Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte jeg skulle ekperimenetere litt med dette, så jeg la meg ned i sengen nå og prøvde å konsentrere meg om å være bevist på når jeg entret sovemodus. Vel, jeg har ikke peiling på hva som skjedde, men jeg har aldri opplevd noe lignende før. Etter ca 10-15 min. skjedde det noe meget skremmende, først merket jeg at jeg mistet mer og mer kontroll over kroppen min, en ganske sånn vanlig følelse av at man sovner, men så skjedde det noe veldig spessielt, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, for jeg har aldri opplevd noe lignende. Pulsen min steg høyere og høyere, og det var akkuratt som om jeg fikk problemer med å puste, i tillegg fikk jeg en veldig rar følelse i kroppen, jeg kan ikke beskrive den, men jeg ble plutselig veldig redd mens jeg lå der og hadde pusteproblemer. (jeg hadde ikke pusteproblemer, men det føltes sånn). Jeg åpnet øynene igjen, og våknet med dunkende hjerte.

Det var veldig ekkelt, og jeg ble nesten redd for å prøve mer. Er det noen som kan fortelle meg hva som skjedde? Er dette normalt? Er det farlig?

Er fortsatt litt skjelven her jeg sitter, aldri opplevd noe lignende.  :(

6874796[/snapback]

 

Det med økt puls osv skjer hver gang du sovner og går inn i REM-fasen. (Vanligvis merker man det ikke nettopp fordi man sover). Men hvis man klarer å bare slappe av og la det gå sin gang vil man til slutt ha sovnet mens man fortsatt er våken, og evt oppleve lucid dreaming. Grunnen til at du får problemer med å puste er at underbevisstheten prøver å ta over men du vil fortsette å puste selv, så det krasjer litt. Hvis du prøver igjen, prøv å la det gå av seg selv.

 

Man blir vel paralysert når man er i REM-fasen, dvs når man rører f.eks. en arm i en drøm, sender faktisk hjernen signaler til musklene, men pga paralysen unngår man at den rører seg i virkeligheten. Hvis man er våken mens man er i ferd med å bli paralysert vil det merkes som en slags prikkende følelse i musklene.

 

Det er hvertfall ikke farlig. Edit: For å legge til litt info; REM-fasen kommer som regel ikke før ca 6 timer med søvn om natten. Dvs man drømmer ikke særlig mye før etter noen timer med søvn. Om ettermiddagen derimot, kan man ta seg en lur og man vil havne i REM-fasen med en gang. Grunnen til dette husker jeg ikke helt, men det var sikkert derfor du opplevde alt dette sånn med en gang

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
http://www.ld4all.com/

 

Les litt der, du kan ta "reality check" for å finne ut om du drømmer.

6869897[/snapback]

På den siden sto det veldig mye nyttig. Har lest veldig mye der nå og er i ferd med å lese under fanen "More" snart, så jeg føler meg nesten litt som en ekspert på lucide dreaming... :tease:

 

Jeg kan vel si jeg har hatt noen sånne drømmer,  men jeg våkner alltid når jeg finner ut at jeg kan kontrollere den. Plagsomt =/

6883028[/snapback]

Slik har jeg det også. Eller at jeg under hele tiden har på føelsen av at: "Det er da vitterligen meg noe som ikke stemmer her" og når jeg våkner: "Djesus så dum jeg var, jeg drømte jo!"

 

Jeg leste forøvrig på den siden om fenomenet hvor man føler at man detter nedover, dette er noe jeg opplever ganske ofte og utrolig irriterende. Jeg føler det som jeg plutselig lander på noe halvmykt (som en madrass) det gjør ikke noe vondt, men jeg får liksom et slag og merker det veldig godt. Er deet flere som opplever mye av dette?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Tror jeg skal gjøre 2-3 virkerlighetstester før det du... :tease:

Haha, ja gjør det. Jeg for min del fikk ikke tid for det var ikke min idé i stikke meg =P. Var nok en skummel skyggelignende sak ja. Våknet da og hadde kjempe vondt, blei sånn sjokk hvor jeg hoppa ut av senga og deisa i gulvet :!:.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal gjøre 2-3 virkerlighetstester før det du... :tease:

Haha, ja gjør det. Jeg for min del fikk ikke tid for det var ikke min idé i stikke meg =P. Var nok en skummel skyggelignende sak ja. Våknet da og hadde kjempe vondt, blei sånn sjokk hvor jeg hoppa ut av senga og deisa i gulvet :!:.

6883415[/snapback]

Skyggelignende sak?

Sett for mye på LOST?

 

Jeg finner forøvrig denne teorien ytterst interessant:

The Tibetan Yogis trained themselves to dream consciously, with the ultimate goal to awake from the dream we call reality. They believed that when the body dies, the soul comes into a state that is like the dreamstate.

When you are conscious of that, you can escape from the cycle of rebirth. The Tibetan Book of the Death is written in the flourishing period of this culture.

Jeg tror faktisk litt på dette, kall meg gjerne lett overbevisende, men jeg syns at det igrunnen ikke virker så ulogisk etter å ha lest masse om lucid dreaming nå :hmm:

 

Har du hatt noen andre spesielle opplevelser i drømme?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
http://www.ld4all.com/

 

Les litt der, du kan ta "reality check" for å finne ut om du drømmer.

6869897[/snapback]

På den siden sto det veldig mye nyttig. Har lest veldig mye der nå og er i ferd med å lese under fanen "More" snart, så jeg føler meg nesten litt som en ekspert på lucide dreaming... :tease:

 

Jeg kan vel si jeg har hatt noen sånne drømmer,  men jeg våkner alltid når jeg finner ut at jeg kan kontrollere den. Plagsomt =/

6883028[/snapback]

Slik har jeg det også. Eller at jeg under hele tiden har på føelsen av at: "Det er da vitterligen meg noe som ikke stemmer her" og når jeg våkner: "Djesus så dum jeg var, jeg drømte jo!"

