal du flytte på store mengder data mellom maskinene blir 1000mbit vertfall 5 ganger raskere (62mb/s) i mot 100mbit som er 12,5mb/s, ble det konkludert med tidligere her i posten! Jeg ville heller gått for 1000mbit og en router til to tre lapper ekstra. Men det er meg. Har server som film biblotek. Trenger hastigheten... :ermm:

Helt enig. Det er en god investering å gå for Gbit utstyr. Jeg har flere pc'er i et lokalt 100Mbit nettverk hjemme og når jeg kopierer filer fra en maskin til en annen merker jeg at remote control fungerer tregere. Klart jeg vil investere i et Gbit nettverk når anledningen byr seg.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

mange innspill her.

 

Jeg har selv gått over til GBit lan hjemme og jeg merker stor forskjell. Nå skal jeg ikke påstå at DU-meter gir en helt korrekt måling av nettverksytelsen, men en viss pekepinn gir den jo.

 

Med 100Mbit nettverk så fikk jeg en overføringshastighet på ca 75Mbit fra server til arbeidsstasjon. I det jeg gikk over til Gbit lan så økte hastigheten til 135-140 Mbit. Jeg merker en helt klar forskjell og har så langt bare positive erfaringer med oppgraderinen. Bruker Intel Pro1000 i PC'ene og CNet CGS-800 Gbit switch...

 

 

Absolutt å anbefale :yes:

Lenke til kommentar

Hva disken og PCI bussen takler er totalt uvesentlig! At det utgjør en potensiell flaskehals er jeg med på, men det gjør ingen verdens ting med nettverkets egenskaper av den grunn.

 

Er vel ingen her som har sagt noe om det?

 

Jeg har konfigurert halv/full duplex på nok switcher/routere/nettverkskort til at det holder, og har aldri vært borti at noe Gigabit ikke har vært med på notene og har stilt seg tilbake til halv duplex som en følge av hva PCI buss og/eller disker håndterer!

 

Ingen her har nevnt noe om at noe har stilt seg tilbake til halv duplex. Det eneste som er nevnt, er at PCI bussen ikke klarer å overføre data fort nok til at man kan utnytte gigabit nett fullt ut.

 

Eller hva mener du skjer når PCI bussen ikke 'takler' full duplex? Får man feilmelding fra PCI bussen da eller ;-P

 

Ikke dum deg ut.

PCI bussen har en overføringshastighet på 133 MB/s. Et gigabit nettverkskort i full duplex kan overfører 2x1000 Mbit/s, dvs. 250 MB/s. Når da PCI bussen brukes til andre ting samtidig, må man ikke være rakettforsker for å skjønne at man ikke kan utnytte gigabit kort fullt ut på en vanlig PCI buss.

Lenke til kommentar

i den grad det har noen verdi kan jeg legge til min erfaring: jeg har et lokalt 100 mbit LAN med en linux server i, og kjøpte inn to nye nettkort, dyttet ett inn i linux serveren og et inn i min dualboot workstation.

 

med ftp fra server til min workstation kom jeg tidligere opp i ca 10 mb/sek, nå kommer jeg opp i 23 mb/sek.

 

dette er med en ca 10 meter lang selv-klippet cat5 TP kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...