 

Jeg leste forøvrig på den siden om fenomenet hvor man føler at man detter nedover, dette er noe jeg opplever ganske ofte og utrolig irriterende. Jeg føler det som jeg plutselig lander på noe halvmykt (som en madrass) det gjør ikke noe vondt, men jeg får liksom et slag og merker det veldig godt. Er deet flere som opplever mye av dette?

6883346[/snapback]

Opplever det så å si hver gang jeg drømmer. Alle drømmene min ender med at jeg faller et veldig stygt fall. Snakker om fall som å dette ut ifra et fly eller hoppe ifra en bygning. Det er jævlig creepy. Har hatt det sånn siden jeg var liten. Da pleide jeg å drømme at jeg falt ned i senga mi. Men etter årene ble det bare verre.

Lenke til kommentar
Har ikke sett så mye som en eneste Lost episode. Kan vel også nevne at å falle nedover og våkne akkuratt i det jeg deiser i bakken, er en gjenganger. Er dette lucid drømm? Føles "ekte". Våkner svett som faan =P

6883504[/snapback]

 

Høre ut som et vanlig mareritt. Lucid dreaming er når du selv skjønner at du drømmer mens du drømmer.

Lenke til kommentar
Får ikke til lucid dreaming jeg, klarer bare ikke ligge i senga å tenke: Nå skal jeg sove, jeg drømer bare, jeg kan kontrolere drømmen X 99999999.

Blir gal til slutt og så tenker jeg på noe annet.

 

Noen annen måte å drive med lucid dreaming for nybegynnere?

6887045[/snapback]

Skriv et enkelt ord på en lapp. Som for eksempel "tog" eller "hund". Noe som du lett forbinder med noe. Denne lappen har du i lomma og ser på mange ganger for dag. Når du legger deg til å sove, vil du eventuelt begynne å drømme. Når du drømmer at du tar opp lappen, er den ikke slik som den skal være, og du blir bevisst på at dette faktisk er en drøm.

Lenke til kommentar

Det er riktig. Du må finne deg noe som du gjør ofte, mange ganger om dagen. Etterhvert vil du da også gjøre det i drømmen.

Det kan fks. være å se på klokka også. Hvis du ser på den, snur deg unna, og ser på den igjen med en gang. Er du en drøm, vil tiden ha forandret seg betraktelig.

Når du gjør dette i våken tilstand så må du tenke at du gjør det for å sjekke om du drømmer. Når tiden på klokka, eller skriften på lappen ikke har forandret seg, kan du konkludere med at du ikke drømmer.

Gjør du det ofte nok, vil du også komme til å gjøre det i en drøm. Og da vil hjernen bli klar over at du drømmer.

Lenke til kommentar
Jeg leste forøvrig på den siden om fenomenet hvor man føler at man detter nedover, dette er noe jeg opplever ganske ofte og utrolig irriterende. Jeg føler det som jeg plutselig lander på noe halvmykt (som en madrass) det gjør ikke noe vondt, men jeg får liksom et slag og merker det veldig godt. Er deet flere som opplever mye av dette?

 

faen den der har jeg drit mye av, drømmer at jeg hopper ned fra et drit høyt fjell og når jeg lander så dauer jeg ikke, men jeg et sånt degingent sjokk at jeg våker og har drit vondt i beina noen sekunder.

Lenke til kommentar

oppsumere det jeg har drømt i helga. Ivertfall så godt jeg kan! :!:

 

Fredag - lørdag; Drømte jeg skulle kjøpe bikkje og plutselig så var jeg i et stooort lagerbygg med fult av bur. Jeg husker jeg såg på en liten sjefer som ikke hadde så fin pels. Jeg tenkte mye på om jeg skulle kjøpe den pga den hadde noen utrulige øyne, var som jeg såg hva den følte og den ville jo selvfølgeli bli med meg.

Jeg fikk tankekjør pga jeg tenkte hvordan det hadde vært for meg i den situasjonen og hvor jævli det hadde vært viss noen såg på meg og jeg liksom ikke var god nokk. :cry:

 

Tror jeg lærte litt av den drømmen der. :)

 

Så våkna jeg og sovna igjen....

 

DÅ kjørte er racing med en audi, eller jeg kjørte og en kamerat ' kaller han ruben'' girte. :!:

Tror dere ikke at jeg kræsjet som pokker ned en skråning pga ruben ikke girte ned. Vi fløy vell 30 meter ned en skråning uten at bilen fikk skader eller noen av oss. Jeg brølte av latter og det gjorde ruben og, så fyrte han giren i 1. Jeg skulle til å prøve å kjøre opp den skråningen men det var for bratt, derfor kjørte jeg full hyling ut i sjøen og hoppet som f*an bort over. :!:

 

Morsom drøm, egentli mye meir innviklet men jeg gidder ikke å skrive meir. :p

Den siste drømmen med bilen hadde jeg en liten anelse at jeg drømte, tror det var derfor jeg kjørte til havs. :!:

 

Husker ikke hva jeg drømte på lørdag - søndag, men var noe galskap det og...

 

EDIT; Tror jeg faktisk er veldig nær lucid dreaming, husker somregel hva jeg drømmer, vett noen gangen innderst inne at jeg drømmer men glemmer det ut på en eller annen måte.

En ting som er morsomt når man drømmer er at tid eksisterer ikke, har mange ganger sovet 5minutter og drømt det har gått timer, dager viss ikke veker. :hmm:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...